سرانجام بیانیه رسمی ؛ بنزین پتروشیمی سرطان زاست

جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ | 4 نظر

سرانجام بیانیه رسمی ؛ بنزین پتروشیمی سرطان زاست

 

سازمان محیط زیست پس از 4 سال تعلل سرانجام فاش ساخت

 


شرق: «سازمان حفاظت محيط زيست» با صدور اطلاعيه در رابطه با آلوده بودن بنزين هاي توليد پتروشيمي تصريح کرد: تصميم دولت يازدهم براي حذف بنزين پتروشيمي و همکاري وزارت نفت در جهت ارتقاي استانداردهاي سوخت، گامي مثبت و موثر براي ارتقاي کيفيت هوا و کاهش بيماري ها و هزينه هاي تحميل شده به مردم در سال هاي گذشته است.
در اطلاعيه اداره کل روابط عمومي اين سازمان چنين آمده است: «چنانچه هموطنان عزيز اطلاع دارند، دولت دهم براي خنثي کردن تحريم ها و تامين بنزين مورد نياز کشور در حرکتي ضربتي و بدون برنامه ريزي بلندمدت اقدام به توليد بنزين پتروشيمي کرد. در اين خصوص با توجه به اظهار نظرات و نامه هاي سرگشاده منتشرشده در روزهاي اخير، ذکر مطالب زير ضروري است:
1- با مراجعه به منابع اطلاعاتي نظير کتب مرجع مرتبط با صنايع نفت و گاز و پتروشيمي، به راحتي قابل درک است که صنايع پتروشيمي، حلال هاي بنزن، اولئون و زايلن توليد مي کنند. اين ترکيبات بعضا خواص احتراقي (نظير عدد اکتان) بهتري نسبت به بنزين توليدي پالايشگاه ها دارند اما سرطان زايي آنها اثبات شده است. بنابراين در هيچ نقطه اي از دنيا از حلال هاي توليدي پتروشيمي به دليل سرطان زايي آن به عنوان سوخت استفاده نمي کنند. همچنين در داخل کشور نيز هيچ کدام از موسسات علمي مرتبط با نفت و گاز و پتروشيمي چنين راه ميانبر، رافع مسووليت و مضر بر سلامتي جامعه به خصوص کودکان را توصيه نمي کنند.
2- در ترکيب بنزين استاندارد يورو4 که مورد نظر سازمان حفاظت محيط زيست بوده، ميزان بنزن يک درصد و ميزان ترکيبات آروماتيک 35درصد است. در حالي که در بنزين پتروشيمي، بنزن و آروماتيک ها بخش اصلي ترکيب بنزين را تشکيل مي دهند و ميزان آن بسيار فراتر از استانداردهاي مورد نظر است. بر اساس نمونه هاي مستقيم برداشت شده از واحدهاي توزيع بنزين شهر تهران و آناليزهاي انجام شده در کشور آلمان، ميزان آروماتيک ها در بنزين پتروشيمي 6/48درصد گزارش شده است.
3- به استناد نمونه برداري انجام شده در مرکز آزمايشگاهي سازمان محيط زيست نيز نتايج به دست آمده حاکي از بالابودن ميزان آروماتيک ها به مقدار 72/63 و ميزان بنزن 6/98 درصد بوده است. مراکز دانشگاهي مستقلي نيز اين آمار را تاييد کرده اند.
4- بر اساس طبقه بندي آژانس تحقيقات سرطان (IARC) که در سال2010 انجام پذيرفته، بنزن در گروه مواد سرطان زا قرار داشته و در ساير مجامع علمي اين امر نيز به اثبات رسيده است.
5- نتايج اندازه گيري هيدروکربن هاي خاص در سال هاي1376 در تهران نشان مي داد که غلظت آلاينده بنزن در حدود ميزان استاندارد بوده است. ضمن اينکه در آن سال ها مشکل اصلي هواي تهران آلاينده منواکسيد کربن بود. در حال حاضر به دليل اعمال استانداردهاي محيط زيست سطح منواکسيدکربن بسيار پايين تر از حد استاندارد است؛ اما غلظت بنزن در بعضي نقاط تهران به بالاتر از صدبرابر حد مجاز نيز مي رسد. در صورتي که حلال هاي صنعتي از چرخه اختلاط با بنزين حذف شود به جرات مي توان اذعان کرد که مشکل هيدروکربن هاي سرطان زا مي تواند در کشور حل شود.
6- پيشنهاد مي شود مخالفان مطالب فوق، جست وجويي علمي در خصوص مضرات بنزن و ساير هيدروکربن هاي حلقوي سرطان زاي توليدي واحدهاي پتروشيمي داشته باشند و همچنين بررسي کنند چطور امکان دارد که واحدهاي پتروشيمي کشور که همگي داراي حق امتياز خاص توليد فرآيند (Lisence) هستند مي توانند به جاي توليد حلال هاي صنعتي، بنزين توليد کنند؟
با توجه به مستندات بالا، عدم رعايت استانداردهاي فني و زيست محيطي استفاده از بنزين توليدشده در واحدهاي پتروشيمي، اثرات نامطلوبي را بر سلامت شهروندان داشته است و مي توان افزايش نرخ برخي از بيماري هاي صعب العلاج مانند سرطان را به اين موضوع نسبت داد. در پاسخ به اين نکته که «کيفيت بنزين پتروشيمي بهتر از برخي توليدات پالايشگاه هاي قديمي است» بايد گفت اين امر فقط در مورد عدد اکتان بالاتر بوده و اين موضوع به قيمت آلايندگي بالاي فرآورده موردنظر تمام شده است. در شرايط کنوني که آلودگي هوا سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته و بخش گسترده اي از آن به کيفيت سوخت ارتباط دارد، لازم است به جاي موضع گيري و دفاع غيرمنطقي از وضعيت غلط گذشته و بيان موضوعات غيرکارشناسي، با همت مضاعف در جهت ايجاد محيط زيست سالم تلاش کنيم. تصميم دولت يازدهم براي حذف بنزين پتروشيمي و همکاري وزارت نفت در جهت ارتقاي استانداردهاي سوخت گامي مثبت و موثر براي ارتقاي کيفيت هوا و کاهش بيماري ها و هزينه هاي تحميل شده به مردم در سال هاي گذشته است که اين مورد سبب جلب اعتماد مردم به دولت خواهد شد.»
 
