معرفی ماکت فراری F430

پنجشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۳ | 1 نظر

معرفی ماکت فراری F430

 اسب سرکش مارانللو به روایت BBR

 

نیما مجتهد زاده – شرکت BBR به عنوان یکی از تولید کنندگان مطرح ماکت های با کیفیت از جنس رزین, برای مدتی کوتاه در عرصه ساخت ماکت های فلزی Diecast فعالیت داشت. اما پس از مدتی با قطع تولید ماکت های فلزی خود در کارخانه چین, به طور تخصصی به تولید ماکت های بسیار خاص و تولید محدود از جنس رزین در ایتالیا روی آورد. یکی از ماکت های دوره فلزی این شرکت فراری F430 است که در دو گونه کوپه و اسپایدر در مقیاس 1:18 و در رنگ بندی های گوناگون به تولید رسید. در این مطلب به طور مختصر به معرفی و بررسی این ماکت می‌پردازیم.

 

نمای اولیه

بسته بندی این ماکت بسیار شکیل و کاربردی است. یک جعبه مقوایی درون یک محافظ مقوایی قرار گرفته است. درون این جعبه یک یونولیت حاوی ماکت و شناسنامه که دارای کد است قرار داده شه اند. مهمترین نکته ای که پس از خارج کردن ماکت از بسته بندی اش و در نگاه اول هویدا می‌شود, کیفیت رنگ بسیار مناسب و متفاوت آن است. به طوری که ظاهر آن را از سایر نمونه های F430 که توسط شرکت Hotwheels عرضه شده اند متمایز می‌سازد. فنربندی ماکت همانند نمونه واقعی کار می‌کند.

 

جزئیات نمای کناری:

کیفیت ساخت رینگ های تیره رنگ و دیسک های فیبر کربنی بسیار بالاست. همچنین آرم فراری به طور برجسته ساخته شده, در جای خود نصب شده است. همین دو عنصر سبب می‌شوند تا نمای کنار خودرو بسیار طبیعی جلوه کند. در کنار این دو باز شدن در باک و توری های ورودی کناری هوا هم جزئیاتی مثال زدنی هستند. نوشته F430 بر روری آینه سمت راننده همانند خودرو واقعی حک شده است.

 

جزئیات نمای جلو :

آرم فراری و توری ها در این نما نیز جلب توجه می‌کنند. کیفیت مناسب و جزئیات خیره کننده چراغ جلو و لنز آن نیز از جمله نکات مهم هستند.

 

جزئیات نمای عقب:

در عقب ماکت به آرم اسب سرکش (Prancing Horse) و نوشته فراری بالای اسپویلر عقب بر می‌خوریم که از جنس فلز ساخته شده اند. توری عقب در دو قسمت پشت پیشرانه و زیر اسپویلر و دیفیوزر عقب از جمله نکات مثبت ماکت هستند. کیفیت ساخت اگزوزهای کرومی و چراغ های عقب نیز بسیار بالاست.

 

پیشرانه :

موتور این اسب سرکش با باز کردن درپوش آن نمایان می‌شود. در این پیشرانه از قطعات پلاستیکی و فلزات مرغوب استفاده شده است که همگی به طور مناسبی مشابه خودرو واقعی ساخته و پرداخته شده اند. نوشته Ferrari  روی پیشرانه, پلاک موتور و لولاهای ظریف درپوش از جمله نکات قابل توجه دیگر هستند.

 

جزئیات کابین:

در ساخت کابین این ماکت از چرم, فلز, فیبر کربنو پلاستیک استفاده شده است. در رکاب نوشته فراری و محافظ فلزی به خوبی ساخته شده اند. ادوات و نشان دهنده ها در کنار سایر المان های داشبورد به خوبی شبیه سازی شده اند. سایه بان ها و در داشبورد نیز قابلیت باز شدن دارند و صندلی های جلو تا می‌شوند تا فضای بار اندک پشت سرنشینان قابل دسترسی باشد.

 

جزئیات فضای بار جلو:

با فشردن یک شاسی در زیر دماغه, درپوش جلو بالا رها می‌شود و سپس قابل باز شدن است. در ساخت لولاهای کاپوت کمال دقت رعایت شده است. در این قسمت 3 عدد چمدان پلاستیکی تعبیه شده اند.

 

وضعیت ماکت در بازار ایران:

این ماکت به طور محدود و در تیراژ 1302 دستگاه و در دوره زمانی محدودی تولید شده است. البته هر یک از گونه های این ماکت در این تیراژ تولید شده اند. بنابر این تعداد نهایی تولید فراری F430 شرکت BBR به حدود 6000 دستگاه خواهد رسید. بنابراین یافتن نمونه ای مشخص از این ماکت اندکی دشوار است. قیمت این ماکت در بازار جهانی بین 400 تا 500 دلار و در کشورمان بین 750 هزار تومان تا مبالغی در حدود یک و نیم میلیون تومان متغیر است. با توجه به عرضه نسبتاً محدود این ماکت توسط دو یا سه وارد کننده داخلی یافتن این فراری به صورت نو اندکی دشوار است. خصوصاً این که بخواهید برای خرید آن مبلغی مناسب (کمتر از 1 میلیون تومان) بپردازید. اما با کمی صبر و حوصله می‌توان نمونه ای مناسب با قیمت قابل قبول یافت. اگر کلکسیونری هستید که پرداخت مبالغی میلیونی برایتان دشوار نیست و از کیفیت نمونه ساخت هاتویز و هاتویلز سری Elite راضی نیستید, بهتر است به سراغ این ماکت بروید. البته ذکر این نکته که نمونه هاتویلز معمولی قیمتی بین 100 تا 200 هزارتومان  و نمونه Elite در حدود 350 هزار تومان دارد, بسیار مهم است. چرا که پرداخت 600 هزار تومان بیشتر از قیمت این دو برای بسیاری از کلکسیونرها سنگین است.


1 دیدگاه

  1. محمد | فروردین 14, 1393 | لینک نظر

    چقدر جزئیات داشت این ماشین! من تا حالا ندیده بودم