مشکلات متداول در سیستم ترمز و نحوه رفع آن ها

پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ | 326 نظر

مشکلات متداول در سیستم ترمز و نحوه رفع آن ها

وجيد مهدوي: ترمز یکی از اصلی ترین و مهمترین سیستم ها در هر وسیله نقلیه ای است و نیازمند  نگهداری درست و سرویس به موقع و رفع مشکلات آن در سریع ترین زمان ممکن است.زیرا هر گونه نقصی در این سیستم به صورت مستقیم با جان سرنشینان در ارتباط می باشد.در این نوشتار سعی بر بررسی و ارائه راه حل برخی مشکلات متداول در این سیستم داریم.

SANYO DIGITAL CAMERA

وجود حالت اسفنجی و احساس نرمی بیش از حد زمان فشردن پدال ترمز :

این حالت زمانی به وجود می آید که هوا در سیستم ترمز وجود داشته باشد.علت وجود هوا در سیستم هم می تواند دلایل مختلفی از جمله پایین بودن سطح روغن ترمز یا حتی تخلیه آن به دلیل نشت و … ،وجود روزنه و سوراخ در هر بخشی از سیستم ترمز ، متورم شدن بخشی از لوله لاستیکی انتقال روغن ترمز در حین ترمز گیری ، و یا فشار کم سیستم هیدرولیک در ترمز داشته باشد.برای برطرف کردن این مشکل باید سیستم ترمز را هواگیری کرد که بهتر است توسط مکانیک انجام شود و نحوه آن نیز در دفترچه تعمیرات و نگه داری هر خودرو ذکر شده است.البته توصیه می شود به دلیل جذب رطوبت توسط روغن ترمز و از دست دادن خاصیتش بهتر است در صورت هواگرفتن سیستم ، روغن ترمز را تعویض کرده و بعد هواگیری سیستم در نهایت انجام شود.

چوب شدن پدال ترمز :

وجود چنین حالتی در زمان فشردن پدال ترمز می تواند ناشی از کم بودن مقدار وکیوم پیشرانه ، مشکل داشتن بوستر و یا نشتی شلنگ وکیوم که در ارتباط با بوستر ترمز است ، باشد.معمولا خرابی در شیر کنترل باعث نشتی در خلاء ایجاد شده توسط پیشرانه می شود و احساس سفت شدن پدال ترمز ، که به آن اصطلاحا چوب شدن گفته می شود ، رخ می دهد.برای  بررسی عملکرد شیر کنترل ، باید پیشرانه را روشن کرده و بگذاریم چند دقیقه ای کار کند و خلاء درون بوستر به وجود آید.سپس پیشرانه را خاموش کرده و بعد از چند دقیقه پدال را فشار می دهیم تا ببینیم آیا هنوز خلاء درون بوستر باقی مانده یا خیر.اگر پدال از همان اولین فشار چوب باشد یعنی باید شیر را تعویض کرد.

برای تست بوستر ترمز نیز باید وقتی پیشرانه را خاموش کرده ایم ، چند بار پدال ترمز را فشار داده تا خلاء بوستر از بین برود و پدال سفت و چوب شود،سپس در حالی که ترمز را فشار داده ایم پیشرانه را روشن کرده و اگر بوستر سالم باشد باید پدال ترمز نرم شده و پایین برود که این بدان معنی است که بوستر سالم است.ولی اگر پدال همچنان چوب بود ، در صورت سالم بودن مسیرهای ارتباطی به بوستر ، باید بوستر تعویض شود.

کم بودن سطح روغن ترمز در مخزن :

در وهله اول این حالت می تواند به دلیل کم شدن گوشت لنت ترمز باشد که با کم شدنش به دلیل فشار روغن در پشت آن سطح روغن درون مخرن پایینتر می آید.بهتر است اول مقدار لنت ها چک شود.در صورتی که لنت ها گوشت کافی داشتند  احتمال نشتی در سیستم ترمز وجود دارد و باید همه قسمت ها اعم از مجموعه نگه دارنده پیستون های ترمز روی دیسک ، لوله ها و شلنگ های ارتباطی و سیلندراصلی ترمز چک شوند و قطعه معیوب تعویض شود.در صورت وجود نشتی در سیستم از حرکت وسیله نقلیه جلوگیری کنید.کم بودن سطح روغن ترمز معمولا توسط چراغی در پشت آمپر (عموما روشن شدن چراغ ترمز دستی) به راننده اطلاع داده می شود.این چراغ دستور خود را از سنسور کنترل کننده سطح روغن در مخزن می گیرد.