 

 

 

 
 


4 دیدگاه

  1. ………….. | اردیبهشت 14, 1393 | لینک نظر

    البته بنزینی که با استفاده از این هیدروکربورهای آروماتیک ساخته میشه بسیار گرونتر از  بنزین  بدست آمده از برش  بنزین برج تقطیر در پالایشگاههای نفت هست و این داد و قال ناگهانی  خطرناک بودن این بنزین ناشی از همین قیمت بالاتر است و الا اگر بحث خطرناک بودن باشه بنزین معمولی که ام تی بی ای  داره در حالت نسوخته شدیدا سرطانزا و آلوده کننده است.همیشه پشت هر موضوعی موضوع دیگری هست.

  2. آراز | اردیبهشت 13, 1393 | لینک نظر

    باسلام،تصمیمات خودسرانه وعجولانه دردولت 10و11ازاین قبیل فراوان است مردم فراموش نمی کنندکه انگاردرآن دوران کسی استخدام شده بودتا هروزمسایلی راپیش روی مردم بگذارندتا ازاین قبیل خیانتهاکه درحق ملت میشوددورباشیم مثلا:مرغ کیلویی 8000تومان،دلار5000تومان،پرایدهاچ بک 22000/000تومان،پسته کیلویی70000تومان،طلای18عیار150000تومان،سکه1500/000تومان و…حتمایادتون میادیایک شبه بخشنامه میشه که جلوی صادرات62قلم کالاروبگیریدده روزبعدمیگن 58قلمش رواگه میخواهیدبفرستین بایدعوارض پرداخت کنین از5%الی80%!!!رانت خوارودلال وکلاه بردارهم فراوون میشه تومملکت مثلا میگن پورشه ومازراتی اشرافیه ولی500تاپورشه نمی دونیم ازکجاواردمملکت شده ورییس سابق گمرک میادمیگه ازمبادی قانونی نبوده!!!ولی بعدامشخص میشه که کاملاهم قانونی بوده،روزنامه همشهری هم اعلام میکنه 50%تولیدات پورشه درراه ایران هستندازقول یکی ازنمایندگان مجلس نقل قول میشه،والی آخر…این بنزین یکی ازاون کارایی هست که متخصصان اعلام کردندولی کسی صداشون رونشنیدچون رییس دولت مثلا می خواست تنهایی جلوی شرق وغرب وآمریکا بایسته!!!که چی روثابت کنه؟لمپنیسم وبی خردی ومشورت نکردن و…بزرگترین مفاسداقتصادی هم توهمون دوران اتفاق افتاد.

  3. علی | اردیبهشت 12, 1393 | لینک نظر

    این همون بنزینی نبود که می گفتند می خان به جهان صادر کنند و از این حرفها و ما می تونیم و…

  4. اکبر | اردیبهشت 12, 1393 | لینک نظر

    سلام

    عجب کشوری داریما!

    یک تصمیم آنی و بدون فکر به قیمت جان مردم ،هزینه های درمان،بیمارستان،بدبختی و آوارگی…