تست و بررسی تیبا، آهوی ایرانی سایپا

شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ | 31 نظر

تست و بررسی تیبا، آهوی ایرانی سایپا

در 1+5 نما!

روزبه خندان

با سروصدا و تبلیغات بسیار رونمایی شد و 18 ماه بعد به خیابان‌ها آمد. چندی پیش سایپا از گونه هاچ‌بکش پرده برداشت و از ارائه فیس‌لیفت آن در آینده خبر داد.

نارنجی‌پوشان آن را اولین خودروی تمام ملی نامیدند اما زمانی نگذشت که نام فرانسوی‌اش به عنوان تمام ملی مورد ادعای سایپا لطمه وارد کرد.

در نگاه اول نمی‌توان طرحش را زیبا، هماهنگ و یا چیزی مانند این‌ها نامید، اما می‌توان گفت چهره‌اش عامه‌پسند است. نمایی ایتالیایی-ژاپنی دارد که کاملا رد پای ایتال دیزاین، پنین‌فارینا و سر طراح ژاپنی پروژه‌اش آقای هاراد را به نمایش می‌گذارد و اکنون که دیگر چهره‌ پراید پیر حوصله همه را سر برده و ریوی محافظه‌کار از خطوط تولید نارنجی‌پوشان جاده مخصوص رخت سفر بسته، می‌تواند نقطه عطفی برای مصرف‌کنندگان خودروهای رده متوسط به پایین باشد.

در این نوشتار به دومین خودروی ملی از 5 نما و یک زاویه متفاوت نگاهی کوتاه خواهیم داشت.

نمای اول ، جلوی تیبا

1

محصولی از لانچیای ایتالیا با لوگوی سایپای ایرانی!

این اولین عبارتی است که در توصیف نمای جلوی تیبا به نظرمان می‌رسد. فرم سپر و جلو پنجره نیز گرچه نمی‌توان گفت مطلقا نازیبا یا چیزی مانند این کلمه هستند اما باید اعتراف کنیم می‌توانستند بهتر از این‌ها باشند و شاید اگر جلو پنجره تیبا کمی عریض‌تر و با کیفیت تر بود کمک شایانی در هرچه موجه‌تر جلوه دادن نمای جلوی این خودرو می‌کرد، اما به جرات می‌توان گفت همین فرم کنونی با درب موتوری زیبا و برآمدگی U شکل آن در کنار لوگوی زیبا و بزرگ سایپا یک سر و گردن از رقبای چینی بالاتر است.

نمای دوم ، بخش جانبی

23

دو خط افقی به عنوان امضای آقای هاراد که از گلگیرها تا عقب تیبا امتداد می‌یابند و ستون‌هایی با فرم نرم و خمیده که در آن‌ها خبری از شکست‌های معمول نیست، به علاوه دستگیره‌ها و آینه های از مد افتاده که اگر با آینه‌های پایه‌دار همرنگ بدنه و دستگیره‌های آسان بازشوی کروم‌نما یا دست‌کم همرنگ بدنه تعویض شوند، نمودی دوچندان به این بخش خواهند داد؛ تنها مشخصه‌های قابل بیان در  نمای جانبی خودروست.

اما در نورسیده سایپا، یعنی گونه هاچ‌بک طرح تخم‌مرغی شکل خودرو تا حد بسیاری نظر بیننده را به خود جلب می‌کند، اگر چه باید اعتراف کرد کمی زمان لازم است تا این طرح مورد قبول عموم واقع شود. چراکه از نظر بسیاری تیبا 2 بیشتر یک تیبای سدان دم‌بریده است تا هاچ بکی زیبا و مستقل!

اما رینگ‌های جدید به‌کار گرفته شده بر روی گونه ها‌چ‌بک که ظاهرا از لوگوی این شرکت برای طراحی آن‌ها الگوبرداری شده است، فرم بصری تا حدودی اسپرت‌تر به نسبت گونه سدان به نمای جانبی تیبا 2 بخشیده است.

tiba2

نمای سوم، عقب تیبا

tiba9

بسیار آشناست و شباهتش به مزدا FAMILIA سدان یا همان 323 خودمان غیر قابل انکار است. هرچند در مراحل میان طراحی اولیه تا تولید انبوه، از شباهتش به مزدا کاسته شد اما همچنان یادآور این خودروست.

در عین حال در نمای عقب، این خودرو بی‌شباهت به محصولات گذشته سایپا نیست، رگه‌هایی از سایپا 141 در آن قابل مشاهده است و اصالت سازنده‌اش را بیش از سایر بخش‌ها به نمایش می‌گذارد.

