ماشین در یک ماه اخیر چقدر گران شد؟ +جدول

سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲

ماشین در یک ماه اخیر چقدر گران شد؟ +جدول

اقتصادآنلاین-قیمت خودروها نیز طی روزهای اخیر بشدت افزایش پیدا کرده و این موضوع تردید خرید توسط مردم را دو چندان کرده است و باعث شده بازار خودرو مجدداً با رکود مواجه شود و مردم مانند سالهای گذشته در روزهای پایانی سال به سراغ بازار نیایند.

محمود رنجبرفر کارشناس بازار خودرو در این باره گفت: برخلاف سالهای گذشته بازار خودرو با رکود مواجه شده است.سالهای پیش بازار خودرو در ماه اسفند با رونق روبهرو بود و مردم اقدام به خرید و تعویض خودرو میکردند، اما امسال با کمبود خودرو و گرانی آن دیگر تمایل خرید وجود ندارد.

وی افزود: قیمت خودرو طی روزهای اخیر افزایش یافته و این رشد قیمت در اکثر خودروها بوده است.حدود 20روز پیش قیمت خودروها کاهش یافت و این اطمینان بوجود آمد که سیر نزولی ادامه پیدا کند. رنجبرفر با بیان اینکه قیمت خودروهای خارجی مجدداً 5درصد کاهش یافت، تصریح کرد: در حالی که بازار با کمبود خودروهای داخلی روبهرو شده تعداد خودروهای خارجی بشدت در حال افزایش است.

این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو نبود خودرو در بازار است.اگر مانند خودروهای خارجی تنوع و تعداد بالا بود قیمتها به جای افزایش قطعاً کاهش پیدا میکرد.

وی گفت: قیمت اکثر خودروها بین 500 هزار تا بیش از 3میلیون تومان در بازار افزایش پیدا کرده است. همچنین احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز در مورد قیمت خودرو گفت: در دو سال اخیر تعیین قیمت خودرو نه براساس متغیرهای اقتصادی بلکه براساس سیاستهای دولتی صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: در اواخر دولت پیشین و با ورود شورای رقابت فرایند تعیین قیمت خودرو از امری اقتصادی به سیاسی تبدیل شد.

همچنین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران(ISQI)، حاکی است در بهمن 1392 مجموع خودروهای تولید شده در داخل کشور، اعم از سبک و سنگین نسبت به ماه قبل با افزایش 3/8 درصدی و در مقایسه با زمان مشابه سال قبل با روند نزولی 9/27 درصدی مواجه شد.

 

گرانی خودرو

در ماه اخیر 99 درصد از حجم خودروهای تولید شده در داخل کشور مختص خودروهای سبک (سواری و وانت) و یک درصد نیز مربوط به خودروهای گروه سنگین (مسافری و باری) بوده است. 

در بخش سواری رشد 7 درصدی تیراژ تولید نسبت به ماه قبل صورت گرفته است. افزایش تولید خودروهای تیبا، سایپا X132 و سایپا X131 پارس خودرو از جمله عوامل اصلی در ایجاد این روند صعودی است. از دیگر نکات مهم و حائز اهمیت در مورد تیراژ تولید خودروهای سواری ساخت داخل میتوان به تولید مجدد خودروی گرند ویتارا اشاره کرد.

 

 

 


بدون دیدگاه