صدای سایش آهن به آهن و خراشیده شدن از ترمز ها :

 شنیدن چنین صدایی در هنگام ترمزگیری ، به معنای آن است که لنت های ترمز در حال تمام شدن هستند و دو صفحه فلزی به هم برخورد می کنند.بهتر است هر چه سریعتر به تعویض لنت ها اقدام شود چون در صورت عدم تعویض فواصل ترمز گیری طولانی تر شده و همچنین قسمت آهنی لنتی که به اتمام رسیده ، روی سطح دیسک خراش ایجاد می کند که باعث صدمه دیدن دیسک شده و هزینه ای اضافی را برای صاحب خودرو به همراه دارد.و دیسک معیوب باید تراشکاری(در صورت صلاح دید مکانیک) و یا تعویض شود.

پایین بودن پدال ترمز :

در خودرو هایی که دارای سیستم ترمز کاسه ای برای چرخ های عقب هستند ، اگر کفشک های ترمز داخل درام زنگ زده باشد و یا به صورت نا منظم سایش داشته باشند ، باعث این نقیضه گشته و ترمز در نقطه ای پایینتر از حالت معمول فعال می شود.تنظیم کفشک ها به صورت موقتی می تواند این مشکل را حل کند ولی برای رفع کامل مشکل ، بهتر است کفشک ها تمیز و یا تعویض شوند.البته دلیل دومی هم می تواند داشته باشد و آن وجود نشتی در سیستم ترمز است که باید تمامی سیستم از نظر نشتی بازبینی و در صورت لزوم تعمیر شود.

سوت کشیدن ترمز در زمان ترمزگیری :

صدای سوت در زمان ترمز گیری می تواند علل مختلفی داشته باشد مثلا می تواند ناشی از لرزش بین لنت های ترمز و گیره نگهدارنده پیستون ها و یا تماس بین لنت ها با خود دیسک باشد.لنت های ترمز آزبستی در مقایسه با غیر آزبستی ها (NOA) و سرامیکی ها صدای بیشتری تولید می کنند.البته معمولا با تعویض لنت های قدیمی با جدید مشکل حل می شود.لنت های سرامیکی کم صداترین لنت ها در بین انواع لنت های ترمز هستند.در برخی مواقع نیز دیسک کمی لبه دار شده و باعث ایجاد صدا در زمان ترمزگیری می شود. می توان با نصب لایه های صداگیر در پشت لنت ها ،مالیدن مقداری گریس مخصوص ترمز و اسپری کردن ترکیب کلوئیدی خاصی که مخصوص صداگیری ترمز است به روی دیسک ها ، این صدا را کاهش داد یا از بین برد.

انحراف خودرو به یک سمت هنگام ترمزگیری :

 اگر چنین حالتی در خودرو مشاهده شود ، نشان دهنده این است که نیروی یکسانی از ترمز به چرخ ها منتقل نمی شود و این بدان معناست که ترمز یکی از چرخ ها عملکرد درستی ندارد.در این حالت خودرو به سمتی که ترمز قوی تری دارد منحرف می شود.این مشکل می تواند ناشی از چرب بودن سطح لنت و دیسک ترمز به دلیل ریختن روغن ترمز و یا گریس و … بر روی آن ، معیوب بودن و چسبنده بودن گیره نگه دارنده پیستون ترمز و یا مشکل در انتقال روغن به یکی از کالیپرها باشد.ضمنا اگر از لنت هایی با انواع مختلف در هر چرخ استفاده شود به دلیل متفاوت بودن جنس گوشت لنت و توان ترمز گیری متفاوت هر کدام از لنت ها نیز این مشکل بروز می کند.پس باید لنتهای استفاده شده در دو طرف یکسان باشد.

