تجربه رانندگی با جک j3

سه شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ | 6 نظر

تجربه رانندگی با جک j3

نسکافه داغ با توجوی

بعد از توقف تولید فولکسواگن گل در مجموعه کرمان خودرو ، گزینهها برای انتخاب یک خودرو هاچبک کلاس B به یک گزینه ختم میشد . 206 تنها گزینه باقی مانده در این کلاس بود که همچنان تولیدش ادامه داشت و افت کیفیت ، افزایش قیمت و مواردی از این دست نیز تاثیری بر فروش آن نداشتند .

به گزارش « پرشین خودرو » ، اواخر بهار سال جاری بود که کرمان موتور با عرضه توجوی به این محدودیتها برای خودروهای بازه زیر 20 میلیون تومان پایان داد .

بعد از توقف تولید فولکسواگن گل در مجموعه کرمان خودرو ، گزینهها برای انتخاب یک خودرو هاچبک کلاس B به یک گزینه ختم میشد . 206 تنها گزینه باقی مانده در این کلاس بود که همچنان تولیدش ادامه داشت و افت کیفیت ، افزایش قیمت و مواردی از این دست نیز تاثیری بر فروش آن نداشتند . اواخر بهار سال جاری بود که کرمان موتور با عرضه توجوی به این محدودیتها برای خودروهای بازه زیر 20 میلیون تومان پایان داد .

در جواب اینکه چرا کرمان موتور JAC را به عنوان شریک تجاری جدید خود انتخاب کرده ، میتوان گفت کیفیت محصولات و همکاری این خودروساز چینی با شرکتهای مطرحی چون ایتال دیزاین ، پینین فارینا ، میتسوبیشی ، AVL و … موجب این انتخاب شده است . بدون اغراق باید گفت محصولات JAC دست کم از لحاظ طراحی یک سر گردن بالاتر از سایر هموطنان خود قرار دارند . اولین محصولی که در این همکاری روانه بازار ایران شد ، مدل J3 یا توجوی هاچبک بود که به فاصله چند ماه گونه سدان نیز به لیست انتخابها اضافه شد .

توجوی در ایران

این خودرو در بازار چین با دو نوع پیشرانه 1.3 لیتری به بازار عرضه میشود که یکی متعلق به میتسوبیشی بوده و دیگری طراحی و تولید شرکت JAC چین است . نکته جالب توجه در رابطه با این دو پیشرانه این است که نمونه طراحی شده توسط JAC با اندکی حجم بیشتر 6 اسب بخار نیروی بیشتری نیز تولید میکند . اما در این میان کرمان موتور دست روی گزینه 1299 سیسی گذاشته که توان تولید 92 اسب بخار را دارد و با کد 4G13 شناخته میشود . نمونه دیگر اما 1332 سیسی حجم داشته و علاوه بر قدرت بیشتر مصرف کمتری را نیز ارائه میدهد . باید این نکته را یادآور شد که J3 در اکثر بازارها با پیشرانه دوم عرضه میشود و البته مورد توجه قرار گرفته تا جایی که توانسته برنده عنوان بهترین خودرو برزیل در سالهای 2011 و 2012 از نشریات خودرویی این کشور باشد . خب حتما شما هم گزینه دوم را ترجیح میدهید ، اما کرمان موتور نمونه اولی را برای بازار ایران انتخاب کرده است . دلیل این انتخاب نام میتسوبیشی است که به پشتوانهای برای جلب اعتماد اذهان عمومی به JAC مبدل شده است و فضا را برای مانورهای تبلیغاتی این شرکت باز گذاشته است . جالب است بدانید ایران جزو معدود کشورهایی است که J3 با این پیشرانه در آن عرضه میشود .

در هر صورت باید گفت انتخاب توجوی آن هم در فضای کنونی انتخابی درست و به جا است ، چه بسا اینکه این محصول توانسته در سال 2009 جایزه بهترین خودرو کامپکت را از موسسه JDPower دریافت کند . تا اینجای کار و روی هیچ توجیهی برای رد توجوی و انتخاب رقبای آن نمیتوان پیدا کرد ، اما آیا در بحث عملکرد نیز چنین اتفاقی رخ خواهد داد ؟

فضای داخلی

با پا گذاشتن به فضای داخلی توجوی شاید با طراحی چندان تازه و خارقالعادهای مواجه نباشید ، اما دست ناچار به تحمل یک فضای کلیشهای نیستید . ادوات همگی در دسترس هستند ، اما میتوان اندکی به محل قرار گیری کلید فلاشر خرده گرفت که برای دسترسی به آن باید حتما وضعیت خود را تغییر دهید . نکته آزار دهنده دیگری که توجه تان را جلب میکند ، محل قرار گیری بالابر شیشهها در صندلی راننده است ، در صورتی که این کلیدها چند سانتیمتری جلوتر تعبیه شده بودند برای استفاده از آنها به تمرکز کمتری نیاز داشتید .

