ابطال کارت سوخت، پاداشی برای صرفه جویی !

چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ | 14 نظر

ابطال کارت سوخت، پاداشی برای صرفه جویی !

سپهر زنگنه – چندیست که خبرهای ضد و نقیضی در رابطه با شرایط کارت سوخت خودروهای قدیمی (با سن بیش از 20 سال) منتشر می شود که پیش از این نیز در رابطه با این مشکل مطالبی داشته ایم.حالا چند روزیست که این طرح نه چندان مشخص اجرایی شده و خیل عظیمی از کارت های سوخت خودروهای بالای 30 سال و موتورسیکلت های با عمر بیشتر از 10 سال به تدریج در حال باطل شدن هستند، شاید رویه عدم شارژ مجدد کارت سوخت وسایل نقلیه قدیمی با بنزین یارانه ای، تا حدی قابل قبول باشد، اما متاسفانه مسئولین ستاد مدیریت سوخت در اقدامی اعلام نشده، تصمیم به باطل کردن کلی کارت های سوخت گرفته اند و بدین ترتیب ذخایر بنزین چنین خودروها و موتور سیکلت هایی نیز به شکل کامل در حال از بین رفتن است.

 

پیکان کلاسیک - کارت سوخت

 

حال آنکه بسیاری مالکین خودروهای قدیمی،تنها به دلیل حفظ محیط زیست و جلوگیری از تشدید آلودگی هوا، از تردد با خودرو های خود و مصرف بنزین آلاینده و غیر استاندارد خودداری کرده اند و حالا دست مزد صرفه جویی خود را اینگونه دریافت می کنند.عجیب تر آنکه مسئولین ستاد مدیریت سوخت، تفاوتی بین خودروهای کلاسیک، فرسوده و ….نیز قائل نشده اند و تمامی خودروهای قدیمی صرف نظر از شرایط بیمه، معاینه فنی و ….مشمول چنین حق کشی آشکاری می شوند.از سوی دیگر منطق کلی باطل کردن کارت سوخت موتورسیکلت های قدیمی نیز چندان روشن نیست، آنطور که حتی مسئولین روابط عمومی ستاد مدیریت سوخت نیز باور دارند که چنین موتورسیکلت هایی به طول معمول در مالکیت قشر آسیب پذیر جامعه قرار دارد و طبیعتا باطل کردن سهمیه سوخت یارانه ای این وسایل به معنای افزایش فشار اقتصادی بر قشر عموما کم درآمد جامعه خواهد بود که با اهداف اولیه طرح هدفمندی یارانه ها، تضادی آشکار دارد.از تمام این مسائل هم که بگذریم، عدم اطلاع رسانی واضح و صریح مسئولین اجرایی در رابطه با چنین تصمیماتی بسیار مشکل ساز به نظر می رسد، آنچنان که بر طبق خبرهای اولیه قرار بود طرح باطل سازی سهمیه سوخت – نه سوزاندن ذخایر سوخت- تنها برای کلان شهر ها و در ابتدا تهران اجرایی شود، اما حالا این طرح ناگهان فراگیر شده و شامل ذخیر سوخت موجود در کارت ها هم می شود، در حالی که مسئولین ستاد سوخت معتقدند که این سهمیه مازاد و ذخیر شده در کارت ها، حق مالکین خودروها نیست و بدین ترتیب عملا خود را مجاز در راستای باطل کردن آن می دانند،متصدیان پمپ های بنزین به راحتی چنین سهمیه ای را به قیمت لیتری 2000 ریال خریداری می کنند.عجیب است که چنین دیدگاهی در رابطه با یارانه نقدی وجود ندارد و بسیاری افرادی به راحتی یارانه نقدی خود را در بانک ها پس انداز می کنند، اما صرفه جویی در مصرف سوخت و نگه داشتن بنزین در کارت سوخت، برای مسئولین به معنای عدم نیاز به سوخت تعبیر می شود و در شرایطی که افزایش قیمت بنزین قطعی شده است، در ذخیره بنزین 400 تومانی شهروندان دست می برند.

