تکنولوژی های آینده ساز در نمایشگاه ژاپن

شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳

تکنولوژی های آینده ساز در نمایشگاه ژاپن

رویداد مهم «نمایشگاه مهندسی خودرو» در ژاپن که به همت «جامعه مهندسان خودروی ژاپن» برپا شده، رکورد حضور 488 شرکت را به ثبت رساند. انتظار می رود 80 هزار نفر ازاین نمایشگاه دیدن کنند.

به نقل از سایپانیوز، 5 نوآوری برجسته در نمایشگاه مهندسی خودروی ژاپن عبارت بودند از:

 

 زد اف آلمان: سازنده سیستم انتقال قدرت آلمانی زد اف، سیستم جدیدی برای قوای محرکه خودروهای الکتریکی طراحی کرده  که نیرو را مستقیم به محورها منتقل می کند in-axle motor drive و تحت عنوان Electric Twist Beam نامگذاری شده است. به بیان واضح تر زد اف آلمان دو موتور الکتریکی را طوری طراحی کرده که به دو سر محور خودرو متصل هستند و نیرو را مستقیماً به محور وارد می کنند، درست در جایی که در خودروهای متعارف محور به چرخ ها وصل میشد. توان این موتورها که مستقیم به اکسل وصل هستند 80 کیلووات است و در صورتی که از خودروسازان چراغ سبز بگیرد، تا سال 2018 تجاری می شود.

 دنزو: تأمین کننده سرآمد و برتر تویوتا Denso ، برای خودروهای الکتریکی و هیبریدی اینورتر [معکوس کننده ی] جدیدی ساخته است که فقط یک چهارم اینورترهای فعلی انرژی هدر می دهد. راز این کاهش مصرف خیره کننده به کارگیری نیمه رساناهایی است که از سیلیکون کارباید ساخته شده اند. اینورترهای فعلی از نیمه رساناهای سیلیکونی ساخته می شوند. استفاده از این فناوری جدید می تواند به طور کلی تا 10 درصد از مصرف سوخت خودرو را کاهش دهد. با فناوری جدید دنزو می تواند اینورترهای نسل جدید را کوچکتر و قوی تر بسازد.

نیسان: نیسان مدعی شده به فناوری جدیدی دست پیدا کرده که می تواند درون سیلندر موتور را مثل آینه صیقل دهد و نام آن را پوشش دهی آینه ای  Mirror Bore Coating گذاشته است؛ با کاهش اصطکاک درون سیلندر، انرژی بسیار کمتری هدر می رود. نیسان می گوید آهن مایع را به دیواره سیلندر می پاشد و بعد صیقل می دهد و ضخامت این پوشش آینه ای 0.2 میلیمتر است در حالی که در مدل های فعلی این پوشش 2 میلیمتر است و اصطکاک بیشتری ایجاد می کند. این پوشش دهی جدید علاوه بر این که نرم تر و سبک تر است رسانایی گرمایشی بیشتری هم دارد.

 

هیتاچی: هیتاچی یک باتری لیتیومی جدیدی برای خودروهای هیبریدی ساخته که به جای استوانه ای، تخت و مستطیلی است و این شکل جدید امکان بسته بندی تعداد بیشتری از سطوح لیتیوم آیونی در یک باتری را فراهم کرده و راحت تر می توان بالا رفتن دما را تحت کنترل در آورد. این باتری ها را باتری پریزماتیک لیتیوم آیون نامگذاری کرده اند. با این که شیمی باتری تغییری نکرده اما خروجی این باتری ها 13 درصد افزایش یافته و به 34  وات در هر کیلوگرم رسیده است. مهندسان هیتاچی می گویند که سرانجام می توانند توان این باتری ها را به 4500 وات به ازای هر کیلوگرم برسانند. باتری های بهبود یافته از اواسط 2015 به بازار می آیند.

مزدا: مزدا دوباره به موتورهای چرخشی یا روتاری بازگشته است اما این بار نه به عنوان موتور اصلی بلکه به عنوان موتورهایی که پیمایش را افزایش می دهند. مزدا در خودروی مزدا2 خود یک موتور بسیار کوچک بنزینی 0.33 لیتری را با یک موتور الکتریکی 75 کیلوواتی ترکیب کرده که با باتری 20 کیلووات ساعتی کار می کند.

با این که مزدا مدتی موتورهای روتاری را کنار گذاشته بود اما معلوم می شود که به کلی از آن قطع امید نکرده است. مزدا2 مثل شورولت اسپارک با موتور برقی کار می کند اما وقتی لازم باشد موتور بنزینی وارد عمل می شود که هم موجب تداوم حرکت است و هم حین کار باتری موتور برقی را شارژ می کند. 

 

 

 


بدون دیدگاه