جاده های ایران بتنی می شوند

دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳

جاده های ایران بتنی می شوند

عمر مفید راه ها به 30 تا 40 سال افزایش پیدا می کند

 

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: استفاده از رویه های بتنی غلتکی در برخی از راههای مبادلاتی کشور، عمر مفید راه ها را به 30 تا 40 سال افزایش می دهد.

 

محمد شکرچی زاده در نشستی خبری، افزود: در حالی که عمر رویه های آسفالتی بین 15 تا 20 سال است، استفاده از رویه های بتن غلتکی عمر مفید راهها را به دو برابر افزایش می دهد.
وی از برگزاری نخستین سمینار ملی رویه های بتنی غلتکی خبر داد و گفت: این سمینار با حضور مهندسان، متخصصان و اساتید دانشگاهی به منظور ترویج استفاده از رویه های بتن غلتکی در کشور طی روزهای 16 و 17 اردیبهشت ماه در محل پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران برگزار می شود.
شکرچی زاده با اشاره به مزیت های استفاده از رویه های بتن غلتکی، افزود: افزایش قیمت قیر و تولید مازاد سیمان در کشور و مقاومت این رویه ها سبب شده استفاده از رویه های بتنی مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی اضافه کرد: برای نخستین بار رویه های بتنی در اوایل دهه 30 میلادی مورد استفاده قرار گرفت و در اوایل دهه 70 میلادی این رویه ها به صورت گسترده در برخی از کشورهای پیشرفته بخصوص آمریکا و اروپا مورد استفاده قرار گرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: افزایش استفاده از رویه های غلتکی در برخی از کشورهای جهان سبب شد با تشکیل کمیته بتن غلتکی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به دستور وزیر راه و شهرسازی راهکارهای استفاده تخصصی و علمی از این رویه ها در برخی از پروژه های راهسازی مورد توجه قرار گیرد.
شکرچی زاده گفت: طبق این دستور قرار است، طی چهار سال آینده 10 درصد از راههای در دست احداث کشور با استفاده از رویه های بتنی غلتکی تکمیل شوند.
رییس مرکز تحقیات راه مسکن و شهرسازی تاکید کرد: توجیه اقتصادی استفاده از رویه های بتن غلتکی را ضروری کرده است لذا باید استفاده از رویه های بتنی کیفی با نظارت متخصصان در حوزه ساخت وساز برخی از پروژه ها مورد توجه قرار گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مرکز تحقیقات و کمیته بتن غلتکی به دنبال رایج شدن دانش استفاده از رویه های بتن غلتکی در کشور است، اظهار داشت: در این سیمنار درصدد هستیم مبنای علمی و عملیاتی استفاده از این رویه ها در داخل و خارج از کشور فراهم شود تا با توجه به توانمندیهای شرکت های ایران در این زمینه برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم.
شکرچی زاده با بیان اینکه سال گذشته نیز در بخشی از پروژه ای در هشتگرد این رویه ها مورد استفاده قرار گرفت، افزود: استفاده از رویه های بتنی برای راههایی با سرعت 50 تا 60 کیلومتر در ساعت مناسب است و برای جلوگیری از تولید صدا در این روش استفاده از رویه های بتنی مرکب بسیار تاثیرگذار است.

دبیر اولین سمینار ملی رویه های بتن غلتکی به سابقه استفاده از رویه های بتنی در کشور اشاره کرد و گفت: در کشورمان برای نخستین بار در اوایل دهه 80 در شرق تهران در پارک فناوری ریاست جمهوری استفاده شد و تلاش می کنیم با بسترسازی مناسب، بخش خصوصی را به استفاده از رویه های بتنی ترغیب کنیم.
مهدی چینی افزود: ترویج دانش استفاده از رویه های بتنی، اطلاع رسانی مزیت های استفاده از این روش به شرکت ها و پیمانکاران بخش خصوصی و ایجاد بسترهای علمی و تخصصی از مزیت های برگزاری اولین سمینار ملی رویه های بتن غلتکی در کشور خواهد بود.
دبیر کمیته بتن غلتکی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: استفاده از رویه های بتن غلتکی از نظر اقتصادی بسیار حائز اهمیت است و خوشبختانه پیش نویس دستورالعمل اجرایی و کنترل کیفیت استفاده از این رویه های سال گذشته آماده شد تاپس از اعلام نظر متخصصان، مهندسان و اساتید دانشگاهی با ابلاغ دستورالعمل های مربوطه استفاده از این روش در کشور با سرعت بیشتری دنبال شود.
یادآور می شود، با توجه به اهمیت استفاده از رویه های بتنی در حوزه توسعه راههای شهری و روستایی و حمل و نقل، ارتقا سطح دانش آن در بین جامعه مهندسی در زمینه طراحی و مسایل اجرایی بتن، انستیتو مصالح ساختمانی دانشگاه تهران با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی اولین سیمنار ملی رویه های بتن غلتکی را برگزار می کند تا دست اندرکاران صنعت راهسازی کشور با استفاده از این رویه ها بیشتر آشنا شوند.


بدون دیدگاه