بررسی هیوندای الانترا 1800 نسل پنجم

چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ | 2 نظر

بررسی هیوندای الانترا 1800 نسل پنجم

 

1

 

3

 

نریمان اصغریان – هیوندا نسل جدید الانترا را نه تنها از جهت طراحی و استایل بلکه در زمینه امکانات و ویژگیهای فنی دستخوش تغییرات کرده است.

نسل جدید الانترا با دو موتور (بنزین و دیزل) و دو گیربکس (دنده ای و اتوماتیک) عرضه می شود. در این کلاس رقبای الانترا خودروهایی مانند رنو فلوئنس، تویوتا کرولا و فولکس واگن جتا هستند. هیوندا حتی در مدلهای پایه الانترا امکانات و آپشنهای فراوانی گنجانده است.

 

2

 

4

طراحی جدید و روان هیوندا در الانترا جدید نیز موفق بوده است. تمامی برجستگی ها و خطوط بدنه تناسب خوبی دارند و ظاهر الانترا از تمام زوایا خوب به نظر می رسد. دماغه الانترا شبیه ورنا می باشد. الانترا با طول 4530 میلی متر کوتاهترین خودروی این کلاس است ولی فاصله دو محور 2700 میلی متری آن طویل ترین در کلاس خودش است و در این کلاس که فضای پای سرنشینان عقب حداقل به اندازه فضای پای جلو اهمیت دارد، فاصله دو محور یک عامل مهم است. با وجودی که طراحی کابین الانترا بسیار خوب و درز بین پنلها کم است و از مواد با کیفیت و مناسب در آن استفاده شده است ولی هنوز هم حس استحکام را به شما القا نمی کند و درها هنگام بسته شدن حس خوبی به شما نمی دهند. وزن الانترا با تجهیزات کامل در مدل 1.6 دیزلی 1329 کیلوگرم است که برای مدلهای 1.6 بنزینی دنده ای و اتوماتیک به ترتیب 1259 و 1297 کیلوگرم خواهد بود.

سیستم تعلیق جلو از نوع مستقل می باشد ولی در عقب بر خلاف مدل قبلی، از نوع میله پیچشی غیر مستقل با درصد فنربندی شده بیشتر است که باعث صرفه جویی در هزینه و فضا شده است. امکانات ایمنی نظیر 6 عدد ایربگ، سیستم ABS و سیستم کنترل پایداری برای الانترا در نظر گرفته شده است. سیستم کنترل پایداری VSM در الانترا این قابلیت را دارد تا در صورتی که تشخیص دهد خودرو در حال منحرف شدن است وضعیت فرمان را اندکی اصلاح می کند تا جلوی انحراف گرفته شود.

طراحی کابین الانترا به همان خوبی طراحی بیرون آن است. تودوزی داخل درها به خوبی انجام شده است و این موضوع در مورد داشبورد نیز صدق می کند که شیارها و انحناهای آن تا کنسول وسط ادامه پیدا می کنند. غربالک فرمان احساس و ظاهر بسیار خوبی دارد و ادوات و نشاندهنده ها واضح و خوانا هستند.

 

11

 

10

کیفیت داخل واقعا خوب است و در حد انتظارات خریداران خودروهای سگمنت D است. اما در بعضی قسمتهای کابین هیوندا زیاده روی و افراطی عمل کرده است و کاربردی بودن را فدای استیل و ظاهر کرده است. نمونه بارز این افراط گرایی در کنسول وسط که شبیه ساعت شنی است دیده می شود که دکمه های سیستم صوتی و ایرکاندیشن به صورت فشرده در یک فضای کوچک قرار داده شده اند.

به لطف فاصله زیاد دو محور فضای فراوانی برای پای سرنشینان عقب وجود دارد و خود صندلی عقب نیز در عین راحت بودن سطح صافی دارد و محافظت خوبی از ران سرنشینان به عمل می آورد. ولی نشستن در صندلی عقب کمی حالت خمیده دارد و فرم و زاویه سقف از فضای سر کاسته است. همچنین بالا بودن خطوط کناری بدنه مانعی در برابر دید به پشت از صندلی عقب ایجاد کرده است. صندلی عقب در ارتفاع پایینی قرار گرفته و به همین خاطر سوار و پیاده شدن از خودرو کمی با سختی همراه است. صندلیهای جلو عریض هستند و به خوبی سرنشینان را در بر می گیرند که باعث می شود حتی سفرهای طولانی توام با راحتی باشد. از آنجایی که صندلی راننده در 10 جهت قابل تنظیم است پیدا کردن موقعیت مناسب پشت فرمان برای راننده آسان است.