کورس حرکتی زیاد پدال ترمز :

اگر لنت ها فرسوده باشند یا در خودروهای با سیستم ترمز عقب کاسه ای کفشک ها تنظیم نباشند و همینطور در سیستم حباب هوا وجود داشته باشد این حالت رخ می دهد.وجود چنین حالتی در سیستم خطرناک است زیرا برای به کار بردن حداکثر نیروی ترمز پدال باید کورس بیشتری طی کند در نتیجه زمانی که ترمزگیری به میزان لازم برسد افزایش می یابد و می تواند منجر به حادثه شود.

درگیر بودن دائمی لنت ترمز با سطح دیسک ترمز :

اگر لنت ها به صورت دائمی مقداری با دیسک ها درگیر باشند باعث رفتار ناموزون فرمان ، داغ شدن لنت ها ، افزایش مصرف سوخت و فرسودگی بیش از حد لنت و دیسک ها و حتی از کار افتادن سیستم ترمز می شود.اگر نگهدارنده و پین های گیره ترمز که پیستون ها روی آن قرار دارند خراب شوند و یا در نوع کاسه ای فنرکفشک ها شکسته باشند ، لنت و یا کفشک بیش از حد به دیسک و درام نزدیک شده و با آن درگیر می شود.

لرزش فرمان و اتاق هنگام ترمز گیری :

این مشکل زمانی رخ می دهد که دیسک های ترمز تاب بردارند و دیگر سطح آن ها صاف نباشد.از علل تاب برداشتن دیسک ها می توان به سرد و گرم شدن ناگهانی آن ها و همچنین غیر یک نواخت بودن سایش در سطح آن ها اشاره کرد.منظور از سرد و گرم شدن دیسک ها این است که به عنوان مثال به دلیل  ترمز گیری سطح دیسک گرم شده باشد و در این هنگام به صورت ناگهانی آب به سطح دیسک ها پاشیده شود که باعث تاب برداشتن سطح دیسک می شود.همچنین گرم شدن بیش از حد دیسک ها بر اثر ترمز های پیاپی باعث تاب برداشتن دیسک می شود.می توان در صورت صلاحدید مکانیک دیسک ها را تا حد مشخصی تراش کاری کرد و یا در صورت لزوم دیسک ها تعویض شوند.


326 دیدگاه

  1. محمد | فروردین 19, 1398 | لینک نظر

    سلام.
    این پراید 93 من داخل شهر سیستم ترمزش یه خورده ضعیفه . ولی بدتر از اون اینه که بیرون شهر مخصوصا توی اتوبان که یه مدتی ترمز نمیزنم یک دفعه پدال ترمزم رو فشار میدم پدال خیلی پایین میره و ضعیف تر میشه . اصطلاحا خالی میکنه و دو سه باری باید پر کنم تا بگیره.
    تا الان لوازم پمپ و لنت رو عوض کردم. حتی هوا گیری رو انجام دادم. چرخ های عقب هم باز دید کردم. روغن ترمز هم عوض کردم . ولی فایده ای نداشت…
    ممنون میشم اگه راهنماییم کنید…
    09199629931

  2. علی | بهمن 3, 1397 | لینک نظر

    سلام
    یه پراید 95 داریم توی خیابونی که کمی یخ باشه ترمز نمیگیره و احساس میکنی یه سیم یا میله زیر پات ضربه میزنه و تق تق میکنه
    مثل فنر گاهی اوقات که در میره
    یکی دو جا گفتن مربوط به abs تو سراشیبی اصلا نمیتونم برم
    سال گذشته هم سفت شد ترمز و نگرفت و…
    بوسترش رو عوض کردن
    الان واسه این ترمز نگرفتن چی کار کنم
    با تشکر

  3. الیاسی | دی 18, 1397 | لینک نظر

    با سلام اگر کسی کمک کنه ممنون میشم ماشینم کمری 2014 هست موقع ترمز گرفتن سیستم جلو بندیش تکان می خورد دسک ترمزاش رو هم بردم تراشکاری کارش رو انجام داد ولی باز هم بعد از تراشکاری عوض اینکه بهتر بشه بدتر شده ….اگر کسی راهنمایی کنه ممنون میشم شماره تماس 09221519092

