تجربه رانندگی با Mercedes G63 AMG 6×6

سه شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۳ | 1 نظر

تجربه رانندگی با Mercedes G63 AMG 6×6

6شگفت انگیز

 

نریمان اصغریان-شگفت انگیزترین ویژگی Mercedes G63 AMG 6×6 این است که یک خودروی تولید سری است و می توانید آن را خریداری کنید. تا سال جاری AMG حدود 60 دستگاه از آن تولید کرده است. این خودروی عظیم الجثه در همان خط تولید G کلاسهای دیگر مونتاژ می شود. به علت افزایش فروش کلاس G شیفت دومی به نیروی کار خط تولید این خودرو اضافه شد و این در حالیست که مدلهای آفرود نظامی کلاس G از سال 1979 تاکنون بهترین فروش را داشته اند و نصف این تعداد فروش مربوط به مدلهای AMG کلاس G می باشد.جالب است که هم اکنون در ایالت متحده G63 پر فروشترین مدل AMG است.

با موفقیت کلاس G بعد از 34 سال، آقای Axel Harries سرپرست محصولات کلاس G، اجازه تولید مدل 6×6 را داد. زیرا جدا از سود هنگفت فروش کلاس G، این خودروساز لوازم و قطعاتی ازG  کلاس داشت که مازاد بر نیاز بودند. بخش اعظم این خودرو غول آسا از لوازم و قطعات کلاس G استاندارد ساخته می شود. بیشتر اجزای کابین، چارچوب اصلی با سه محور و سیستم کمک گیربکس Transfer Case که مجددا اصلاح شده است بر گرفته از یکی از مدلهای نظامی استرالیایی کلاس G هستند.

 

مرسدس AMG

 

موتور V8 توئین توربو با حجم 5.5 لیتر و گیربکس 7 دنده اتوماتیک و پوشش چرم Designo داخل خودرو برگرفته ازG63 AMG هستند. البته قطعات جدیدی نیز در این خودرو وجود دارد مانند  چرخهای beadlock که لبه تایرهای 37 اینچی (با چسبندگی بالا) را روی حاشیه رینگهای 18 اینچی این خودرو محکم نگه می دارند. این تایرها طوری هستند که به کمک 4 مخزن هوای 20 لیتری و یک کمپرسور غول پیکر می توان آنها را از داخل خودرو باد کرد و یا کلا باد آنها را خالی کرد. رساندن فشار باد تایرها از صفر PSI به 29 PSI در عرض 20 ثانیه انجام می شود.

سپس نوبت به کمک فنرهای گازی Öhlin و فنرهای سفت تر و ضربه گیرهای قویتر سیستم تعلیق و برخی قطعات آلومینیومی مانند سپر عقب می رسد. هزینه زیادی صرف اکسل های دروازه ای (Portal Axles) این خودرو شده است که سیستم تنظیم فشار باد تایرها مستلزم وجود آن است. از آنجایی که در ابتدا این خودرو با این هدف که در آینده یک کلاس G نظامی زرهی باشد طراحی شده است، این اکسهای دروازه ای نه تنها کمترین فاصله سطح خودرو تا زمین به میزان 18 اینچ را فراهم می کنند بلکه طوری طراحی شده اند که عملکرد G63 6×6 مانند یک خودروی عادی باشد.

 

مرسدس بنز AMG

 

با ویژگیهای ذکر شده مسلما اعداد و ارقام مربوط به این خودرو شگفت انگیز خواهد بود. با نرخ فعلی ارز قیمت G63 6×6 اندکی کمتر از 625.000 دلار برآورد می شود و با کم کردن 19 درصد مالیات بر ارزش افزوده اروپا هنوز هم قیمت آن حدودا به 525.000 دلار می رسد. متاسفانه مرسدس هنوز هم G63 6×6 یا G65 V12 را در آمریکا به فروش نمی رساند. وزن 6×6 اندکی بیش از 9000 پاوند یا 4082 کیلوگرم است. وزن G63 استاندارد 2665 کیلوگرم است. با این وجود مرسدس ادعا می کند که این هیولا در عرض کمتر از 8 ثانیه سرعتش به 96 کیلومتر در ساعت می رسد. در G کلاس استاندارد کمترین ارتفاع خودرو تا سطح زمین 8 اینچ است که در 6×6 به 18 اینچ می رسد و علاوه بر آن حداکثر عمق مجازی که خودرو می تواند در آب حرکت کند از 24 اینچ برای G کلاس استاندارد به 39 اینچ برای 6×6 افزایش یافته است. همچنین زاویه نزدیک شدن به مانع (زاویه حمله) و زاویه عبور از شیب (زاویه خروج) برای G63 استاندارد به ترتیب 36 و 27 درجه است که در مدل 6×6 این زوایا به ترتیب 50 و 45 درجه هستند. زاویه بالای شکاف (زاویه عبور از مانع) نیز برای مدل استاندارد 21 درجه و برای 6×6 50 درجه است.  طول و عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب 5.87 و 2.11 و 2.28 متر است. یک باک ذخیره 50 لیتری برای این خودرو در نظر گرفته شده است که توسط یک کلید اهرمی که بالای آیینه دید عقب کنار دکمه های کنترل فشار باد تایرها واقع شده است فعال می شود. حجم باک اصلی 96 لیتر است که با فعال شدن این باک حجم کلی سوخت به 146 لیتر می رسد.