 

6

 

7

هیوندا از امکانات الانترا چیزی کم نکرده است و حتی مدلهای پایه از امکاناتی نظیر ایربگهای جلو، سیستم ضد قفل ترمز، سنسور پارک، سیستم تهویه مطبوع Dual-Zone، پورت USB و Aux برای سیستم صوتی، آیینه های جانبی با تنظیم برقی، بلوتوث و سیستم قفل مرکزی برخوردار هستند. در مدلهای متوسط که با حرف S شناخته می شوند علاوه بر تجهیزات فوق دوربین دید عقب، آیینه های تاشو برقی و سیستم ورود و خروج بدون کلید نیز اضافه می شود. در مدلهای SX که کاملترین رده تجهیزاتی هستند امکاناتی از جمله کروز کنترل، صندلی راننده با تنظیم برقی، سیستم تنظیم خودکار چراغهای جلو، سیستم کنترل پایداری VSM و سرد کن صندلیهای جلو را نیز در بر می گیرند.

الانترا با یک موتور جدید 1.8 لیتر 4 سیلندر بنزینی عرضه می شود که دارای دو میل سوپاپ و 16 سوپاپ است و 148 اسب بخار در دور 6500 و 178 نیوتن متر گشتاور در دور 4700 که دور بالایی است تولید می کند. با این موتور الانترا هنگام حرکت از حالت سکون واکنش خوبی نشان می دهد و با فشردن اندک پدال گاز عکس العمل خوبی دارد که هنگام حرکت با سرعت پایین در ترافیک سودمند است. اما هنگامی که پدال گاز را بیشتر از نصف فشار دهید بلافاصله متوجه کمبود گشتاور این موتور در دورهای میانی می شوید. وقتی که دور موتور از 4000 بالاتر باشد موتور الانترا تا دور 6800 که ردلاین آن است کشش خوبی ارائه می دهد اما هنوز هم نمی توان آن را یک موتور ریلکس نامید زیرا برای رسیدن به عملکرد مناسب باید دور موتور را تا حد زیادی بالا ببرید و به موتور فشار بیاورید.

 

8

با گیربکس 6 دنده دستی الانترا در عرض 10.45 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر رسید و شتابگیری در دنده های مختلف آن بیش از حد کافی بود.  مقدار حرکت لیور دنده هنگام تعویضها زیاد است و گرچه دنده عوض کردن نرم و آسان است ولی تعویض دنده ها با دقت مناسبی صورت نمی گیرد. موتور جدید الانترا روان کار می کند و در دورهای پایین و حالت Idle بسیار بی صدا است. صدای داخل کابین در حالت Idle برابر با 35.3 دسی بل است.

عملکرد گیربکس اتوماتیک الانترا در اکثر مواقع خوب است ولی گهگاهی غیر هوشمندانه عمل می کند. می توانید با قرار دادن گیربکس در حالت تیپ ترونیک کنترل بهتری روی آن داشته باشید و رانندگی لذت بخش تری را تجربه کنید. با گیربکس اتوماتیک الانترا در عرض 12.07 ثانیه به 100 رسید و توانست تا 191 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد.

 

5

نرمی پدالهای الانترا به زودی قابل تشخیص است و پدالهای این خودرو نیز مانند اغلب مدلهای هیوندا با اولویت سهولت در عملکرد طراحی شده اند. عدم مقاومت پدال کلاچ در برابر فشار پا طوری است که نیاز به عادت کردن دارد ولی فرمان برقی بسیار نرم و تعویض دنده های راحت رانندگی در شهر را آسان می کنند.

