شرایط واردات هیبریدی ها از ایده تا اجرا

سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ | 3 نظر

شرایط واردات هیبریدی ها از ایده تا اجرا

ابتدای هفته جاری خبر صفر شدن تعرفه واردات خودروهای هیبریدی یکی از خبرهای مهم بازار خودرو ایران بود، به همین دلیل تصمیم گرفتیم دومین میزگرد اینترنتی «عصرخودرو» را حول این محور برگزار کنیم.

 

به نقل از عصر خودرو، این میزگرد با حضور 3 نفر از کارشناسان حوزه خودرو آقایان فربد زاوه، شکرالله شکوهی و عقیل مصطفایی که هم در بخش واردات و هم در بخش تولید فعالیت های گسترده ای داشتند برگزار شد.

با قوانین فعلی جوابگو نیست

فربد زاوه ، کارشناس خودرو بحث را اینگونه آغاز کرد: طبق کتاب تعرفه واردات، خودروهای کامل ساخته شده 4% حقوق و عوارض گمرکی دارند منتها به علت اخذ عوارض شماره گذاری و اسقاط مطابق خودروهای وارداتی معمولی ورود خوردو هیبریدی تقریبا ارزان تر تمام نمی شود.

وی سپس با بیان اینکه با توجه به محدودیت واردات خودرو بالای 2500 سی سی عملا خودروهای هیبریدی وارداتی در بهترین حالت به همان قیمت بنزینی قابل ارائه است تصریح کرد: در خصوص خودروهای زیر 2000 هم در عمل افزایش قیمت ناشی از تبدیل ارز بیشتر از حقوق گمرکی است لذا واردات خودروهای هیبریدی در شرایط موجود در کنار محدودیت شدید تولید کنندگان جهانی برای عرضه انواع کوچک خودرو واردات این مدل را در شش ماهه اول بسیار نامحتمل خواهد کرد و تعداد عرضه آن تا پایان سال هم گسترده نخواهد بود، چرا که عملا خودروهای هیبرید زیر 2500 محدود به یک دستگاه کیا و هیوندایِ؛ سه مدل هوندا و 3 مدل تویوتا است که تهیه آنها بسیار دشوار است.

زاوه همچنین اظهار کرد: درصورت رفع ممنوعیت واردات خودرو هیبریدی با حجم موتور بالای 2500 واردات به صورت گسترده اتفاق خواهد افتاد و تقاضای مدل هیبرید این خودروها بسیار شدید و بالا خواهد بود.

وی درباره فراهم نبودن زیر ساخت برای فروش گسترده این خودروها نیز با بیان اینکه خودروهای هیبرید زیر ساخت نیاز ندارد و حسن آنها هم به همین است گفت: تنها خودروهای plug in نیاز به زیر ساخت دارند که اتفاقا بسیار گران بوده و تهیه و استفاده از آن غیر اقتصادی است.

این کارشناس بازار خودرو در باره تعمیرات خودروهای هیبریدی نیز معتقد است: خرابی خودروهای هیبرید در قسمت الکتریکی بسیار کم است و تنها قطعه اسیب پذیر باتری است که اتفاقا تعمیرپذیر نیست.

به گفته زاوه اصولا خودروهایی با ماهیت الکتریکی بسیار پر عمر و کم استهلاک و راحت التعمیر هستند، چراکه در واقع قطعات فقط تعویض می شوند که اتفاقا diagnostician board روی ماتیتور به شما اطلاع می دهد.

وی اما درباره استقبال مردم از این خودروها نیز گفت: هزینه تردد با بنزین 1000 تومانی آن قدر هزینه های تردد را افزایش نداده که شما را به خرید خودرو گرانتر ترغیب کند، این در حالی است که در خودروهای بالای 2500 با توجه به تفاوت تعرفه سنگین 75% با 4% منجر به هجوم خریداران به خودروهای هیبرید می شود.

او همچنین کاهش لذت رانندگی در خودروهای هیبریدی با حجم موتور پایین را یکی دیگر از دلایل پیش بینی وی از مورد استقبال قرار نگرفتن عرضه خودروهای هیبریدی با حجم موتوز زیر 2500 سی سی عنوان می کند و می گوید: این درحالی است که در حجم بالا اینفینتی؛ لکسوس؛ بنز؛ پورش و حتی فراری خودروهای هیبریدی دارند که اتفاقا ماشینهای جالب و پر لذتی هستند.