اکنون دیگر تیبا تنها به نظر نمی‌رسد چراکه به همراه خواهر نوزادش، تیبا 2، یا همان گونه هاچ‌بک؛ خانواده‌ای دو نفره تشکیل داده‌اند. همان‌طور که پیش از این نیز با توجه به عکس‌های غیر رسمی مختلف انتشاریافته در فضای مجازی انتظار می‌رفت طرح نهایی تیبای هاچ‌بک تا حدود زیادی به جدیدترین نسخه سئات آیبیزا و اندکی به فیات براوو شباهت‌ دارد، گرچه تقلیدی صرف نبوده و فرم قابل دفاعی از خود به نمایش می‌گذارد.

قاب نمره این خودرو روی سپر تعبیه شده و هم‌چون سپر جلو نوار‌هایی مجزا در طرفین آن به چشم می‌خورد و همانند مدل ۱۱۱ مه‌شکن این کوچولوی سایپا نیز در نقطه مرکزی سپر جای گرفته است. سپری که به نظر می‌رسد از پتانسیل بالایی برای جذب ضربات برخوردار باشد. خوشبختانه گرافیک چراغ عقب این کوچولوی دم‌بریده از فرم تکراری و کلیشه‌ای محصولات سایپا فاصله گرفته و با طرحی به روز و زیبا به نمای عقب بچه آهوی ایرانی نمودی جذاب بخشیده است. همچنین با توجه به برجستگی درب پنجم ۲۱۱ به نظر می‌رسد این خودرو فضای بار قابل توجهی را به مالکین خود ارائه دهد.

طرح غیر رسمی تیبا هاچ بک که تابستان گذشته در فضای مجازی بازتاب داشت

سئات آیبیزا

نمای چهارم، کابین

10

کیفیتی حتی پایین‌تر از پراید، طرح قدیمی و نه چندان دلچسب در مقابل ارگونومی مناسب با وجود ادوات ساده، دکمه‌های بزرگ و در دسترس به علاوه داشبورد خلوت، فضای بزرگ و مناسب در کنار صندلی‌های راحت بیانگر اوضاع کابین تیباست.

11

غربیلک فرمان با این‌که تفاوت چندانی با غربیلک پژو 206 ندارد، اما آن‌گونه که باید خوش قالب و خوش‌دست نیست و در دورها و پیچ های تند به دستان راننده نمی‌چسبد. صندلی‌ها به‌خوبی سرنشینان را در بر می‌گیرند اما متاسفانه در پیچ‌های معمول نیز عملکردی قابل دفاع ندارند. جنس رودری‌ها هم چندان چنگی به دل نمی‌زند، ولی حین رانندگی با تیبا همواره باید قیمت آن‌را نیز در نظر داشت، هرچند که چنین کیفیتی در مقابله با خودروهای هم‌رده بین‌المللی و حتی چینی‌های ناشناخته، به هیچ‌عنوان حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

دستگیره‌های داخلی درها، آنقدر کم‌کیفیت‌اند که اگر زمانی با بی‌دقتی درب خودرو را باز کنید بی‌شک آن‌ها را همراه خود به بیرون کابین خواهید برد!

12

در مجموع بخش داخلی این خودرو آن جایی است که نشان می‌دهد تیبا از هر جهت محصولی در میانه پراید و ریوی کره‌ای است، هر چند که از برخی جهات حتی رده‌ای پایین‌تر از نمونه‌های جدید پراید چه از نظر طرح و چه از بعد کیفیت خواهد داشت!

نمای پنجم ؛ پیشرانه، قوای حرکتی و سبک رانندگی

چهار سیلندر، 8 سوپاپ، 1500 سی‌سی حجم و توان تولید 78 اسب بخار قدرت در دور موتور 5500، بالاترین گشتاور 126 نیوتن‌متر و مصرف سوختی معادل 1/7 لیتر در هر صد کیلومتر؛ مشخصه‌های پیشرانه‌ای است که با همکاری مگاموتور و شرکت FEV وابسته به دانشگاه آخن آلمان بر اساس پیشرانه کیا پراید ساخته شده و باید آن‌را گونه حجیم‌تر و به روز رسانی شده این پیشرانه دانست.