فنربندی نرم هیوندا در مواجهه با سرعت گیرها و چاله ها عملکرد خوبی دارد که یک مزیت در جاده های هند محسوب می شود. ولی با افزایش سرعت ناسازگاری در نوسانات سیستم تعلیق آشکار می شود. در مسیرهای ناهموار قسمت عقب الانترا دچار نوسان می شود مخصوصا هنگامی که ظرفیت خودرو تکمیل باشد. مقداری بادی رول نیز وجود دارد. فرمان نرم این خودرو که در شهر غنیمت است هنگام حرکت در مسیر مستقیم که غربالک صاف باشد حس ناپایداری را القا می کند و عدم تعادل در مقدار نیروی کمکی برقی آن وجود دارد که ممکن است باعث گیجی راننده شود. باید گفت در کل هندلینگ و سواری الانترا نسبت به هیونداهای قبلی بسیار بهتر شده است. الانترا تعادل و کنترل فوق العاده خودروهای اروپایی را ندارد و هنگام سریع راندن دچار بی ثباتی و عدم تعادل می شود. عملکرد ترمزها نیز می توانست بهتر از این باشد و با وجودی که هر چهار چرخ از ترمز دیسکی برخوردار هستند قدرت و حس ترمز در حدی که انتظار می رود نیست. الانترا نیاز به 45 متر مسافت دارد تا از سرعت 100 به توقف کامل برسد.

وزن نسبتا سبک الانترا در مصرف سوخت آن نقش مهمی ایفا می کند. مصرف تست شده برای مدل اتوماتیک در شهر 10.2 لیتر در 100 کیلومتر و در اتوبان 7.6 لیتر در 100 کیلومتر است. شعاع حرکتی 635 کیلومتر است.

حجم صندوق بار الانترا 485 لیتر است.

 

9

مانند تمام مدلهای اخیر هیوندا، الانترا نیز با ظاهر خوبش، امکانات فراوانش و قیمت رقابتی اش توجه شما را به خود جلب می کند. موتورهای الانترا از عملکرد کافی برخوردار هستند و کابین جاداری دارد و رانندگی به خصوص در ترافیک با آن راحت است. ایرادی که می توان از آن گرفت این است که مانند یک سدان فول سایز کلاس Executive احساس نمی شود و بیشتر به یک ورنا که اندکی بزرگتر شده باشد شباهت دارد. همچنین رانندگی با آن هیجان انگیز نیست که از این نظر برای بعضی رانندگان که دنبال لذت رانندگی هستند مایوس کننده است. از جهات دیگر خودروی خوبی است و می توان گفت یگ برگ برنده برای هیوندا محسوب می شود. 

 

مشخصات فنی (مدل 1800 اتوماتیک):

 

طول – عرض – ارتفاع

4530 – 1775- 1470 میلی متر

فاصله بین دو محور

2700 میلی متر

ظرفیت صندوق بار

485 لیتر

کمترین فاصله تا سطح زمین

167 میلی متر

نوع موتور

چهار سیلندر خطی 16 سوپاپ DOHC

حجم موتور

1797 سی سی

نسبت تراکم

10.3 به یک

توان

148 اسب بخار در دور 6500

گشتاور

178 نیوتن متر در دور 4700

نوع گیربکس

6 دنده اتوماتیک

نسبت دنده 1

4.400

نسبت دنده 2

2.726

نسبت دنده 3

1.834

نسبت دنده 4

1.392

نسبت دنده 5

1.000

نسبت دنده 6

0.774

ضریب دیفرانسیل

3.612

انتقال قدرت

چرخهای جلو

ابعاد تایر

205/60R16

وزن خالص

1297 کیلوگرم

سیستم تعلیق جلو

مستقل، مک فرسون استرات، فنرهای پیچشی

سیستم تعلیق عقب

غیر مستقل، میله پیچشی

نوع فرمان

راک اند پینیون

دایره چرخش خودرو

10.6 متر

ترمزهای جلو

دیسکی خنک شونده

ترمزهای عقب

دیسکی

 

 

نتایج تست شتاب عملی (6 دنده اتوماتیک):

شتاب 0 تا 20 کیلومتر

1.41 ثانیه

شتاب 0 تا 40 کیلومتر

3.13 ثانیه

شتاب 0 تا 60 کیلومتر

5.40 ثانیه

شتاب 0 تا 80 کیلومتر

8.09 ثانیه

شتاب 0 تا 100 کیلومتر

12.07 ثانیه

شتاب 0 تا 120 کیلومتر

16.68 ثانیه

شتاب 0 تا 140 کیلومتر

23.59 ثانیه

شتاب 0 تا 160 کیلومتر

33.65 ثانیه

 

 

برگرفته از نشریه Autocar هند

 


2 دیدگاه

  1. امید | فروردین 28, 1393 | لینک نظر

    سلام میشه اپشن های {فول اپشن}را توضیح بدید

  2. پدرام | اسفند 17, 1392 | لینک نظر

    لطفاً در آینده رنو فلوئنس را نیز بررسی فرمایید