مروری بر تاریخچه مزراتی

پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۲

مروری بر تاریخچه مزراتی

باشگاه خبرنگاران- مزراتی یکی از شرکتهای خودروسازی کشور ایتالیاست که در دسامبر 1914 تأسیس شد. این شرکت توسط برادران مزراتی به نامهای آلفری ، بیندو ، کارلو و اتوره تاسیس شد. آنها در ابتدای تأسیس به تولید خودروهای مسابقهای پرداختند.
سال 1932 آلفری فوت کرد و 3 برادر دیگر هدایت شرکت را ادامه دادند، اما سال 1937، 3 برادر مزراتی سهام خود را به شرکت Adolforsi واگذار کردند اما به عنوان مهندس در تولید خودرو در شرکت به کارخود ادامه دادند.

در این زمان نیز شرکت مزراتی همچنان به تولید خودروهای مسابقهای میپرداخت که در مسابقات رالی نیز موفقیتهای زیادی به دست آورد.

مزراتی حتی در برابر غولهای خودروسازی آلمانی مانند مرسدس بنز در سالهای 1939 و 1940 هم موفقیتهای فراوانی را کسب کرد. یکی از خودروهای موفق مزراتی در مسابقات رالی، خودروی CTF8 بود که موفق به کسب عنوان قهرمانی شد.

با شروع جنگ جهانی دوم، مزراتی هم مانند دیگر خودروسازان دنیا به تولیدات جنگی پرداخت و خودروی نظامی V16را برای رهبر وقت یعنی موسیلینی تولید کرد. با پایان جنگ، شرکت تولیدات عادی خود را از سرگرفت و خودروهای سری A6 را به بازار عرضه کرد.

در ادامه، شرکت مزراتی با جذب متخصصان بیشتر تمرکز خود را بیشتر روی ماشینهای مسابقهای قرار داد. در این دوران علاوه برخودروهای مسابقه، خودروهای ACLT و CLT8 و معروفترین خودروی خود یعنیA6GCN را هم تولید و عرضه کرد. سال 1957 تیم مزراتی با خودروی F250 توانست موفقیت چشمگیری را به دست آورد.

از دیگر خودروهای مزراتی دراین زمان میتوان به 450S ، 350S ، 300S ، 200S و TIPO61 تا سال 1961 اشاره کرد. مازراتی پس از سال 1957 از تولید خودروهای مسابقهای کاست و تمرکز خود را روی خودروهای دیگر معطوف کرد و اولین خودروی 6 سیلندر خود را عرضه کرد.

سال 1968 مزاراتی توسط شرکت فرانسوی CITROEN خریداری شد و در ادامه سال 1971 خودروی مزراتی بورا به تولید انبوه رسید. سال 1975 شرکت بنلی مزراتی را از سیتروئن خریداری کرد. پس از آن بخشی از سهام مزراتی توسط شرکت کرایسلر (CHRYSLER) خریداری شد.

سال 1993 شرکت فیات با سرمایهگذاری در مازراتی هدایت آن را به دست گرفت و سال 1997 فیات 50 درصد سهام مزراتی را به شرکت فراری فروخت، هرچند که بخشی از سهام فراری نیز در اختیار فیات بود.

از آن پس شرکت مازراتی دست به تولیدات محبوبتر و موفقتری زد و در حال حاضر به عنوان یکی از شرکتهای تحت کنترل فیات به تولید خودرو مشغول است.

 

 


بدون دیدگاه