بازار خودرو به کجا می رود؟+آخرین قیمت ها

پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۳ | 1 نظر

بازار خودرو به کجا می رود؟+آخرین قیمت ها

بازار خودرو اولین هفته کاری خود در سال ۹۳ را در سایه اخبار مربوط به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، در بلاتکلیفی آغاز کرد حال آنکه اتفاقات بازار، خبر از تغییراتی بزرگ برای خودروهای داخلی و وارداتی‌ها دارد. به گفته فعالان بازار هر سال با وارد شدن به فروردین، قیمت‌ها به‌دلیل رکودی که در بازار وجود دارد روندی کاهشی پیدا می‌کنند؛ درحالی‌که امسال این اتفاق تکرار نشده است.

به‌نظر می‌رسد بازار امسال روند متفاوتی را در پیش گرفته است تا آنجا که با وجود رکود در خرید و فروش، قیمت‌ها همچنان در اوج باقی مانده‌اند و کمترین کاهش را به خود دیده‌اند. یکی از فعالان بازار دلیل این اتفاق را پلاک نشدن خودروها از سوی پلیس می‌داند و می‌گوید: این موضوع باعث شده خودرویی به بازار وارد نشود و قیمت‌ها به صورت کاذب بالا بمانند.

یک فعال دیگر بازار نیز در این رابطه به دنیای اقتصاد می‌گوید: هرچند ۲ درصد افزایش مالیات برای قیمت خودرو از سوی دولت مشخص شده است، اما بازار هنوز کمی گیج و گم است و به قیمت‌های نهایی نرسیده است، دلیل اصلی این اتفاق مشخص نبودن میزان بیمه شخص ثالث، اعمال نشدن تعرفه‌های واردات خودرو که در قیمت وارداتی‌ها تاثیر مستقیم دارد و همچنین نامشخص بودن قیمت بنزین است. او در ادامه با اشاره به اینکه همه در بازار در انتظار مشخص شدن این موارد و امیدوار به افزایشی نبودن روند آن هستند، می‌گوید: تمام این اتفاقات باعث شده تا برخلاف سال‌های قبل، قیمت‌ها در بازار فروردین که راکدترین بازار در طی سال است، در انتظار مشخص شدن مولفه‌های مذکور تغییری نداشته باشد. 

با وجود مشخص نبودن قیمت بنزین و اعمال نشدن تعرفه واردات خودرو، برخی خبرگزاری‌ها از افزایش قیمت خودروهای وارداتی خبر می‌دهند. خبرگزاری تسنیم در حالی از افزایش قیمت ۸ تا ۱۲ میلیون تومانی خودروهای وارداتی ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی به‌واسطه افزایش ۱۵ درصدی تعرفه واردات خبر می‌دهد که هنوز این میزان افزایش تعرفه واردات از سوی دولت و گمرک اعمال نشده است. 

یک وارد‌کننده خودرو این دست افزایش قیمت‌ها در بازار را ناشی از اثر روانی افزایش قیمت بنزین و تعرفه‌ها می‌داند. فربد زاوه افزایش قیمت ۸ تا ۱۲ میلیونی را در صورت افزایش تعرفه طبیعی می‌داند و می‌گوید: با این وجود مشتری‌ها نباید زیاد نگران افزایش قیمت‌ها باشند؛ زیرا در حال حاضر حجم خودروهای وارداتی بازار بسیار بیشتر از میزان تقاضایی است که در بازار وجود دارد. زاوه با اشاره به ورود بیش از ۷۸ هزار دستگاه خودروی وارداتی به کشور طی سال گذشته می‌گوید: به‌نظر من شیب افزایش قیمت‌ها به آرامی رخ خواهد داد و اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد این شیب بیشتر احساس خواهد شد. این واردکننده خودرو اوایل تیرماه سال جاری را زمانی می‌داند که قیمت‌ها پس از پشت سر گذاشتن شیبی آرام تثبیت خواهند شد، اما زاوه برای مشتریان بازار پیشنهاداتی هم دارد.

او با اشاره به زمزمه‌های افزایش قیمت خودروهای وارداتی می‌گوید: به هر حال در صورتی‌که مشتری‌ها به قیمت‌هایی که از سوی فروشندگان گفته می‌شوند تن ندهند، این قیمت‌ها می‌توانند قیمت‌های قطعی نباشند خصوصا در شرایط فعلی که خودروهای وارداتی بیش از پیش در بازار وجود دارند، در این شرایط قیمت‌ها ناگزیر به کاهش خواهند بود. زاوه تاکید دارد که خودداری مشتریان از خرید می‌تواند معادله بازار را به نفع آنها تمام کند؛ زیرا در بازاری که خرید و فروش جریان ندارد افزایش قیمت بی‌معنا خواهد بود. اما در نهایت میزانی از افزایش قیمت خودرو چه برای داخلی‌ها و چه برای وارداتی‌ها تحت‌تاثیر افزایش هزینه‌های جاری دولت رخ خواهد داد. بر اساس آنچه در کتاب قوانین واردات و صادرات آمده است تعرفه واردات خودروهای زیر ۲۰۰۰ سی‌سی بدون تغییر خواهد بود و خودروهای ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی نیز افزایش تعرفه ۱۵ درصدی خواهند داشت. 