پشت فرمان تیبا که می‌نشینید، خود را در جایگاهی بلند و تاحدودی متفاوت خواهید یافت، معجونی از تندر و پراید و 206 به علاوه اندکی نوآوری و بوی آشنای پلاستیک خشکی که قریب به دو دهه است دست‌کم برای یک‌بار هم که شده مشام هر ایرانی را آزرده، به استقبالتان خواهند آمد. دید آینه‌های جانبی به مدد فرم بزرگ اما کم جذبه، بی‌نقص است، ولی گستره دید آینه وسط چندان تعریفی نیست.

21

سوئیچ را می‌چرخانیم، پدال آشنای پراید را که در تیبا نیز شاهدش هستیم با پای چپ می‌فشاریم و دنده را در شماره یک جا می‌زنیم. خودرو با لرزشی دور از انتظار به راه می‌افتد، عدد دنده را با کمی مکث و تقلا به دو می‌رسانیم و اندک‌اندک شروع به دورگیری می‌کنیم. سیستم تعلیق تیبا به طرز قابل توجهی نرم عمل می‌کند و در عین حال در دست اندازها، حسی توام با اطمینان را به راننده و سرنشینان انتقال می‌‌دهد، گرچه این نرمی بی‌تردید در مانورهای ناگهانی و سرعت‌های بالا با گردش انتهای خودروی به ضرر فرمان‌گیری آن تمام خواهد شد.

14

 فرمان نرم و اندکی گیج است اما نسبت به پراید به اصطلاح «توی دست»‌تر عمل می‌کند و در مانورهایی با سرعت‌های پایین می‌توان رویش حساب باز کرد، هرچند هرگز این اطمینان را به راننده نمی‌دهد که در یک آزادراه خلوت بدون کاستن از سرعت و با مانوری سنگین لاین خود را تعویض کند.

ارتقا توان پیشرانه پراید کاملا محسوس است ولی صدای ناخوشایند موتور و ضعف‌ جعبه دنده تیبا از لذت رانندگی با این آهوی زیبا می‌کاهد و سبب می‌شود چندان رغبتی به فشردن پدال گاز و شتاب‌گیری نداشته باشیم، هر چند که عملا پیشرانه تیبا برخلاف ردلاین آن که عدد 6000 را نشان می‌دهد در 5000 یا با کمی ارفاق 5200 کات‌آف می‌کند و با این اوصاف شاید دستیابی به شتاب 13 ثانیه‌ای اعلام‌شده برای این خودرو اندکی دور از دسترس به نظر برسد!

15

 ضعف موجود در گیرباکس این خودرو در اولین نمونه‌های تحویل شده کام بسیاری از خریداران را تلخ کرد و گرچه مدتی پیش مقامات سایپا خبر از اصلاح ضرایب جعبه دنده تیبا دادند اما همچنان صدای شکایت مصرف‌کنندگان به گوش می‌رسد و در نمونه تقریبا صفر کیلومتر مورد آزمون نیز گیرباکس گرچه عملکردی یک سروگردن بالاتر از پراید از خود نشان داد اما چندان قابل دفاع نبود و حتی در برابر ریو حرفی برای گفتن نداشت.

یکی از نقاط قوت تیبای مورد آزمون سروصدای اندک قطعات پلاستیکی کابین بود، که در عین اینکه از پلاستیکی خشک تشکیل شده‌اند، به خوبی سر جای خود قرار دارند و در آن‌ها خبری از سایش و صدا نیست! هر چند که کارکرد پایین خودرویی که ما بر آن سوار بودیم نکته‌ایست که نباید آن را از نظر دور داشت.

اما در مقابل نقطه ضعف اصلی آهوی خوش‌خرام ایرانی را دست‌کم در نمونه مورد آزمون می‌بایست در  ترمزهایش دانست. ترمزها برخلاف تصور به هیچ عنوان مطمئن عمل نکردند و بی‌شک خط ترمز این خودرو دور از انتظار خواهد بود!

پس از رانندگی در معابر شهری تصمیم به آزمودن توانایی‌های تیبا در بزرگراه گرفتیم، جایی‌که عملکرد نرم سیستم تعلیق و کابین آرام تیبا، حالمان را جا آورد و تنها اگر قطع ناگهانی کولر و بالا رفتن بی‌منطق دمای رادیاتور نبود، تجربه‌ای خوش از یک سفر آرام بزرگراهی البته با سرعت 90 کیلومتربرساعت را برایمان باقی می‌گذاشت.

نمای آخر ؛ ” آنچه سبب می‌شود تیبا بخریم .”