 

کلاسیک - کارت سوخت

 

به نظر می رسد چنین حرکتی، دلایل پنهانی هم داشته باشد که شاید یکی از آن ها جلوگیری از دلالی سوخت پس از افزایش قیمت بنزین در آینده نزدیک باشد، به عبارت ساده تر، ستاد مدیریت سوخت با از بین بردن سهمیه چند میلیون لیتری بنزین 400 تومانی در کارت سوخت ها،می تواند از تشدید دلالی و به وجود آمدن بازار سیاه برای بنزین یارانه ای پس از افزایش قیمت سوخت جلوگیری به عمل آورد، اما بهای این طرز مدیریت را مستقیما شهروندانی می پردازند که صرفا از مصرف سهم یارانه ای بنزین خود خودداری کرده اند و از وسیله نقلیه قدیمی خود در مقام یک خودرو کلاسیک واقعی استفاده کرده اند.در مقابل مالکین خودروهای غیر کلاسیک با عمر کمتر از 20 سال که با استفاده روزمره خود، بیشتر نیز به محیط زیست آسیب می رسانند ،مجاز هستند تا سهمیه سوخت 400 تومانی خود را پس از افزایش قیمت بنزین نیز در بازار سیاه بفروش برسانند.بنابراین می توان این وضعیت را مصداق بارز حق کشی و عدم مساوات قانونی برای کلیه شهروندان دانست.

 

آمریکایی کلاسیک - کارت سوختخودرو کلاسیک - کارت سوخت

 

عکس ها : اینترنت

 

 

 


14 دیدگاه

  1. علی ب | آبان 28, 1393 | لینک نظر

    درسته ماهی 18 هزارتومن تفاوت بنزین کسی رو نمیکشه و جلوی کسی که ماشین قدیمی داره و عاشق ماشینشه رو نمیگیره! اما این راهش نیست. برای رفع آلودگی هوا باید تولید خودروهای داخلی متوقف بشه!!! نه اینکه بنزین به ماشینهای قدیمی 300 تومن گرونتر داده بشه!

    من بنز دارم مدل 1973 با موتور 2200 سی سی کاربراتوری. رفتم معاینه فنی. از یه پراید 6 ساله انژکتوری با 1300 سی سی حجم موتور که معاینه فنی هم گرفته بود آلایندگیش کمتر بود!!! حالا ماشین من فرسودست یا پراید!!!!؟

    تکنولوژی ساخت خودروهای ایرانی اشکال داره!!!! استانداردهای آلایندگی نداره!! ایمنی نداره!! امکانات نداره!!! همه میدونن و باز هم میخرن!

  2. حسین | اردیبهشت 28, 1393 | لینک نظر

    با سلام

    به همه عزیزان پیشنهاد میکنم که یارانه هاشون رو از حساباشون خارج کنند تا دولت پس اندازهاشون رو هم هاپولی نکرده.

  3. رامین | اردیبهشت 11, 1393 | لینک نظر

    آقا چرا ناراحتین به شتر گفتن گردنت گجه گفت کجام صافه که . اینهم از عدالت شیب ملایم

  4. فرشید | اردیبهشت 6, 1393 | لینک نظر

    با سلام و خسته نباشید

    هم مطالبتون و هم لوگوی سایتتون خیلی عالیه .در مجموع من خیلی خوشم اومد

  5. شهروند درجه دو | اردیبهشت 6, 1393 | لینک نظر

    با سلام، متأسفم از اینکه در کشوری زندگی می کنم که بنام اسلام و مدیریت سوخت و…. با ممانعت از حق، حق و حقوق مالکانه را ضایع می کنند وقتی با مهره های درشت توان مقابله ندارند ضعفا را به تیغ عدم می سپارند و بدون اعلام قبلی سوخت موتورهای اقشار بی بضاعت و کم توان را که در تأمین معیشت حلال صرف می شد به بهای تأمین زیاده خواهی جمع کثیری از مرفهین بنزین خور ابطال می کنند اگر قانونی نیز باشد صحیح نبوده و نیازمند اصلاح است. متأسفم که کیفیت غیر استاندارد و سرطانزای بنزین تولیدی داخل در چند سال اخیر تحت پیگرد قانونی قرار نمی گیرد ولی حق سوخت موتور سوار حلال خور بنام فرسوده و مسبب آلودگی هوا باطل میشود…. هر دم از این باغ بری میرسد… تازه تز از تازه تری میرسد…. والعاقبه للمتقین

  6. احسان | فروردین 16, 1393 | لینک نظر

    نعمت جون همه که مثل شما پولدار نیستن که ماشین المانی سوار شن پس درست نیست به اشغالهای مردم توهین بشه  اگر ضرر کردی مقصر خودت بودی نه اشغالهای ایران در مورد قانون گذاری مملکت هم نظرت صحیحه اما به نظرت راه چاره ای هست از من تو کاری بد میاد البته بیشتر برای من و امثاله منه شما که ماشالا بی ام و دیگه چی میخوای

    • در پاسخ به: احسان

      محمد | خرداد 21, 1393 | لینک نظر

      دوست عزیز بی ام و 518 ایشون مال  حداقل 34  ساله پیشه…!!!