احتمالا در تصاویری که از نمای داخل این خودرو منتشر شده ، شما هم احساس کردهاید که غربیلک فرمان برای توجوی بیش از حد بزرگ است ، اما در واقع با چیزی که روبهرو هستید کنارخواهید آمد و این حس را به فراموشی خواهید سپرد . در این میان چینش تازه نشانگرها نکته جالبی است که توجوی را از سایر رقبایش متمایز میکند و حتما از آن لذت خواهید برد .

فضای پا و سر برای سرنشینان جلو مناسب به نظر میرسد ، در مورد فضای عقب نیز باید بگوییم از مشتریهای قدبلندی که برای بازدید از این خودرو به نمایندگی کرمانموتور آمده بودند خواستیم تا این قسمت را امتحان کنند که نتیجه به دست آمده مناسب بودن این فضا حتی برای افرادی با قد 190 سانتیمتر است . البته باید به این نکته توجه داشت که فضای سر برای در این قسمت به سبب فرم تخم مرغی شکل اصلا مناسب نیست ، اما در مورد فضای پا سرنشینان احساس راحتی میکردند هرچند که احتمالا این نکته در سواریهای بلند مدت اعتبار خود را از دست خواهد داد .

در رابطه با متریال داخلی باید گفت که دراین خودرو از پلاستیک خشک استفاده شده است ، اما با توجه به قیمت و رقبا قابل قبول بوده و تنها موارد آزار دهنده جنس سردنده _ که به پلاستیکهای حاصل از زباله های بازیافتی شباهت میدهد _ و همچنین پلاستیک های پشت دستگیرههای داخلی هستند . البته با توجه با به کیفیت مطلوب سایر نقاط میتوان از این موارد چشم پوشی کرد .

تجربه رانندگی

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که دوست دارند نوشیدنیهایشان همواره گرم بماند توجوی میتواند انتخاب مناسبی برای شما باشد . چراکه پس از اندکی راندن توجوی جلو دسته دنده و جایی که محفظه لیوان تعبیه شده است حرارت موتور را احساس خواهید کرد . البته موضوع انتقال حرارت به اتاق در خودروهایی نظیر سراتو نیز دیده میشود ، اما قطعا دلیلی برای توجیه این ضعف توجوی نخواهد بود . این موضوع را میتوان ناشی از ضعف موجود در عایق بندی توجوی دانست که تنها گریبان گیر مساله حرارت نیست . در واقع باید گفت صدای موتور در دورهای بالا اصلا خوشایند نیست . ممکن است مانند مالکین لیفان 520 این صدا را یک غرش تلقی بکنید اما حقیقت این است که صدای توجوی چیزی نیست که بتوان نامش را غرش گذاشت .

برای آزمایش شتاب صفر تا 100 این خودرو به فضایی خالی از تردد و دغدغه های شهری میرویم ، در مورد این موضوع باید گفت تا سرعت 60 کیلومتر بر ساعت امیدوار خواهید بود که به نتیجه ای مطلوب دست پیدا کنید اما هرچه به سرعت 100 کیلومتر نزدیکتر میشوید بیشتر از بیان نتیجه نهایی منصرف خواهید شد . این آزمایش را دو بار تکرار کرده که هیچ یک نتیجه مطلوبی در بر نداشتند . البته باید این نکته را متذکر شد که از توجوی به سبب کلاسی که در آن قرار گرفته انتظار شتابی عجیب نمیرود اما با توجه به نسبت وزن به قدرت بهتر که در مقایسه با رقبای خود دارد انتظار میرفت عملکردی بهتر از این از خود به نمایش بگذارد .

برای امتحان میزان پایداری این خودرو آن را به یک از پیچهای تند شهری برده که بارها شاهد انحراف خودروهای عبوری در آن بودهایم . با توجوی با سرعت بیش از 80 کیلومتر برساعت وارد این پیچ میشویم که نتیجه سربلندی توجوی در این آزمایش است که بدون کوچکترین انحراف در مسیر خود باقی میماند . البته به نظر میرسد فشار بیشتر پدال گاز در این آزمایش نتایج ناگواری را در پی داشته باشد .

توجوی در بحث ترمزگیری نیز همانند شتاب تنها در سرعتهای محدود و شهری عملکرد خوبی از خود برجای میگذارد . هر چند این خودرو به سیستمهای کمکی ABS و EBD مجهز شده است . در صورتی که در سرعتهای بیش از 100 کیلومتر بر ساعت به توقف فوری نیاز داشته باشید ، نیاز به دیسکی بودن ترمزهای عقبی خودرو را احساس خواهید کرد .