 

مرسدس 6-3

 

آقای Erwin Wonisch که مربی ارشد آموزش قابلیتهای کلاس G است به خوبی پرش با این خودروی 4 تنی از چاله های آب و گل و صخره نوردی با زوایای باورنکردنی را بلد است. پشت فرمان این خودرو احساس می کنید که سوار یک G کلاس استاندارد با ارتفاع بیشتر شده اید. موتور 536 اسبی با گشتاور 760 نیوتن متر مانند حرکت اسب آبی روی آبشار این خودرو را به حرکت در می آورد. حداکثر سرعت خودرو به 160 کیلومتر محدود شده است ولی رسیدن به این سرعت برای موتور AMG کار دشواری نیست. تنها مانع رسیدن به این سرعت داشتن عقل سلیم و در نظر گرفتن اکسلهای دروازه ای این خودرو است. شش عدد دیسک ترمز سوراخدار برمبو جوری این خودرو را متوقف می سازند که مسافت توقف آن در حد یک خودروی معمولی است. جالب اینجاست که وقتی Transfer Case در حالت دنده سبک یا High Range باشد می توانید دیفرانسیلها را قفل کنید. این یک ویژگی مفید است هنگامی که بخواهید از میان گل و لای و علفهای شیاردار عبور کنید. در G کلاسهای معمولی می توان هر کدام از سه دیفرانسیل را فقط در حالت دنده سنگین یا Low Range قفل کرد. مدل معمولی G کلاس با قفل شدن دیفرانسیل در حالت Low فقط می تواند به سرعت 80 کیلومتر در ساعت دست یابد که این نصف سرعتی است که مدل 6×6 در حالت قفل کامل به آن می رسد. مدل 6×6 در اصل 5 دیفرانسیل دارد. گیربکس G کلاس استاندارد در حالت قفل بودن، گشتاور موتور را به صورت 50/50 به اکسل جلو و عقب منتقل می کند. وقتی دکمه قفل اول مدل 6×6 فعال می شود سیستم Transfer Case مرکزی قفل می شود و 31 درصد از گشتاور را به اکسل جلو می رساند و 69 درصد از گشتاور باقی مانده توسط دیفرانسیل دوبل اولین اکسل عقب تقسیم می شود. سپس این فرآیند توسط یک دستگاه انتقال نیرو که توسط زنجیر چرخیده می شود کامل می شود و گشتاور از این طریق به اکسل دوم عقب خودرو می رسد که این اکسل به طور همزمان همراه با Transfer Case قفل می شود تا در نهایت گشتاور در سه اکسل به ترتیب از جلو تا عقب به صورت 31، 42 و 27 درصد توزیع شود.

 

مرسدس AMG

 

اسپرتی ترین حالت رانندگی نه تنها با قرار دادن گیربکس در حالت Sport یا Manual فعال می شود بلکه در واقع با فشردن دکمه قفل اول حاصل می شود که از این طریق گشتاور به سبک AMG به صورت 31 درصد به جلو و 69 درصد به عقب توزیع می شود. سیستم جدید 4Matic AMG در خودروهای کلاس E و S گشتاور را به صورت دائمی با درصد 33 و 67 به جلو و عقب توزیع می کند. در کمال تعجب با فشردن اولین دکمه قفل، قسمت عقب G63 6×6 اندکی تمایل به لیز خوردن پیدا می کند. با فشردن دومین دکمه، قفل دیفرانسیلها در دو محور عقب فعال می شوند. فشردن سومین دکمه دیفرانسیل جلویی را قفل می کند که در این حالت قابلیتهای G63 6×6 بیش از پیش افزایش می یابد و اصطلاحا تبدیل به یک Super-Truck می شود. همچنین باید یادآور شد که فعال شدن و غیر غعال شدن قفل دیفرانسیلها در این خودرو بسیار سریعتر ازG  کلاس استاندارد صورت می گیرد.