بازار داخلی‌ها همچنان در اوج
نگاهی به قیمت خودروهای داخلی در بازار نشان می‌دهد قیمت این خودروها روندی افزایشی داشته است تا آنجا که به‌نظر می‌رسد مشتریانی که خودروی مورد نظر خود را در ماه‌های پیش از عید معامله کرده بودند، در این بازار برنده بوده‌اند. 

آنطور که از بازار خبر می‌رسد پژو ۲۰۶ تیپ ۵ که در حال حاضر در ایران خودرو به تولید می‌رسد در مدل سال ۹۳ با قیمت ۳۹ ميلیون تومان به فروش می‌رسد. تیپ ‌V۸ این خودرو نیز با پلاک امسال ۳۹ میلیون تومان قیمت دارد. تندرها نیز با افزایش قیمت همراه بوده‌اند تا آنجا که تندر ایران‌خودرو در بازار امسال ۳۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد و تندر پارس‌خودرو نیز با قیمت ۳۹ میلیون تومان معامله می‌شود. تندر E۱ نیز هم‌اکنون ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ارزش دارد. پژو ۴۰۵ بنزینی، اما در اولین هفته بازار خودروی امسال ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد و مدل دوگانه‌سوز آن نیز ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

پارس سال نیز در مدل یورو۴ خود با قیمت ۳۶ میلیون تومان قابل معامله است؛ درحالی‌که مدل دوگانه‌سوز آن ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. خانواده پراید نیز از افزایش قیمت‌هایی که در شب عید داشته پایین نیامده است؛ به‌طوری‌که مدل ۱۱۱ این خانواده روی قیمت ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ثابت مانده است. مدل‌های ۱۳۱ و ۱۳۲ این خانواده نیز به ترتیب ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارند. تیبا نیز به عنوان اولین خودروی ملی سایپا هم‌اکنون با قیمت ۲۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. مگان این روزها با قیمت ۹۱ میلیون تومان در مدل فول آپشن خود معامله می‌شود و نیسان تیانا نیز با قیمت ۱۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قابل معامله است. 

رشد قیمت وارداتی‌ها در بازاری راکد 
خودروهای وارداتی که به گفته فعالان بازار این روزها بیش از تقاضای مشتریان در بازار موجود است، روندی افزایشی داشته‌اند، اما به عقیده فعالان بازار این افزایش قیمت‌ها در این مقطع بیشتر روانی است تا تغییراتی واقعی. در حال حاضر هیوندایی سوناتا در مدل ۲۰۱۳ با قیمت ۱۳۱ میلیون تومان معامله می‌شود و آزرا نیز با جهشی قیمتی ۲۰۵ میلیون تومان ارزش دارد. شاسی‌بلندهای‌ IX۵۵ و IX۳۵ نیز که گفته می‌شود در حجمی انبوه وارد کشور شده‌اند به ترتیب ۲۲۵ و ۱۴۱ میلیون تومان قابل معامله هستند که خبر از افزایش قیمت آنها دارد. سانتافه ۲۰۱۴ نیز ۱۸۲ میلیون تومان قیمت دارد. 

اما دیگر وارداتی‌های بازار، خودروهای خانواده کیا هستند که مدل اسپورتیج این خانواده در حال حاضر ۱۴۳ میلیون تومان است. مدل سراتو این خانواده نیز ۱۱۲ میلیون تومان قیمت دارد. 

اما دو خودروی وارداتی جدید بازار که محصولاتی از رنو هستند، این روزها در بازار و در دسترس مشتریان قرار دارند. خودروی شاسی‌بلند رنو کولیوس با قیمت ۱۶۵ میلیون تومان و خودروی سدان داستر نیز با ارزشی برابر با ۱۰۳ میلیون تومان در بازار وارداتی‌ها موجود هستند. 

 

عجیب است که در این شرایط نامشخص یکی از موارد مایوس کننده افزایش قیمت خودروهاییست که از پیشرانه های 2.0 لیتری نیرو می گیرند، در واقع چنین خودروهایی کمتر از دو هزار سی سی حجم دارند و نباید مشمول قانون افزایش تعرفه باشند اما در عمل این اتفاق نیافتاده و چنین خودروهایی به ناحق در دسته 2000 تا 2500 سی سی دسته بنده شده و افزایش قیمت ناعادلانه ای را تجربه کرده اند.

منبع: دنیای اقتصاد


1 دیدگاه

  1. مشاور | فروردین 21, 1393 | لینک نظر

    سلام.متاسفانه بازار فروردین که همیشه راکد بوده الان روز به روز قیمت ها تغییر میکنه و صدای شرکت های ایران خودرو و سایپا هم برای تعیین قیمت جدید شنیده نمیشه واقعا قیمت ها غیر قابل تحمل شده