امکانات و تجهیزات رفاهی

در لیست امکانات توجوی قید شده این خودرو به سیستم صوتی با قابلیت پخش CD ، MP3 و درگاه USB مجهز است که البته بیراه نیست ، اما در صورتی که فلش مموری خود را از ترانههای روز پر کردهاید و قصد دارید برای اولین بار از این امکان توجوی استفاده کنید ، فراموش نکنید که باید یک سیم اتصال نیز همراه خود داشته باشید چرا که سیستم صوتی توجوی به ورودی USB2 مجهز است و از این جهت از سایر خودروها متمایز است . وجود شش بلندگو در توجوی به ظاهر آن را در سطحی قابل قبول از این حیث قرار میدهد ، اما اگر در دسته افرادی هستید که موسیقی را با صدای خیلی بلند گوش میدهند ، برای تعویض بلندگوهای آن هزینهای را کنار بگذارید که نویزهای موجود در صداهای بالا حتما برایتان آزار دهنده خواهد بود .

توجوی در نسخه هاچبک 339 لیتر فضای بار در اختیار مالک خود قرار میدهد که در مقام مقایسه با پژو 206 ، فضایی معادل 95 لیتر بزرگتر را ارائه میدهد . علاوه بر این امکان خواباندن صندلیهای ردیف عقب با نسبت 60:40 این امکان را میدهد که فضای بار بیشتری در اختیار داشته باشید .

کمربندهای ایمنی پیشکشنده ، دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو مجهز به سیستم SRS سیستم هشدار باز بودن درها ، سیستم ضد سرقت ، قفل ایمنی کودک ، فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع ، سیستم تنظیم ارتفاع چراغهای جلو ، سیستم تهویه مطبوع ، گرمکن شیشه عقب ، سنسور دنده عقب ، رینگ اسپورت آلومینیومی مه شکن جلو ، چراغهای هالوژنی جلو و عقب ، آیینههای جانبی برقی ، چراغ خطر لادری و … لیست امکانات توجوی در بازار ایران را تشکیل میدهند .

این خودرو در بازار ایران به سبب تیپ و پیشرانهای که انتخاب شده است از رینگ و لاستیکهای با ابعاد 175/65R14 بهره میبرد این در حالی است که تیپ فول توجوی که تنها با پیشرانه 1.4 لیتری JAC عرضه میشود با لاستیکهایی به پهنای 185 میلیمتر و رینگ 15 اینچی راهی بازار میشود .

پایان سخن

توجوی را شاید بتوان خودرو تنبلی دانست ، اما در طول آزمایش ثابت کرد که خودرویی گوش به فرمان نیز هست . به نوعی باید گفت قابلیتهایی که برای آن تعریف شده پا را از یک خودرو شهری فراتر نمیگذارد و این شما هستید که باید انتظارهایتان را با توجوی وفق دهید . اما گفتن این نکته خالی از لطف نیست که با توجوی خیلی زود خو خواهید گرفت و خیلی راحت با ابعاد آن کنار خواهید آمد . در مجموع باید گفت توجوی انتخاب مناسبی است ، در صورتی که از آن انتظار یک خودرو خارق العاده را نداشته باشید .

 

پرشین خودرو

-نوشته و عکس محمدعلی ملاعبداللهی

* منتشر شده در ماهنامه نسل برتر

 


6 دیدگاه

  1. فرهاد | تیر 21, 1397 | لینک نظر

    سلام میخواستم بپرسم این خودرو افت قیمت داره یا نه وسایلش هم زود پیدا میشه یا باید بگردیم تصمیم دارم بخرم؟؟؟

  2. no nam | آبان 14, 1396 | لینک نظر

    man 111 model 96 daram be nazareton miarze befrosham ye j3 model 92 begiram??

  3. Pedi | شهریور 27, 1396 | لینک نظر

    از تیبا و ساینا خیلی بهتره قابل مقایسه نیست

  4. مهدی | شهریور 27, 1396 | لینک نظر

    صندلی و همه چیزش عالیه. مصرف هم پایین. از یه چیزش خوشم میاد صندلی عقب تامیشه با صندوق یکی. میشه یه تخت دو نفره

  5. ایران ردیاب | مرداد 16, 1395 | لینک نظر

    من تازه یکی ش رو خریدم و بسیار راضی ام شتاب ش عالیه حتی تو سربالایی با کولر روشن از ال نود قبلی بهتر عمل می کنه ،صندلی هاش هم واقعا راحت ن و دید خوبی هم داره

  6. حمید | شهریور 1, 1393 | لینک نظر