  7. نعمت | فروردین 15, 1393 | لینک نظر

    800 لیتر بنزین من را هم سوزاندن منی که هر سال سر موقع معاینه فنی می گرفتم

    وبنزینم را فقط در جاده های بیرون شهر ودر مسافرتها می سوزوندم

    خاک بر سر ما با این مملکتمان وبا این قانون گذارهای احمقمان

    ماشین من یک ب ام و 518 است که حاضر نیستم با این آشغالهای داخلی عوض کنم

  8. آریوبرزن | اسفند 16, 1392 | لینک نظر

    ماشین من این شرایط رو نداره ولی این کار دزدیه ,رذالته, نامردیه,بی حرمتیه,کثیفترین کاریست که انجام شده نه اینکه کسی به خاطر 1000لیتر که بشه 1میلیون  بیچاره بشه بلکه به این دلیل که شب خوابیده و صبح که بیدار شده یهو متوجه میشه 4نفر آدم نادان در موردش تصمیم گیری کردن و دست کردن تو جیبش.بعد میگیم چرا به ما میگن جهان سوم چرا قبلا میگفتن باید حق توحش پرداخت کنید.همین الان باید از بعضیها حق توحش گرفته بشه وای به حال اونموقع.بخدا اگر از خودشون 1000تومان کسر بشه زمین و زمان را به هم میدوزند و ناسزا میگن.یه روز تو آرایشگاه یه افسر راهنمائی و رانندگی سر 500تک تومان چونه ای با سلمانی که مشتری همیشگیش بود میزد که من گفتم آقا من پرداخت میکنم بعد پرسیدم جناب سروان وقتی 100زار تومان برگ جریمه مینویسی و ماشین نفر رو هم میدید پارکینیگ چطور خدا رو بنده نیستید پر رو پر رو به من نگاه کردو گفت اون موضوعش فرق میکنه گفتم آره صددرصد فرق میکنه چون اونجا بخاطر 1کیلومتر سرعت اضافه نفرو جریمه میکنید که بعدا بهتون پاداش بدن.خدا لعنت کند هر کسی را که وقتبی میخواد در مورد دیگران تصمیم بگیره خودشو جای اون افراد قرار نمیده ببینه چه حالی به نفر دست میده..

  9. فردوس | اسفند 15, 1392 | لینک نظر

    نه تنها بی عدالتی است که در واقع نوعی دستبرد است. کاش دو سه نفر همدل پیدا می شدند و با شکایت به قوه قضاییه ، حداقل تغییری در روند این امر غیرقانونی و غیرشرعی ایجاد کرد. 

    متاسفانه در چنین مواردی ما سکوت می کنیم در حالی که یک حرکت دسته جمعی حتی محکوم به شکست بهتر از کنار نشستن است. 

     

  10. امیر | اسفند 15, 1392 | لینک نظر

    سلام . اینجوری که نمیشه . ماشین من به جرعت قسم میخورم از 405 آلایندگی کمتری داره چون واسه خودم و ماشینم ارزش قائلم . حالا این اتوبوس های شهری هوا رو تصفیه میکنند؟ اون فرودگاه مهرآباد وسط شهر کلی آلودگی داره . اون مهم نیست ولی ماشینی که مثل ساعت داره کار میکنه آلودگی داره …

    واقعا متاسقم .

  11. جواد | اسفند 15, 1392 | لینک نظر

    یعنی تمام ناوگان عمومی ما از خودرو های استاندارد استفاده میکنن؟! آیا میزان مصرف بنزین و آلودگی اون ها در تخریب محیط زیست سهمی نداره ؟! چرا تمام تاکسی های ما 405 و سمند که از جمله خودرو های پرمصرف هستند در این بحران نقشی ندارن ؟! فرهنگ مردم چی ؟! کسی که هر روز چندین کیلومتر تک سرنشین در سطح شهر رانندگی میکنه مقصر نیست ؟!

    عین بی عدالتیه !

  12. یـاشار | اسفند 15, 1392 | لینک نظر

    حق کشی و عدم مساوات کدومه آقا؟ این کار مصداق بارز دزدیه!

  13. سعیدمقتدری | اسفند 15, 1392 | لینک نظر

    باسلام

    واقعا ازمطالب شما سپاسگذارم حرف دل مارو زدین.کارت سوخت بنزم با 480لیتر که از پارسال ذخیره کرده بودم سوخت.من 4ماهه اصلا ماشینو بیرون نیاوردم.آیا این عاقلانه ست که خودروی کلاسیک من رو با فرسوده ها همتراز بدونن؟

    به امید روزی که توایران که جهنم خودروهای کلاسیک لقب گرفته قانونی مدون و شفاف اعمال شود نه سلیقه 

    مقتدری رئیس انجمن خودروهای کلاسیک بوکان

    اسفند92