تیبا، دومین خودروی ملی ماست، سیستم تعلیق نرم، هندلینگ نسبتا مناسب و قابلیت‌های حرکتی قابل قبولی در میان رقبای نه چندان مطرح داخلی‌اش دارد و برای مصارف شهری با وجود بهای بالایی در حدود 21 میلیون تومان بسته به تجهیزات جانبی و ایمنی آن در بازار پرتلاطم و ناعادلانه این روزها انتخاب بدی به نظر نمی‌رسد. هر چند مصرفش بر خلاف ادعای سازنده چندان هم در تناسب با قدرت آن نیست، مشکلات ساده و در عین حال دردسارساز برقی دارد و گاه با یک کارواش ساده، ساعت‌ها وقتتان را در تعمیرگاه تلف خواهد کرد.

تیبا بی‌شک در نسخه‌های آینده نیازمند ارتقا فنی و کیفی خواهد بود، اما همین محصول فعلی نیز با مونتاژی دقیق‌تر، کیفیت رنگ بالاتر، به‌علاوه افزودن امکاناتی به‌روز و جوان پسند، بالاخص در گونه هاچ‌بک، بدون‌تردید قادر خواهد بود طیف وسیعی از طرفداران خودروهای کوچک ارزان‌قیمت را به سوی خود جلب کند و اگر سایپا هم زمان با ارائه کلاس هاچ‌بک این خودرو، که هم‌اکنون مراحل اولیه آزمون و راه‌اندازی خط تولید را سپری می‌کند، مدل‌های آپشن و سفارشی آن‌را به نحوه‌ای صحیح و با تبلیغات مناسب به‌بازار عرضه کند، شاید بتواند روی رقابتی شانه به شانه و برتر در خدمات پس از فروش با چینی‌های تازه‌وارد و در صف ورود حسابی ویژه باز کند.

 اما افزون بر تمامی ضعف‌ها و قوت‌ها، اگر سایپا در ارائه فیس لیفت و نسل جدید آن با کیفیتی بالاتر از محصول کنونی اندکی تعجیل به خرج ندهد، طرحش با این پیشرفت پر سرعت دنیای طراحی، هر روز قدیمی‌تر از پیش خواهد شد، گرچه با وجود تمامی نقاط ضعف این خودرو اگر به آن تحت عنوان یک کوشش ملی و حرکتی ارزشمند از سایپا در جهت استقلال در طراحی و تولید خودرو بنگریم، موضوع متفاوت می‌شود.

در خاتمه ضمن تشکر صمیمانه از سرکار خانم مریم صابری که خودروی خود را جهت تهیه این نوشتار در اختیار مجله تخت‌گاز قرار دادند، باید این نکته را ذکر کنیم که پروژه SPC5، S81، مینیاتور، تیبا یا هر نام دیگری که در راستای استقلال صنعتی کشورمان گام بر می‌دارد و عنوانی ملی دارد، حرکتی مقدس و درخور تقدیر است و می‌بایست با یک عزم ملی، در برابر هجمه چینی‌ها به صنعت خودروی کشورمان مورد حمایت قرار گیرد تا نهال نوپای برندهای ملی ایران سرفرازمان به درختی تنومند بدل شود.

جدول مشخصات تیبا سدان

امکانات استاندارد:
سیستم قفل مرکزی
سیستم تهویه مطبوع (Air Condition)
سیستم ضد سرقت (Immobilizer)
CD player

شیشه برقی جلو و عقب

مشخصات عمومی:
نوع بدنه: سدان کوچک شهری
ظرفیت سرنشین: 4 نفر
تعداد درب ها: 4 درب

مشخصات موتور :
نوع SI MPF
تعداد سیلندر: 4 سیلندر خطی
قطر سیلندر: 5/75 میلی متر
کورس پیستون: 6/83 میلی متر
حجم موتور: 1500 سی‌سی
حداکثر قدرت: 78 اسب بخار در 5500 rpm
حداکثر گشتاور: 126 نیوتن متر در 4000rpm
تعداد سوپاپ: 8
آلاینده خروجی: Euro 3
شتاب صفر تا صد: 13 ثانیه

سیستم سوخت رسانی:
نوع: انژکتوری
سوخت: بنزین
پمپ سوخت رسان: الکتریکی
ظرفیت باک: 41 لیتر

مصرف جاده ای: 7/5 (لیتر در 100 کیلومتر)
مصرف ترکیبی: 1/7 (لیتر در 100 کیلومتر)

گیرباکس:
5 دنده دستی

سیستم تعلیق جلو:
نوع: مک فرسون
نوع فنر: لول
جذب کننده شوک گازی (کم فشار)

سیستم تعلیق عقب:
نوع: اکسل پیچشی
نوع فنر: لول
جذب کننده شوک گازی (پر فشار)

