افزایش “قیمت خودرو” در سال آینده

یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲

افزایش “قیمت خودرو” در سال آینده

بیر انجمن خودروسازان اعلام کرده است که خودروسازان در سال جاری خودروهای مدل 93 را با قیمت سال 92 عرضه می کنند تا به این طریق تلویحا ازافزایش قیمت خودروها در سال آینده خبر داده باشد.

هرچند این اظهار نظر با واکنش رئیس شورای رقابت مواجه شد و رضا شیوا اعلام کرد که هرگونه تغییر قیمت خودرو منوط به تصمیم گیری این شورا خواهد بود اما از سوی دیگر معاون بازاریابی ایرانخودرو نیز در نمایشگاه صنعت خودرو اصفهان، آزادسازی قیمت خودرو در سال آینده را بهترین راه برای میدیرت بازار خودرو دانسته است. در شرایطی که طی ماه های گذشته بهای دلار حدود 20 درصد کاهش یافت، انتظار می رفت قیمت گذاری های قبلی خودروهای تولید داخل که به واسطه رشد بهای دلار و افزایش هزینه واردات قطعات، انجام گرفته بود با بازنگری مواجه شود.

در این مدت اما قیمت رسمی خودروها ثابت ماند و از التهاب بازار کاسته شد تا بار دیگر بهای خودروها در بازار آزاد به نرخ کارخانه نزدیک شود. آغاز اجرای توافق ژنو و کاهش فشار تحریم ها به ویژه در بخش قطعات خودرو، انتظار را برای تسهیل واردات قطعات خودرو و افزایش تیراژ تولید خودروهای داخلی، افزایش داده است. تولید خودرو که طی دو سال گذشته در برخی خودروها به تعداد انگشت شمار رسیده بود، در ماه های اخیر بار دیگر قوت گرفته است و به گفته کارشناسان صنعت خودرو طی ماه های آینده نیز شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد. با وجود انتشار این اخبار مثبت حول صنعت خودرو، احتمال افزایش قیمت خودروها که در کلام مسوولان واحدهای خودروسازی گنجانده شده، نگرانی هایی را ایجاد کرده است. هرچند ورود به سال جدید، برخی از هزینه های جاری تولید به ویژه در بخش دستمزد کارگران را افزایش خواهد داد اما تسهیلا نقل و انتقال ارز و کاهش بهای آن در کنار شکسته شدن تحریم واردات قطعات خودرو می تواند به کاهش هزینه خودروسازان نسبت به ماه های گذشته بیانجامد.

در این شرایط مصرف کننده نهایی انتظار دارد این رخدادهای سیاسی و اقتصادی مثبت، تاثیر مثبتی در قیمت و کیفیت نهایی محصول بگذارد. با این وجود اما شایعات از افزایش قیمت خودرو در سال 93 حکایت دارد. رییس شورای رقابت درباره شایعات مطرح شده پیرامون افزایش قیمت خودرو در سال 93 به ایسنا گفت: در این رابطه هیچ هماهنگی با شورای رقابت صورت نگرفته است. طبق قانون، دولت اختیار تعیین قیمت گذاری خودرو را بر عهده شورای رقابت گذاشته و در طول سال گذشته نیز خودروسازان قیمت خود را با توجه به فرمول این شورا تعیین کرده اند. وی ادامه داد: کارگروه ویژه شورای رقابت در حال بررسی فرمول فعلی قیمت گذاری خودرو است و این موضوع که نرخ تورم بخشی خودروها چگونه باشد، احتمال تغییر دارد اما قطعا برای تغییر در قیمت خودروهای حاضر در بازار، خودروسازان باید با توجه به نظر شورای رقابت عمل کنند و هنوز در این رابطه هیچ هماهنگی با این شورا انجام نشده است. شیوا درباره امکان کاهش قیمت خودرو در آینده نزدیک نیز اعلام کرد: با توجه به بهبود شرایط اقتصادی و مالی کشور و همچنین لغو برخی از تحریم ها و تسهیل نقل و انتقال بین المللی پول، امیدواریم که در کنار دیگر بازارها، فشار بر روی مردم در بازار خودرو نیز کاسته شود.

هرچند این موضوع نیاز به بررسی زیادی دارد. وی خاطرنشان کرد: کارگروه ویژه قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت در طول ماه های گذشته تلاش های بسیاری برای بهبود فرمول فعلی قیمت گذاری به کار بسته اند. هرچند این مسئله تا حد زیادی پیش رفته است اما با توجه به علمی بودن بررسی ها تا نهایی نشدن آن ها نمی توان هیچ گونه پیش بینی نسبت به آینده قیمتی بازار ارائه کرد/باشگاه خبرنگاران.


بدون دیدگاه