    • در پاسخ به: الیاسی

      کیان | بهمن 3, 1397 | لینک نظر

      سلام احتمال زیاد دسته موتورهای ماشین باید تعویض بشه

  4. چانگان کراس اور شهری بسیار خوبی است و از همه ماشینهای چینی زیر دویست میلیون تومان بهتره.
    از همه ماشینهای ساخت داخل بهتره شک نکنید

  5. سلام
    ماشین زانتیا دارم که ترمز جلو مشکل داره ؛ بطوریکه وقتی ترمز میگیرم و پدال رو بعد آزاد میکنم لنتها جلو برنمیگردن و با دیسکها درگیرن.
    تعمیرکار سیلندر ترمزها رو سرویس کرد؛ بازم درست نشد.
    لطفا راهنمایم کنید که بدونم عیبش چیه.
    سپاسگزارم

  6. حسین حسین زاده | شهریور 13, 1397 | لینک نظر

    سلااام ببخشید اتومیبل من پژو 405هستش تو سیستم ترمز مشکل دارم ک مکانیکهااا توش موندن ک هنوز نتونستم برطرفش کنم اشکاالش اینه ک لنت ترمزهااا نوبتی در هرچرخ ساایش پیدا میکنند که از چرخ جلو طرف شاگرد شروع میشه گیر کردن هاااا میره عقب بعد میااد چرخ جلوو طرف شوفر یکم آزاااد میمونند بعد مدتی دوباااره شروع میشه اگه کارشنااسی دارید ک میتونه کمک کنه و مشکلشوو بگه ممنون میشم

    • در پاسخ به: حسین حسین زاده

      حمید | بهمن 6, 1397 | لینک نظر

      سلام دوست عزیز منم ۴۰۵ مدل ۹۴ دارم همین مشکل رو هم دارم لنت سمت شاگرد درگیره
      چند روز پیش لنت عوض کردم طرف شاگرد تمام شده بود ولی لنت طرف خودم نو بود چند جا هم بردم کسی نتونسته درستش کنه
      اگه شما درست کردین ممنون میشم بگید چجوری درست شده

  7. مصطفی بیاتی | مرداد 11, 1397 | لینک نظر

    سلام دوستان.من یه پراید86دارم وقتی ترمز میکنم. تا انتها باید فشاربدم وخیلی پایین میگیره حتی به کف هم میرسه .وخیلی ضعیف ترمز میگیره .ممنون اگه راهنمایی کنید

  8. پوریا | فروردین 24, 1397 | لینک نظر

    سلام دوستان من یه رانا مدل ۹۳ دارم یه شب همراه خانواده بودم داشتم از شهر خارج میشدم نرسیده به پلیس راه ترمزم نگرفت انگار روو سنگ پا میذاشتم هر جور شد نگه داشتم ترمز در ایستادن درست عمل میکرد ولی حرکت میکردم سرعتم از ۱۰ میگذشت صدای خرخر ای بی اس میومد باز ترمز از کار میافتاد چند بار این مشکل پیش اومد الان ۶ ماه پارکینگ خوابوندم جرات نمیکنم استفاده کنم خواهشا مشکلش چیه شهرستان نتونستن پیدا کنن با تشکر البته بعد این ماجرا یکی دو بار تست کردم ولی ظاهرا اون اتفاق براش نیوفتاد

  9. امیدچ | بهمن 8, 1396 | لینک نظر

    سلام .من ۱۳۲دارم چرغ عقب ماشین روزای بارونی قفل میکنه ول نمیکنه یکم که بیام دنده عقب ول میکنه.فقط روزای بارونی اینجوری میشه و فقط تو جاده خاکی بادور پاین این اتفاق میفته .خواهش میکنم اگه میشه راهنماییم کنید دیگه کلافه شدم خیلی اذیت میکنه

    • در پاسخ به: امیدچ

      صالح | دی 14, 1397 | لینک نظر

      بلبرینگ چرخ عقبت خرابه دیسک چرخ عقبت لبه داره،لنتت تمام شده،یا سیستم ترمزت مشکل داره خطای ای سی یو است یکی از ایناست ،بلبرینگ وگزینه آخر قوی تره باید چک بشه کلا