فاز دوم هدفمندی،می تواند خودروسازان را نابود کند

شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۳

فاز دوم هدفمندی،می تواند خودروسازان را نابود کند
یک کارشناس صنعت خودرو گفت: اعمال افزایش دستمزد و مالیات موجب افزایش هزینه های تولید و گران شدن خودرو خواهد شد.
مصطفی ممقانی اصل در گفت و گو با خبرنگار «پرشین خودرو»، ضمن باین این مطلب افزود: قیمت های کنونی خودروها جای هیچگونه افزایشی ندارد و با توجه به کیفیت محصولات داخلی نیز مردم با افزایش قیمت ها مخالف هستند.
وی در ادامه تصریح کرد: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها موجب افزایش هزینه های تولید به خصوص در صنعت قطعه سازی خواهد شد.
این کارشناس صنعت خودرو مشکل اصلی خودروسازان را محصولات آنها دانست و اظهار داشت: در حال حاضر بیشتر محصولات خودروسازان از رده خارج است و این ضرورت وجود دارد که به فکر محصولات جایگزین باشند زیرا با ادامه روند کنونی خودروسازان کشورمان آینده ای نخواهند داشت.
وی اذعان داشت: چنانچه خودروسازان تیراژ خود را نیز افزایش دهند تأثیری در وضعیت کنونی آنها نخواهد داشت زیرا بازاری برای این محصولات وجود ندارد.
ممقانی در پایان در خصوص تأثیر افزایش قیمت حامل های انرژی بر قیمت خودرو گفت: در گذشته چنانچه نرخ حامل های انرژی 10 درصد افزایش می یافت تمامی محصولات 10 درصد گران می شد اما هم اکنون به دلیل اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها افزایش 25 درصدی قیمت حامل های انرژی نهایتاً 5 درصد بر قیمت ها تأثیر می گذارد.
دنده6-با این حساب خودروسازانی که هم اکنون نیز خود را ضرر ده می دانند،نزدیک به 20 درصد بیش از پیش در تولید هر دستگاه خودرو ضرر خواهند کرد و بدین ترتیب افزایش تیراژ نیز به نوعی باعث افزایش میزان ضرر آن ها می شود.در واقع طبق این معادله، چانچه خودروسازان تولید خود را 20 درصد کاهش دهند،تازه ممکن است از نظر حجم زیان دهی با شرایط فعلی یکسان شوند.در مجموع نیز افزایش هزینه ها و کاهش تیراژ تولید می تواند به معنای واگذاری سهم بزرگتری از بازار نسبت به رقبای چینی باشد که با افزایش هزینه های تولید روبرو نیستند و می توانند به راحتی خودروها را در سطح قیمتی فعلی عرضه کنند.


بدون دیدگاه