آیا می توان ایرادی از این ماشین گرفت؟ جواب مثبت است. تاخیر اندک در کارکرد محورهای دروازه ای و همچنین تاخیر کوتاه در عملکرد توربوهای موتور به این معناست که اگر در سربالایی میان تخته سنگها متوقف شوید، راه افتادن مجدد خودرو کمی مشکل ساز خواهد بود. راه حل این مشکل اینست که بی پروا و بدون ملاحظه به جلو پیشروی کنید زیرا 6×6 هر چیزی را که در سر راهش باشد له و نابود می کند یا از روی آن رد می شود یا پرش می کند. باید مهارتهای آفرود را فراموش کنید و فقط یاد بگیرید در حالی که پدال گاز را تا انتها فشرده اید از شیب 45 درجه بالا بروید. در این خودرو خبری از کروز کنترل راداری نیست. بلکه حتی یک کروز کنترل معمولی هم ندارد. همچنین دوربین دید عقب ویدئویی در این خودرو موجود نیست.

 

مرسدس AMG

 

همانطور که در دهه 70 و 80 میلادی از لامبورگینی Countach به خاطر کمبود دید کافی به عقب ایراد می گرفتند از 6×6 نیز می توان به همین دلیل خرده گرفت. صاحبان لامبورگینی هنگام دنده عقب رفتن با نشستن روی رکاب در خودرو و نگاه کردن به عقب تا حدودی این مشکل را حل کردند ولی در خودرویی مانند G63 6×6 ظاهرا تنها تکنیکی که مالکین آن می توانند پیدا کنند این است که هنگام دنده عقب رفتن موقع پارک کردن به سادگی از روی لامبورگینی ای که پشت سر آنها پارک کرده است رد شوند! انعکاس عجیب شیشه عقب کابین این خودرو طوری است که به نظر می رسد اتومبیلی که جلوی شماست در آیینه دید عقب شما مشاهده می شود.

نویسنده موتور ترند می گوید: " من از قصد Countach را مثال زدم. لامبورگینی یک سوپراسپرت و G63 6×6 یک آفرودر است ولی هر دوی آنها در رسیدن به هدف خود افراط گرایانه عمل می کنند. اولین بار که Countach را از نزدیک در خیابان دیدم ایستادم و 1 ساعت به شاهکار آقای گاندینی خیره شدم و هیچ وقت از دیدن آن خسته نشدم. همین اتفاق طی این 4 روزی که با G63 6×6 سپری کردم تکرار شد. هر بار که آن را می دیدم مانند یک پسر بچه 12 ساله بودم که با هر نگاه حیرت زده می شدم. به نظر من آن افراد خوش شانس و ثروتمندی که بزرگترین و گرانترین اسباب بازی AMG را خریداری می کنند، هر بار که وارد گاراژ می شوند همان حس شور و شوق کودکانه را تجربه خواهند کرد. با وجودی که هیچ وقت مالک Countach نبوده ام ولی این اتومبیل شگفت انگیز حتی هنگامی که ایستاده و بدون حرکت است یک عمر مرا هیجان زده کرده است. من پیش بینی می کنم که G63 6×6 همین جریان را برای نسل کاملا جدیدی از عاشقان اتومبیل زنده کند."

 

مرسدس AMG

این مطلب با همکاری ماهنامه صفرتا صد تهیه شده است

 

مشخصات فنی:

 

قیمت مدل پایه (تخمین زده شده)

525.000 دلار

نوع چیدمان سیستم انتقال قدرت

موتور جلو، 6 چرخ متحرک 6WD

نوع موتور

V8 32V 5.5 Twin Turbo

حداکثر توان

 536 اسب بخار در دور 5500

حداکثر گشتاور

760 نیوتن متر در دور 2000

نوع گیربکس

7 دنده اتوماتیک

وزن اعلامی

4105 کیلوگرم

فاصله بین محور جلو و محور دوم عقب

4196 میلی متر

طول – عرض – ارتفاع (میلی متر)

5875 – 2110 – 2280

شتاب 0 تا 60 مایل اعلامی

7.8 ثانیه

مصرف سوخت بر اساس استاندارد EPA در شهر و اتوبان (تخمین زده شده)

26.13 لیتر در 100 کیلومتر در شهر و 19.60 لیتر در 100 کیلومتر در اتوبان

مصرف انرژی در هر 100 مایل مسافت (تخمین زده شده)

374 کیلووات ساعت در شهر و 281 کیلووات ساعت در اتوبان

خروجی دی اکسید کربن (تخمین زده شده)

538.3 گرم در هر کیلومتر

 

 

 

 


1 دیدگاه

  1. علی | فروردین 13, 1393 | لینک نظر

    با سلام جی کلاس استاندارد واقعا یه الگو تو آفرو بود ولی این دیگه آخرشهEND OF OFFROAD