57 دور هیجان در رقابت شبانۀ سخیر

دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ | 1 نظر

57 دور هیجان در رقابت شبانۀ سخیر

گزارش مسابقه فرمول یک بحرین 2014

شهرزاد تاج الدینی- پیست بین المللی بحرین نخستین پیست در خاورمیانه است که میزبان رقابت های فرمول یک بوده است. طراح این پیست نیز مانند بسیاری از پیست های مدرن فرمول یک، هرمن تیلکۀ آلمانی می باشد. سخیر با طول 5.412 کیلومتر، دارای 15 پیچ و جهتی ساعتگرد می باشد. رانندگان در سخیر همواره با یک چالش بزرگ روبرو هستند و آن هم شن است. بدلیل قرار گرفتن در دل صحرا، همیشه این نگرانی وجود دارد که باد شن ها را به مسیر پیست بیاورد و برای رانندگان مشکلاتی ایجاد کند.

 نخستین رقایت فرمول یک در خاورمیانه در تاریخ 04/04/2004 در سخیر برگزار شد و میشائیل شوماخر با پیروزی در آن رقابت تاریخ ساز شد. فرناندو آلونسو با 3 پیروزی پرافتخارترین راننده و فراری با 4 بُرد پر افتخارترین تیم در سخیر به شمار می روند. از امسال برای اولین بار، مسابقۀ بحرین در شب برگزار می شود.

فرمول یک بحرین - 1           

مرسدس با پیروزی در دو مسابقۀ ابتدایی فصل، امید اصلی برای کسب پیروزی دیگر در بحرین بحساب می آمد. وجود مسیرهای مستقیم طولانی نیز، دیگر عامل برتری مرسدس در این پیست بود چراکه موتورهای مرسدس از بیشترین میزان سرعت در خط مستقیم سود می برند. لوئیس همیلتون با ثبت سریع ترین زمان ها در هر سه جلسۀ آزاد تمرینی خود را مدعی اصلی نشان داد.

 

تعیین خط

شنبه شب به وقت منامه، اولین جلسۀ تعیین خط فصل در شرایط خشک پیست برگزار شد. این بار هم مرسدس نشان داد که به مانند شرایط بارانی، در شرایط خشک نیز سریع ترین است. اما این نیکو رزبرگ بود که هم تیمی خود را غافلگیر کرد و با دوری بی نقص، پل پوزیشن را جلوتر از همیلتون از آن خود کرد. دانیل ریکاردو از ردبول نیز سوم شد اما با توجه به ده رده پنالتی که از مسابقۀ مالزی دریافت کرده بود، به ردۀ سیزدهم سقوط کرد و والتری بوتاس از ویلیامز و سرجیو پرز از فورس ایندیا در صف دوم خط استارت قرار گرفتند. از نکات قابل توجه، حضور آلونسو و فتل در رده های نهم و دهم خط شروع بود. سوتیل هم به دلیل سد کردن مسیر گروژان 5 رده پنالتی گرفت و به ردۀ آخر فرستاده شد.

 

مسابقه

 

فرمول یک بحرین -10

 

22 اتوموبیل برای استارت اولین مسابقۀ شبانۀ بحرین به صف شدند. در حالی که اکثر اتوموبیل ها، مسابقه را با لاستیک های سریع تر سافت استارت میزدند، فتل و سوتیل مسابقه را با لاستیک های مدیوم که از دوام بیشتری برخوردار بودند آغاز کردند. قبل از پیچ اول، همیلتون موفق شد از هم تیمی خود پیشی بگیرد. در همان دور اول برخورد پاستور مالدونادو، که به آقای تصادف فرمول یک مشهور است، با ژان اریک ورن منجر به پنچری لاستیک و کناره گیری این رانندۀ تورو روسو از مسابقه شد.
به گمان بسیاری، مسابقۀ یکشنبۀ بحرین، جذاب ترین رقابت در چند سال اخیر به شمار میرود زیرا در تک تک دورهای مسابقه، رقابت برای کسب رده های بالاتر بین رانندگان داغ بود. در این بین راننده های فورس ایندیا و ردبول، بارها از هر دو رانندۀ تیم فراری، که روزهای خوبی را سپری نمی کند، سبقت گرفتند. اگر این مقدار هیجان برای بینندگان کافی نبود، ورود خودروی ایمنی به پیست، هیجان و رقابت را دو چندان کرد. این مالدونادو بود که بار دیگر حادثه آفرید و هنگام خروج از پیت استاپ و در پیچ اول، با استبان گوتییرز از ساوبر برخورد کرد و منجر به سر و ته شدن اتوموبیل وی در هوا شد! گوتییرز خوش شانس بود که از این حادثه جان سالم به در برد اما با کناره گیری وی و سوتیل از رقابت، برای دومین بار پیاپی هر دو اتوموبیل ساوبر موفق به تمام کردن مسابقه نشدند.

 

فرمول یک بحرین -9

 

پس از خروج خودروی ایمنی از پیست رقابت با هیجانی بیشتر پیگیری شد و این فرصت برای رزبرگ به وجود آمد تا شانس خود را برای سبقت گرفتن از همیلتون آزمایش کند. اما در ده دور باقی مانده و علیرغم رقابت دیدنی این دو، رزبرگ نتوانست حتی با ثبت سریع ترین دور مسابقه، جایگاه اولی خود را از هم تیمیش پس بگیرد و همیلتون با دفاعی جانانه توانست در نهصدمین رقابت فرمول یک تاریخ پیروز شود و برای نخستین بار از سال 2010، دو مسابقه را پشت سر هم ببرد. پس از دو رانندۀ مرسدس که با اختلافی فاحش اول و دوم شدند، پرز از فورس ایندیا در حالی که در دورهای پایانی توسط ریکاردو تحت فشار بود، سوم شد و دومین بار در طول تاریخ، فورس ایندیا را بر روی سکو قرار داد. ریکاردو نیز با کسب ردۀ چهارم بیشترین صعود را در بین رانندگان داشت و نخستین امتیازات این فصل خود را پش از دو مسابقه توام با بدشانسی کسب کرد. نیکو هولکنبرگ و فتل نیز پنجم و ششم شدند. ماسا و بوتاس از ویلیامز جلوتر از دو رانندۀ فراری، امتیازات بیشتری کسب کردند. اما هر دو رانندۀ مکلارن از رسیدن به خط پایان باز ماندند. جنسن باتن در دویست و پنجاهمین رقابت فرمول یک خود، تنها دو دور به پایان، به دلیل نقص فنی از مسابقه خارج شد.

بدین ترتیب مرسدس اختلاف خود را در جدول سازندگان با سایر تیم ها به بیش از 60 امتیاز رساند تا به دیگر تیم ها نشان دهد بهترین اتوموبیل را در اختیار دارد.

 

فرمول یک بحرین -11

 

مرحلۀ چهارم  این رقابت ها  دو هفته دیگر در پیست شانگهای چین برگزار خواهد شد.

 

 

 

 


1 دیدگاه

  1. سام | فروردین 19, 1393 | لینک نظر

    واقعا مسابقه هیجان انگیزی بود، گزارش شما هم متعاقبا اون هیجان رو منتقل میکرد، لذت بردم. خسته نباشید.