زاوه همچنین معتقد است خودروهای هیبریدی گزینه های مناسبی برای حمل و نقل شهری است و می گوید: موضوع هیبرید موضوع اقتصادی است نه فرهنگی و باید در ناوگان شرکتی، دولتی و تاکسی توسعه پیدا کند.

وی در ادامه با بیان اینکه حسن این خودروها عمدتا در ترافیک شهری است، درباره عملکرد خودروهای هیبریدی نیز تصریح کرد: موقعی که شما احتیاج به توقف و حرکت دارید مصرف خودرو به خاطر ذات موتورهای احتراق داخلی بالا میرود در صورتی که موتور الکتریکی این مشکل را بر طرف می کند.

وی در انتها نیز اظهار کرد: محاسباتی در این باره داشته ام  که بر اساس آن به این نتیجه رسیده ام  که می توان با استفاده از تکنولوژی هیبرید تاکسی پراید با مصرف حدود 4 لیتر در شهر با همین موتور موجود و البته آلایندگی بسیار پایین تولید کرد.

باید منتظر تصمیم های جدید دولت باشیم

در ادامه این میزگرد اینترنتی شکوهی به عنوان یکی دیگر از کارشناسان حوزه خودرو با بیان اینکه نبود زیرساخت و نبود باور خودرو هیبرید یکی از مباحث همیشگی مشکلات این تکنولوژی است ضمن مخالفت با نظرات زاوه گفت: برای استفاده از این تکنولوژی نیاز به تعمیرکار و قطعات مورد نیاز داریم که همان معنی زیر ساخت را می دهد.

وی همچنین با بیان اینکه تعمیر این خودروها کم هزینه اما دشوار است گفت: به نظرم تعمیرکار و قطعه زیرساخت است.

شکوهی در ادامه نیز بیان کرد که شخصا فکر نکنم هیبرید در آینده نزدیک اجرایی شود و به چند خودرو لکسوس بسنده خواهد شد.

این کارشناس خودرو اطلاعات دولت را نیز در این باره اندک دانست و گفت: دولت فعلا در حال جمع آوری اطلاعات درباره خودروهای هیبریدی است.

او در ادامه نیز با بیان اینکه این کار شاید بیشتر نیازمند کار فرهنگی و دولتی است تا سرمایه گذاری بخش خصوص گفت: دراین باره باید منتظر تصمیم های جدید دولت و وزارتخانه باشیم.

رفتار مصرف کننده ایرانی ملاک عمل قرار گیرد

در انتهای میزگرد نیز عقیل مصطفایی به عنوان یکی دیگر از کارشناسان بازار خودرو با بیان اینکه در هرصورت اگر این خودروها با موتور و توان بالاتر وارد شود می تواند دلیلی بر اتنخاب این خودروها از سوی مشتریان باشد اظهار کرد: البته تمایز هم می تواند دلیل بر انتخاب این خودرو باشد، فقط نکته ی مهم اینجاست که آیا مردم ماهیت خودروهای هیبریدی را می شناسند و یا فقط افراد حامی محیط زیست و یا تنوع طلبان تکنولوژی به دنبال این خودروها خواهند بود؟

به اعتقاد او در بخش زیر ساخت و فقدان آن به موضوع کیفیت سوخت بیشتر می توان توجه کرد تا کمبود قطعات یدکی و امثال آن، چراکه همان طور که گفته شد برای ورود دوچرخه که هیچ، ماشین لباسوشویی و جاروبرقی هم باید خدمات و قطعات ارائه شود.اما در ایران بازاریابی و فروش با رویکرد خدمات پس از فروش یکی از اصولی است که خیلی به آن توجه نمی شود.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه در حوزه تولید خودروهای هیبریدی اصل بر این است که با ترویج تکنولوژی مذکور میزان استفاده از منابع سوختی بهینه تر شود و این خود به دلیل کمبود و گرانی سوخت های فسیلی و هم چنین میزان آلایندگی آنها و تولید گازهای سمی و گلخانه ای است تصریح کرد:البته در کنار موارد ذکر شده هر فناوری  محسنات و معایبی هم دارد و برای این است که با توجه به گذشت نزدیک به یک دهه هنوز صنعت خودرو آنچنان با این تکنولوژی خو نگرفتنه است.

وی در ادامه از معایب اصلی این خودروها به کند بودن خودرو با حجم موتور کم و از محسنات آن به بهبود در بهره وری مصرف سوخت اشاره کرد.

مصطفایی همچنین افزود: همانطور که دوستان ذکر کردند هیبرید تکنولوژی تلفیقی از دو منبع قدرت مجزاست که برای خودرو از موتور بنزینی- موتور برقی و یا موتور دیزلی- موتور برقی استفاده می کند و جالب اینجاست که برای زیردریایی از سیستم های هسته ای –  الکتریکی یا دیزلی – الکتریکی استفاده می شود و منبع انرژی مولد برقی آن باتری است.

حال اینکه با توجه به این موضوع که عمده ی خودروهای حمل و نقل شهری در آمریکا از این تکنولوژی استفاده می کنند چرا ما در کشور خودمان نمی توانیم این موضوع را بکار بگیریم؟به قول آقای شکوهی دوستان تازه تحقیق را شروع کردند!این در حالیست که باتری های خودروهای هیبریدی در سه کشور آسیای شرقی یعنی ژاپن، چین و کره در حال تولید می باشد پس چرا ما با پتانسیل تولید باتری از این تکنولوژی استفاده نمی کنیم!

این کارشناس در پایان افزود: در نهایت شاید بتوان گفت در تولید خودروهای هیبریدی می توان مزیت رقابتی ایجاد کرد ولی رفتار مصرف کننده بویژه از نوع ایرانی می تواند ملاک عمل قرار گیرد.

 

دنده 6 : در توضیح تصویر فوقانی این متن می توان گفت که با توجه به حجم 1.5 لیتری پیشرانه ب ام و آی 8،واردات این مدل با شرایط فعلی نیز منعی ندارد اما با توجه به قیمت بیش از یکصد هزار دلاری این خودرو در بازارهای جهانی می توان گفت که حتی با تعرفه 0 درصد نیز قیمت چنین خودرویی در بازار داخلی نزدیک به چهارصد میلیون تومان خواهد بود که طبیعتا در تیراژ کم نمی تواند در رابطه با اهداف واردات خودروهای هیبریدی نظیر کاهش مصرف سوخت و بهبود شرایط آلودگی هوا موثر باشد.


3 دیدگاه

  1. mohsen | اردیبهشت 17, 1393 | لینک نظر

    نمیزارن اجرا شه. کم وارد میکنن که تقاضا بالا باشه و قیمتو کاذب بکشن بالا و حسابی سود کنن روش. ماشین هیبریدی از بنزینی خیلی بهتره. ساکت بی صدا پاک. هیچم کند نیس قدرتم داره. آقایون همچین میگن انگار مردم ما همه ماشین مسابقه ای میخوان. برای مسافرت و شهر و سبقت اصلا هم کند نیستن چون توی لحظه شتاب گیری آنی بنزین مصرف میکنن. منتها اینا نمیتونن ببینن که با 30 میلیون یکی سوناتا هیبرید سوار شه. میخوان کم بیارن که دونه ای 200 تومن بفروشن رو هر کدوم 150 تومن بخورن. مملکت ما درست بشو نیس! 

  2. Arash | اردیبهشت 17, 1393 | لینک نظر

    کاش به جای دادن یارانه ها ، یکمی بودجه میگذاشتن برای واردات خودروهای هیبرید و خدمات پس از فروششون که حداقل یکمی هوای کشورمون پاک تر از اینی بود که می شد

    ماشینهایی مثل Honda CRZ

  3. جواد | اردیبهشت 17, 1393 | لینک نظر

    خیلی این طرح عالیه. کاش زودتر عملی میشد تا به جای جایگزینی چندین هزار تاکسی سمند و 405 که پرمصرف و آلوده کننده هستند شاهد تاکسی های هیبریدی می بودیم.

    علاوه بر این خودرو های شخصی هم میدان خوبی برای جولان این خودرو های منحصربه فرد هستند.