سیستم فرمان:
نوع: هیدرولیکی
کمترین شعاع گردش: 25/5 متر

رینگ و لاستیک:
نوع تایر: رادیال
سایز تایر: 175/70 R13 82H
سایز رینگ: 13 *J, Offset=405

اوزان:
وزن بدون سرنشین: 1013 کیلوگرم
وزن با سرنشین و باک پر: 1347 کیلوگرم

ابعاد:
طول: 4105 میلی‌متر
عرض: 1635 میلی‌متر
ارتفاع: 1484 میلی‌متر
حداقل فاصله تا زمین: 160 میلی‌متر

این مطلب در ماهنامه گزارش بازار “تخت گاز” به چاپ رسیده است.

نگاهی به پراید+Hp : کاهش کیفیت ، افزایش امنیت

نگاهی به پراید+Hp : کاهش کیفیت ، افزایش امنیت


31 دیدگاه

  1. جمشیدی | فروردین 14, 1398 | لینک نظر

    درود//////// تیبا ماشینه به تمام معنا ماشینه
    تو اتوبان تهران قم که میرفتم کمتر ماشینی حریفش می شد

  2. ناشناس | فروردین 14, 1398 | لینک نظر

    تیبا بهترین ماشین در ایران است باور کنید من از سال 93 یکی دارم و فقط بهش بنزین زده ام
    عالیست عالیست روی تعمیرگاه ندیده ام ماشین فقط تیبا

  3. داود | مرداد 13, 1397 | لینک نظر

    صندلی راننده برای افراد بیش از 110 کیلو مناسب نیست.من قبلا پراید داشتم راحت مینشستم اما تیبا را تست کردم بزرگتر بودن کنسول وسط جا رو تنگتر کرده.منم 405 خریدم.دیدم توی جاده سرعت زیاد میره و شتاب خوبی داره اما چیزی که چندبار دیدم اینه که توی بزرگراههای شیب دار مثلا سربالاییهای اتوبان قم با کولر از 405و سمند عقب میمونه البته از این سایز خودرو نمیشه توقع بیشتر داشت .منم اگر جام میشد تیبا میخریدم.البته 405 خیلی جادارتره

  4. علی | خرداد 29, 1396 | لینک نظر

    سلام دوستان
    من تازه تیبا دو را خریدم.و ممی خواستم نظرم را درباره این خودرو بگم
    و در ضمن خودروی قبلی من 405 سال 83 بود
    در بدو ورود چند نکته آزارم داد .یک کیفیت درجه 3-4 قطعات پلاستیکی کنسول و کلیدهای شیشه بالا بر . خروجی دریچه باد کولر . دستگیره ورودی خودرو و خروجی خودرو. کلید های روی داشبورد . جای نا مناسب دکمه قبل کودک (مخصوص شیشه بالا بر عقب).پایین بودن بیش از اندازه دنده خودرو (یعنی برای دنده دادن باید از قسمت تکیه گاه صندلی جدا شیم ).صندلی های خوشک نسبت به خودروی قبلیم.دید کم نسبت به خودرو قبلیم.ولی نمیشود دو ماشینی که کلاس شون با هم متفاوت هست را با هم مقایسه کرد.رانندگی با این خودرو روان. چابوک. تیز هست شتاب خوبی دارد فرمان پذیری نسبتا خوبی دارد.تو دور بالای 4000دور صدای موتور ازار دهنده هست. دسته راهنمای پراید رو بر روی این خودرو نصب کرده اند در نتیجه یک اشکال اشکار این هست که برای کار با ان باید دست از فرمان خودرو جدا شود.تمام این مواردی که ذکر کردم با کمی دقت قابل اصلاح هستند.مثل جنس پلاستک های سیستم تهویه.کلیدها و…

  5. نیما | فروردین 21, 1396 | لینک نظر

    سلام من 6ماه دارمش نقاط قوت نرمی فرمان پذیری مصرف پایین بدنه محکم قدرت موتور خوب. نقاط منفی گیربکس صدای موتور

  6. نیما | فروردین 21, 1396 | لینک نظر

    بدنه مناسب مصرف کم کیربکس بد

  7. حمید | شهریور 25, 1395 | لینک نظر

    چرا اینقدر رینگ و لاستیکش ذلیله؟؟؟؟؟؟؟
    سایز 13 .چی میشد 14 مینداختی صد تومن میکردی روش .

  8. محمد | تیر 27, 1395 | لینک نظر

    یعنی واقعا خاک بر سر طراحش که بیشتر به دانشگاهی که مدرک طراحی رو بهش داده

  9. مریم | آبان 29, 1394 | لینک نظر

    من 3 ساله كه تيبا دارم و واقعا از سرو صداي موتو ر و سيستم برق ضعيف كه هر روز يك جاي اون فظع ميشه و خرج رو دست آدم مي زاره و گيربكس ضعيف بدنه ضعيف داخلي كه با هر چييز كوچكي رو اون خط مي افته اناراضي هستم و ضعف هايي كه نوشته اند در توضيحات بالا كاملا صادق هست من از اين خودرو با توجه به پولي كه دادم بيشتر انتظار داشتم

    • در پاسخ به: مریم

      aeash | شهریور 18, 1395 | لینک نظر

      مگه مجبوری نگهش داشتی خوب بفروشش با پولش یه النترا یا اوپتیما بگیر.

      • در پاسخ به: aeash

        شاهین | بهمن 30, 1395 | لینک نظر

        ن بابا النترا اپتیما کمه کمه کمش با پول اون میتونه اسپایدر یا اوانتادور بخره

    • در پاسخ به: مریم

      پارسا | بهمن 27, 1397 | لینک نظر

      روغن خوب بریز. کاسترول – فوسر – ادینول و… . تاثیر بسیار زیادی روی کاهش صدا داره.

  10. مريم | آبان 29, 1394 | لینک نظر

    فقط مي دونم كه مسئوليت جان هاي از دست رفته بي پدر شدن بچه ها كه هر روز داره اتقاق مي افته با اين خودرو سازان منفعت طلب هست و روزي مي رسه كه بايد پاسخگوي اعمالشان باشند

  11. مهندس | مهر 17, 1394 | لینک نظر

    با سلام،
    من چند وقته تیبا خریدم، قبلش حسابی تحقیق کردم و با اطلاع کامل از نقاط ضعف و قوت این خودرو، تصمیم به خریداری نمودم.
    صادقانه بگم با تموم ضعف هایی که داره، بیشتر از انتظار من بود. من قبلا چند سال ال 90 E2 داشتم. بالاترین استاندارد خودروهای تولیدی ایران زیر 50 میلیون. ولی یکی از نقاط قوت تیبا نسبت به خودروهای دیگه که تجربشونو داشتم، ترمزشه. دلیل اون هم داشتن سیستم EBD هستش.
    دیگر نقاط قوت:
    شاید تعجب کنید بدنه محکمتر از پژو و سمند بر خلاف ظاهرش، مصرف سوخت کمتر از پراید، فرمان بسیار نرم، صندلیهای بسیار راحت، موتور یورو4، پر قدرت، فرمان پذیری مناسب در سرعتهای پایین، درزگیر عالی دربها بدون وجود کمترین صدا، ایرودینامیک مناسب پلت فرم، سیستم تعلیق و فنر بندی قابل قبول و عدم وجود کمترین صدا در دستاندازیها، هزینه تعمیر و نگهداری پایین، و….
    نقاط ضعف:
    صدای کمی بیش از انتظار موتور البته در هنگام شتاب گیری، رینگهای کوچک با سایز 13!!!، شعاع گردش زیاد در حد نیسان!!!، اندکی عدم تعادل در حین رانندگی با سرعتهای بالا وسرنشین کامل ، طراحی داشبور ساده و تودریها با کمترین خلاقیت و…
    در کل من از خریدم راضی هستم، چون در ایران با این قیمت گزینه ای بهتر از تیبا وجود نداره.
    با احترام به نظرات تمامی عزیزان این تجربیات اندکی بود که اینجانب با صداقت بیان کردم، امیدوارم مفید باشد.
    موفق باشید.

    • در پاسخ به: مهندس

      ُSepehr | مهر 17, 1394 | لینک نظر

      با تشکر از اینکه تجربتون رو با ما به اشتراک گذاشتید..

    • در پاسخ به: مهندس

      پارسا | بهمن 27, 1397 | لینک نظر

      عزیز رینگ این ماشین 14 هست. برای کاهش صدا از روغن موتور های خوب استفاده کنید. فابریکی ها اصلا جالب نیست. کاسترول – ادینول و… مناسب هست.

  12. سروش | مهر 2, 1394 | لینک نظر

    سلام.اقا من این ماشین 9 ماهه دارم،از پراید خیلی بهتره و میشه با 206 تیپ 2 مقایسش کرد،البته 206 با کیفیتره و روانتر شتاب میگیره ولی از لحاظ سرعت و قدرت با هم خیلی فرق ندارن،تیبا از 206 جادار تره.البته این نکته رو هم باید مد نظر قرار داد ک تیبا حدود 8 میلیون از 206 ارزونتره…

  13. علی | تیر 1, 1394 | لینک نظر

    تیبا ماشین عالی ای نیست
    اما اینطوریم که شما میگید نیست …
    من 3 ماه داشتم
    درسته گیربکس کمی صدای اضافه داره که دلیل فروش خودرو از طرف بنده هم همین بود
    اما هم ترمزهای خوبی داره هم سواری خوبی داره و قابل مقایسه با انواع پراید نیست!
    کلا تو این رنج چون انتخاب دیگری نیست انتخاب خوبیه برای کسی که نمیخاد یا نمیتونه بیشتر هزینه کنه

  14. میلاد | خرداد 27, 1394 | لینک نظر

    من الان حدود یک ساله خودرو تیبا دارم میخواستم بگم خیلی ازش راضیم مخصوصا از قدرت موتور و شتابش که با خیلی از خودرو های بالاتر از خودش رقابت میکنه قبلاز اینکه بخرم همه میگفتن بده تا اینکه خریدم و فهمیدم که تاچیزیو واقعا امتحان نکردی نباید قضاوت کنی البته نمیگم بی مشکله ولی الان هیچ ماشینی بی مشکل نیست در کل عالیه

  15. علی | فروردین 8, 1394 | لینک نظر

    سر و صدای موتور تیبا زیاده؟/عادیه یا ضعفه؟؟؟؟

  16. ناشناس | اسفند 28, 1393 | لینک نظر

    من که به شخصه تیبای 93 شش ماهه که دارم واقعاً از صدای زیاد موتور وگیربکسی که اساساً مشکل دارد نا راضیم و رفتم نمایندگی میگن طبیعیه می خواستم تجربه خودم رو از این ماشن ببیان کنم.

    • در پاسخ به: ناشناس

      حسن | فروردین 26, 1394 | لینک نظر

      وجدانن این چه نوع تولید داخلیه آخه؟!
      هیچ چیز زجر آور تر از این نیست که ملت با هزار بد بختی پول جور میکنن و با هزار شور و شوق میرن ماشین میخرن، مهر سند خشک نشده ماشین شروع به سر و صدا میکنه!! البته زجر آورتر از اون اینه که نمایندگی بگه طبیعیه!!!
      انصافا شرکت چینی مثل هواوی ام گوشی تولید میکنه! الآن داره با تولید کننده های مطرح دنیا رقابت میکنه!! و واقعا هم ارزون ترین گوشی هواوی به اندازه قیمتش کیفیت داره و راضی کنندست.
      تفاوت فقط تو یک چیزه، “هدف”
      هدف شرکتای خارجی افزایش کیفیت، قیمت معقول و فروش بیشتره، اما هدف خودرو سازای ایرانی کاهش واردات، کاهش کیفیت، قیمت دلخواه و فروش اجباریه!! چون مردم انتخاب دیگه ای ندارن و قیمت های خودروهای وارداتی سر به فلک میزنه.
      به امید تغییر نگرش اساسی در مدیریت کل مدیران، چون من به هوش و نبوغ جوانان ایرانی ذره ای شک ندارم و با دیدن اینجور تولید هاست که سخت ناراحت میشم، این تولید برازنده تولید کننده و مصرف کننده ایرانی نیست.

  17. nabil | آذر 28, 1393 | لینک نظر

    با سلام خیلی ببخشید یه سوال که برام پیش اومد این بود که ایربگ هم داره یه نه

    • در پاسخ به: nabil

      sepehr | آذر 28, 1393 | لینک نظر

      کیسه هوا اجباری شده و تمام خودروهای صفر کیلومتر باید حداقل از یک ایربگ برخوردار باشند.

  18. محمدامین | تیر 21, 1393 | لینک نظر

    سلام به همه دوستان، تاکنون واقعا با تعصب ملی سعی کردم خودروی داخلی بخرم که البته مجبور هم بودم چون اگر ماشین خارجی میخواستم بخرم باید دست دوم میخرم بدلیل قیمت بالای خودروهای خارجی، الان معتقدم به مردم جفا میکنند این دو خودرو ساز نامحترم، کیفیت صفر، خدمات و گارانتی زیر صفر و…. تورو خدا دست از خودروسازی بردارید و بذاریدورود خودرو به کشور آزاد بشه مردم بدون این هزینه های سنگین گمرگی از تکنولوژی روز دنیا با قیمت مناسب استفاده کنند، آقیون مسول والله باالله بخدا ما نمیتونیم خودروساز موفقی باشیم دست بردارید از جان و مال ملت، برید در زمینه کشاورزی که کشور چهار فصل هستیم یا صنعت گردشگری و….وقت بگذارید.پدرمون در اومد.خدا باعث و بانی تحمیل این ناصنعت خودروی داخلی به ملت رو نبخشه.

  19. آراز | خرداد 14, 1393 | لینک نظر

    کلا تواین 2تاشرکت خودروسازی کسی حرف مردم ومصرف کننده روگوش نمیکنه خودتون روخسته نکنید شایدشایدفقط نظرات شمارویکی ازمدیران یامعاونین بخونن شایدهم وقتش رونداشته باشن که بنظرم نمی بینن ونمی خونن.

  20. کاوه | خرداد 13, 1393 | لینک نظر

    با تشکر از جناب خندان و ضمن احترام به دیدگاه ایشان و ارزشمند بودن چنین نگرشی به تولیدات داخلی,متاسفانه ایران خودرو و سایپا بعنوان 2خودروساز بزرگ و بی رقیب  در بازار ایران نه تنها قدر و ارزش اینچنین دیدگاههائی را نمیدانند  بلکه با رویه ای بسیار ضعیف و عجیب در تولید خودروهای تازه و فیس لیفت خودرو های پیشین کاملا دست کسانی را که بسیار نجیبانه علیرغم تمامی ضعفها و فرصت سوزیها  از این تولیدکنندگان داخلی حمایت میکنند را خالی گذاشته اند.در اینجا نام خودروهائی آورده شده که شباهت با تیبا دارند مانند لانچیا ,سئات و مزدا323 که متاسفانه در برخورد از نزدیک و نه یک عکس حرفه ای هیچگونه شباهتی را یادآور نمیشود.و این بسیار عجیب است که با اینهمه الگوهای زیبا طراح تیبا چگونه توانسته سخت ترین کار یعنی  یک طراحی بسیار مشکل داررا انجام دهد .به قول فردوسی پور چه گل نزنیه این مهاجم! حتی با ایجاد خطهای بیمورد که یادآور طراحیهای چینی اونهم در یک یک دهه گذشته برروی گلگیرهای جلو و عقب و درب باک هم از فلسفه طراحی یک ماشین برای قشر متوسط به پائین  دور شده و صافکاری این بخشها هزینه سنگینی را ایجاد  میکنند زیبائی آنچنانی هم ندارند.در صنعت ساختمان اصطلاحی دارند به نام ابعاد طلائی که با تغییرهای جزئی در ابعاد میتوانند فضاهای بسیار زیبا و کارآمدتری با همان مساحت ایحاد کنند مثلا بجای ابعاد 3*5 از ابعاد 4.5*3.4 استفاده بشه .در اینجا نیز شاید بصورت تنها و از بک زاویه خاص به صندوق ماشین نگاه کنیم شباهتهائی به مزدا323 داشته باشد ولی وقتی به یک تیبا نگاه کنیم مطلقا نمیتونیم ارتباطی بین تیبا و ماشینهای نامبرده شده پیدا کنی و در واقع امکان داره یک طرح جلو پنجره روی ماشینی که پهنای آو 170سانتیمتر باشه خیلی زیبا جلو کنه ولی همون جلو پنجره روی ماشینی به پهنای 168سانتیمتر اصلا زیبا نباشه.موضوع بعدی بکار بردن برخی از ا صطلاحات با معانی متفاوت است مانندهندلیتگ که در یکجا هندلینگ تیبا  بسیار ضعیف اعلام شده ودر اینجا هندلینگ مناسب بیان شده .هر چند هندلینگ پارامترهای قابل محاسبه هم دارد و مشخص نیست برداشت نگارنده در اینجا دقیقا از هندلینگ چیست. امیدوارم روزی برسد که خودروساران ایرانی قدر این بازار بی چون و چرا که برای بزرگترین و معروفترین خودرو سازان جهان یک رویای دست نیافتنیست را بدونند.

  21. ali | خرداد 11, 1393 | لینک نظر

    عزیز تست ماشین سوپر هاچبک سایپا 111 رو هم زحمتشو بکشین… و البته ماشین جدید سایپا 131 دو ایربگ که کیلومترشو عوض کردن شنیدم خیلی تاثیر گذاشته تو لذت رانندگیش و مصرف سوختشم نصف کرده همون کیلومتره ! بعععله اینه سایپا…