متفاوت و با دوام

دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ | 3 نظر

متفاوت و با دوام

آزمایش رانندگی با ولوو C70 در ایران

 

محمد ملاعبد الهی – 

به نقل از پرشین خودرو ، شاید برای شما هم ولوو خاطرهای از سالهای دور باشد . این برند که در دنیا به شاخصهای از ایمنی تبدیل شده در دهههای گذشته حضوری کمرنگ و جسته وگریخته در بازار ایران داشته و حالا با افراموتور به ایران بازگشته تا خاطره آن سالهای نه چندان دور را زنده کند . اولین محصولات ولوو که توسط افراموتور در ایران عرضه شدند سری کوپه از محصولات این شرکت است که با حرف C شناخته میشود . این سری در بدو ورود نتوانست توجه مشتریان را جلب کند ، اما طبق ادعای یکی از مسئولان شرکت افراموتور با معرفی و عرضه دو مدل و XC60 V40 ، به فروش سری کوپه از محصولات این شرکت افزوده شد . به همین منظور در این شماره به بررسی این محصول 2×1 ولوو خواهیم پراداخت .

طراحی ظاهری
ولوو به این خاطر C70 را یک محصول 2×1 میخواند که که با خرید آن میتوانید هم صاحب یک کانورتیبل شوید و هم یک خودرو کوپه . این محصول را میتوان یکی از اولین گامهای ولوو برای ایجاد تحول در طراحی دانست . طراحی سنتی ولوو شاید تا سالیان متمادی زیبا و جذاب به نظر برسد اما داشتن یک خودرو با طراحی کلاسیک خواسته تمام مشتریان نیست . حقیقت این است که ولوو به حدی سرگرم بحث ایمنی و تکنولوژیهای جدید در این زمینه شد که به کلی این خواسته مشتریان را به دست فراموشی سپرده بود . تقریبا تا سال 2010 تمام ولووها در جلو چراغهایی مستطیلی داشتند . این شرکت شاید کمی دیر به فکر تحول در طراحی محصولاتش افتاد ، اما در این زمینه توانست موفق ظاهر شود و با حفظ المانهای ولوو طراحی مدرنتری را ارائه دهد . این خودرو کانورتیبل نیز که طراحی و ساخت آن به صورت مشترک بین ولوو و پینینفارینا انجام شده بود و جان کینسی طراحی آن را برعهده داشت ، در سال 2010 فیس لیفت شد .
سواری
هنگام سوار شدن به C70 اولین نکته که توجه شما را جلب میکند ، درب سنگین آن است . شاید این موضوع کمی ناراحت کننده باشد اما دلیل آن وجود میلههای محافظی است که برای بالا رفتن ایمنی سرنشینان تعبیه شده است . همین موضوع موجب شده در 9 سال اخیر هیچ گزارشی با محتوای فوت بر اثر تصادف از ناحیه جانبی ولوو منتشر نشود .
با پا گذاشتن به فضای داخلی فضای آرام و با کیفیت رضایتتان را جلب خواهد کرد . استفاده از پلاستیک مشکی رنگ در کنار تزئینات آلومینیومی و روکش های چرمی قرمز رنگ این پیغام را میرسانند که بر خلاف ظاهر آرام C70 آنقدرها هم آرام نیست . شروع حرکت کمی نرم و البته سریع انجام میشود ، اما چیزی که C70 را از سایر همکلاسان آن متمایز میکند حرکت نرم و فضای راحت آن برای سرنشینان جلویی است . این موضوع میتواند ناشی از بهره گیری این خودرو از پلت فرم آخرین نسل از سدان S40 باشد . علاوه بر صندلیهای جلویی راحت ، در ردیف عقب این این کانورتیبل نیز احساس راحتی خوهید داشت . نکته حائز اهمیت این است که در کنار اینها C70 دارای یکی از بزرگترین فضای بار در حالت باز بودن سقف در میان همکلاسان خود نیز هست .
برای سوار شدن به صندلی عقب این خودرو کلید در نظر گرفته شده روی صندلی را میفشاریم تا صندلی شاگرد تا حد امکان به داشبورد نزدیک و سپس پشتی آن را خم میکنیم . سوار سدن به این ردیف ساده به نظر میرسد و فضای راحتی برای سرنشین فراهم است اما هنگام پیاده شدن احساس میکنید همه چیز به سادگی سوار شدن نیست . ولوو از فضاهای متعدد موجود در کابین C70 استفاده کرده و سیستم دسترسی به محفظه بار نیز برای آن فراهم آورده که به محض باز کردن آن با جعبه کمکهای اولیه مواجه خواهید شد .
سقف سه تکه فلزی این خودرو نزدیک به 30 ثانیه زمان نیاز دارد تا باز یا بسته شود . برای این کار باید با پای راست پدال ترمز را نگه داشته و کلید تعبیه شده در کنسول وسط را به این مدت نگه دارید . شاید انجام این کار در سال 2013 و زمانی که رقبا امکان باز و بسته کردن سقف در حالت حرکت را به میدهند چندان توجیه پذیر نباشد ، اما احتمالا ولوو برای این موضوع فلسفهای در بحث ایمنی دارد .

