اخباراخبار داخلیایرانی

افت و خیز بازار خودرو در هفته ای که گذشت

 به نقل از اقتصادآنلاین به عقیده این فعالان، ادامه این روند از سوی مشتریان می‌تواند باعث کاهش بیش از پیش التهاب بازار شده و قیمت‌هایی را که طی چند هفته به صورت کاذب رشد کرده بودند، تا حدودی کاهش دهد.
ثبات قیمت‌ها در بازار خودرو طی هفته‌جاری در حالی رخ داد که به‌نظر می‌رسد خبرهای مثبت از بازگشت پژو به ایران در آن بی‌تاثیر نبوده است.
 بر همین اساس قیمت خودروهای داخلی که طی هفته‌های گذشته روندی صعودی در پیش گرفته بودند، طی این هفته ثبات در پیش گرفته‌اند. هرچند فعالان بازار عقیده دارند خبرهایی از بازگشت پژو به ایران در این ثبات قیمت موثر بوده؛ اما به‌نظر می‌رسد آغاز شماره‌گذاری خودروهای یورو2 توسط پلیس نیز در روند ثبات قیمت‌ها بی‌تاثیر نبوده است.  
هیات دولت در مصوبه دهم اردیبهشت امسال زمان ارتقای استاندارد آلایندگی خودروهای داخلی به یورو ۴ را ابتدای شهریور‌ماه تعیین کرد و همین مساله نیز باعث شد تا پلیس شماره‌گذاری خودروهای یورو2 را آغاز کند. به گفته خودروسازان، با آغاز شماره‌گذاری خودروهای یورو2 بیش از 50 هزار خودرو وارد بازار خواهند شد که کار تولید آنها اواخر اسفند و فروردین امسال به پایان رسیده بود.
 در حال حاضر تلاش خودروسازان بر این است که این خودروها با پلاک 93 وارد بازار شوند، اما هنوز پلیس در این زمینه اظهارنظر نکرده است.
به این ترتیب هرچند خبر بازگشت پژو به ایران خبری خوشایند بوده و مشتریان را به تولید خودروهایی جدید امیدوار کرده است؛ اما به‌نظر می‌رسد در مقطع فعلی شماره‌گذاری خودروهای یورو2 و تک ایربگ بتواند، بازار را به تعادل نسبی برساند. تک ایربگ بودن برخی خودروها مشکلی بود که در کنار مشکل استاندارد یورو4 مانع شماره‌گذاری برخی خودروهای داخلی شده بود؛ اما این مشکل نیز با مصوبه دولت برطرف و شماره‌گذاری خوروهای تک ایربگ نیز از دوم اردیبهشت امسال آغاز شد.  
فعالان، بازار هفته جاری را بازاری آرام توصیف کردند که مردم در آن برای خرید عجله‌ای از خود به خرج ندادند. به عقیده این فعالان، ادامه این روند از سوی مشتریان می‌تواند باعث کاهش بیش از پیش التهاب بازار شده و قیمت‌هایی را که طی چند هفته به صورت کاذب رشد کرده بودند، تا حدودی کاهش دهد.  
بر این اساس ثبات قیمت خودروهای داخلی در سایه خبر بازگشت پژو به ایران با دو محصول جدید و همچنین آغاز شماره‌گذاری خودروهای مانده در پارکینگ خودروسازان طی هفته‌جاری در حالی رخ داد که خودروهای وارداتی همچنان به رشد قیمت ادامه می‌دهند. رشد قیمت وارداتی‌ها در حالی است که پلیس راهنمایی و رانندگی شماره‌گذاری خودروهای وارداتی را که تا ابتدای فروردین‌‌ماه سال جاری وارد کشور شده‌اند، آغاز کرده است  به این ترتیب هرچند بازار در حال حاضر با کمبود خودروهای وارداتی مواجه نیست، اما با این وجود خودرویی مانند یاریس‌هاچ‌بک طی هفته‌جاری از 88 میلیون تومان به 92 میلیون تومان رسیده است.  