مشخصات فنی
این کوپه کشیده با طول 4615 میلیمتر و عرض 1836 و البته وزن نسبتا بالای 1725 کیلوگرمی به خوبی جاده را درآغوش میگیرد تا جایی که میتوانید با خیالی آسوده با سرعت 90 کیلومتر وارد پیچ ​​شوید و از انحراف آن نگرانی نداشته باشید . با وجود این وزن ، طبق اعلام رسمی این شرکت C70 در مدت 8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسد . دستیابی به این شتاب جز با پیشرانه 2.5 لیتری 5 سیلندر با حجم دقیق 2521 سیسی و جعبه دنده 5 سرعته اتوماتیک میسر نیست . نهایت توان خروجی این پیشرانه که به توربوشارژر نیز مجهز است به 230 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه میرسد و بیشینه گشتاور آن که معادل 320 نیوتن متر است در دور 1500 تا 5000 حاصل میشود .

مشخصات ایمنی
ولوو سامانهای با نام ROPs و را برای حالت کروک این خودرو در نظر گرفته که وظیفه آن تامین ایمنی سرنشینان هنگام چپ کردن است . این سیستم که با سنسورهای دوران شناس فعال میشود ، میلههای فولادی متراکم عقب را بیرون میفرتد تا خودرو به جای دوران غلتش روی ستون و بدنه ، روی ان میلهها بایستد . قدرت این سامانه به حدی است که میتوامد تا دو برابر وزن خودرو را تحمل کند .
پرده محافظتی IC نیز درها را پوشش کامل میدهدبه نحوی که برای مدتی پس از برخوردهای جانبی و یا غلتش به صورت باد شده میماند تا حفاظت حداکثری صورت گیرد .
سامانه جرعه نیز چهارچوبی فولادی با قدرت بالاست تا ضربه تصادف را از جهت منتشر کرده و از سرنشینان دور سازد . سامانه شلاق نیز هنگام تصادف از عقب برای سرنشینان جلویی همانند گهواره عمل میکند تا جراحات احتمالی به حداقل برسد . وجود هشدارهای مجزا برای بستن کمربند ایمنی هر یک از 4 سرنشین نیز ایده دیگر ولوو برای آسودگی خیال مشتریانش است .

امکانات
آینههای تاشو برقی ، سنسور دنده عقب ، روکش چرمی صندلیها و فرمان ، دماسنج بیرون ، قطب نما ، سنسور باران ، استارت بدون کلید ، تنظیم صندلی راننده راننده در 8 جهت همراه با آینههای جانبی به همراه 3 حافظه تنها بخشی از امکانات این خودر به شمار میروند . سیستم صوتی این خودرو با پخش CD و MP3 و ورودیهای AUX و USB که امکان تنظیم از روی فرامن را نز دارند به همراه 8 بلندگو یکی از قوی ترین سیستمهای صدا در این کلاس به شمار میرود . کروز کنترل ، تهویه مطبوع دو ناحیهای و آینه الکتروکرومیک داخل امکانات دیگر این خودرو را تشکیل میدهند .
از امکانات خاص این خودرو میتوان به IDIS ( سامانه هوشمند اطلاعات راننده ) ، BLIS ( سیستم هشدار نقاط کور ) ، DSTC ( پایداری دینامیک و کنترل کشش ) و ISO ثابت ( محافظ کودک در صندلی عقب ) نیز اشاراه کرد .

C70 در ایران
هنوز مدت زیادی از ورود این خودرو به ایران نمیگذرد ، اما به نظر میرسد ایمنترین کروک دنیا در بازاری که بیشتر مشتریان آن به دنبال آلمانیها هستند کار دشواری را پیش رو داشته باشد . ولوو C70 با قیمتی 305 میلیونی شرکت بدون شک مشتریان و علاقه مندان خاص خود را دارد ، اما اینکه بتواند همانند سایر رقبای اروپاییاش در ایران بفروشد و در میان مردم محبوب شود را فقط زمان مشخص میکند . هرچند ورود این خودرو با این سطح ایمنی و به منظور کاهش تلفات جادهای جای خرسندی بسیار دارد اما قیمت C70 از آن خودرویی برای قشری خاص ساخته است . در هر حال رسید به این هدف حتی در سطحی کوچک نیز میتواند شروع خوبی برای استفاده بیشتر از خودروهایی با ایمنی بالا باشد .

 


3 دیدگاه

  1. کاوه | اردیبهشت 12, 1393 | لینک نظر

    حدودا سال 1950 بود که آقای ویلسون مدیر عامل وقت ولوو جمله ای بنام خط مشی شرکت بیان کرد که تا کنون هم ولوو دنباله رو اون خط مشی هست.ایشان گفتند:ماچیزی میسازیم که مورد استفاده انسانها برای جابجائی قرار میگیره و چون انسانها ارزشمنترین موجودات  هستند پس خودرو ما باید بالاترین سطح ایمنی را برای اونها فراهم کند. بلافاصله پس از این اعلام مسئولین ولوو برای کاربردی کردن این خط مشی دست به کار شدند(موضوعی که در جامعه خودمون بسیار کم پیش میاید گفته هامون عملیاتی بشن) مرکز تحقیقاتی در مرکز ولوو در شهر گوتبرگ سوئد به راه انداختند تا علاوه بر آزماشهای آزمایشگاهی به بررسی میدانی ولوو  در زمینه کاستیهای خودروهای تولیدیشون در زمینه ایمنی بپردازند.با پلیس تفاهم نامه ای منعقد کردند که در شعاع 100یا 150کیلومتری این مرکز در هر ساعتی از شبانه روز هر سانحه ای که برای ماشینهای ولوو پیش  بیاید به اطلاع مرکز تحقیقات ولوو رسانده شود تا خود را به محل سانحه برسانند و دلایل وقوع سانحه را بررسی کنند و احیانا پس از انجام کارهای قانونی توسط پلیس ماشین را برای مطالعه یشتربه مرکز تحقیقات منتقل کنند و طی نزدیک به 40 سال 25هزار سانحه کوچک و بزرگ توسط این مرکزثبت و تجزیه و تحلیل شد و اینگونه بود که ولوو تبدیل به یکی از ایمنترین برندهای خودروسازی دنیا شد ولی متاسفانه همانگونه که در مقاله هست و دوستان نیز بیان کردند تمرکز کامل بر ایمنی مقداری ولوو را از پرداختن به طراحی  و پاسخگوئی به خواسته های بازار بازداشته بود .ولی خوشبختانه ولوو در سالهای اخیر این موضوع را نیز مورد توجه قرار داده است.واقعیتی که باید بپذیرین این است که ماشین با کیفیت واقعا هزینه بر است از طراحیش گرفته تا ساخت و تولید منتها تعرفه های آشکار و پنهان در ایران است که قیمتهای نجومی را برای این ماشینها ایجاد میکند.

  2. ارتین | اردیبهشت 12, 1393 | لینک نظر

    دقیقا ولو مشکلش اینجاس که طراحیش لوکس نیست و خیلی معمولی اما قیمتش لوکسه. بنظر من محصولاای جدید فولکس واگن و اپل در بین اروپاییهای غیر لوکس می تونستن پتانسیلای بازاری بالاتری داشته باشن با توجه به دیزاین بروزتر و عامه پسندتر

  3. ali | اردیبهشت 9, 1393 | لینک نظر

    خیلی ها که خبر های خودرویی رو دنبال میکنند مثل بنده . از خوبی و بادوام بودن محصولات ولوو اطلاع دارن … ولی مشکل فروش ولوو رو تو ایران قیمتهای تخیلی و بسیار فراتر از برند ماشین های ولوو میدونند… مثلا همین مدل. قیمت جهانیش دقیقا چقدره که تو ایران شده بالای 300 میلیون !!! کسی که اینقدر پول داره میره ماشینای المانی مثله بنز و بی ام و پورشه میگیره نه ولوو ! اگه قیمت ماشینهای ولوو قیمت منطقی باشه ماشین شناس ها ولوو رو مد نظر قرار میدن. و طراحی های ولوو هم بسار ساده و بدور از هیجان هستش.. که تو این دوره زمونه خیلی تو فروش ماشینها تاثیر داره