 قیمت‌های کاذب در بازاری آرام
به گفته فعالان بازار، با چشم‌انداز مثبتی که در صنعت خودرو ایجاد شده است، طی هفته‌جاری مشتریان کمتر به بازار مراجعه کرده‌اند، اما این موضوع هنوز کاهش قیمت‌ها را به صورت چشم‌گیر به دنبال نداشته است.  
بر همین اساس پژو 206 تیپ 5 که هم‌اکنون تولید آن در ایران‌خودرو ادامه دارد، در بازار قیمتی برابر با 39 میلیون و 500 هزار تومان داشته است که 500هزار تومان کاهش را نشان می‌دهد. کلاس دیگر این خودرو؛ یعنی ‌V8 اما روی 40 میلیون تومان باقیمانده و تغییری نداشته است.  
دیگر فرانسوی بازار، یعنی تندر ایران‌خودرو هم مانند هفته گذشته روی 39 میلیون تومان باقی مانده است و مدل تولید شده در پارس‌خودرو آن نیز همچنان 40 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد. تندر از جمله خودورهایی است که تا کنون با پلاک 93 وارد بازار نشده است؛ اما بعید نیست که این خودرو با آغاز شماره‌گذاری وارد بازار شده و قیمت‌ها آن را تعدیل کند.  
تندر E1 نیز که مدل ساده‌تر تندر است، همچنان با قیمت 35 میلیون تومان در بازار قابل معامله است.  
اما فرانسوی قدیمی جاده مخصوص، یعنی پژو 405 نیز در هفته‌ای که گذشت در مدل بنزینی خود روی 31 میلیون تومان باقی ماند و مدل دوگانه‌سوز آن هم 29 میلیون و 700 هزار تومان قیمت دارد.  
پارس سال خودرویی است که در مدل یورو4 قیمتی برابر با 38 میلیون و 500 هزار تومان دارد و در مدل یورو2 نیز36 میلیون تومان معامله می‌شود. پارس دوگانه‌سوز هم در بازار قیمتی برابر با 39 میلیون و 500 هزار تومان دارد.  
سمند ال.ایکس این هفته با قیمت 31 میلیون و 800 هزار تومان در بازار معامله شد در حالی که رانا که در واقع عضوی دیگر از خانواده خودرو ملی ایران‌خودرو است، با قیمتی برابر با 34 میلیون تومان معامله می‌شده است. رانا طی هفته‌جاری با یک میلیون تومان افزایش قیمت همراه بوده است.  
خانواده پراید هم بعد از افزایش قیمت‌هایی که طی هفته گذشته تجربه کرد، هفته آرامی داشته است.  
پراید 111 که‌هاچ‌بک پرطرفدار سایپا است، طی این هفته 21 میلیون و 500 هزار تومان بوده که از ثبات قیمت این خودرو خبر می‌دهد. پراید 131 نیز طی هفته گذشته 19 میلیون و 500 هزار تومان قیمت داشته و مدل دیگر آن، یعنی 132 نیز روی 18 میلیون و 900 هزار تومان بوده است.
به گفته فعالان بازار تیبا 100 هزار تومان کاهش قیمت داشته و با قیمت 23 میلیون و 900 هزار تومان قابل معامله است.  
دیگر خودرو پرطرفدار بازار؛ یعنی مگان هم‌اکنون در مدل فول‌آپشن خود با 92 میلیون تومان قابل معامله است. طی فروردین امسال خودروی مگان به تعداد 13 دستگاه به تولید رسیده است. این میزان تولید پس از مدت‌ها برای این خودرو رقم خورده است.
نیسان تیانا، اما خودرویی است که تولید آن هنوز متوقف است، این خودرو در بازار روی 148 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود؛ یعنی یک میلیون تومان گران‌تر از هفته گذشته. اما مزدا 2 و مزدا 3 که می‌توان گفت به دلیل تولید اندک در بازار با افزایش قیمت زیادی مواجه بوده‌اند، در بازار این هفته به ترتیب با قیمت 76 و 118 میلیون تومان قابل معامله بوده‌اند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا