اخباراخبار داخلیایرانی

سابقه راننده، معیار تعیین نرخ بیمه می شود

 پس ازآن که قوه قضائیه مبلغ دیه سال جاری را نسبت به سال قبل 31.6درصدافزایش داد،بیمه نرخ حق بیمه شخص ثالث را با افزایش 24درصدی به شرکت های بیمه ابلاغ کرد.بنابراعلام شرکت های بیمه آن ها برای حمایت از بیمه گذاران حق بیمه شخص ثالث را 8 درصد کمتر از نرخ قانونی اعلام کرده اند در حالی که می توانستند این حق بیمه را تا حدود 32درصد بالاببرند به افزایش 24درصدی اکتفا کرده اند،اما اعلام این که شرکت های بیمه داوطلبانه حق بیمه شخص ثالث سال 93را کاهش داده اند هم نتوانست جلوی انتقادات بعدی را بگیرد،بلافاصله پس از این که حق بیمه جدید برای احرا به شرکت های بیمه ابلاغ شد، وزیر دادگستری با انتقاد از افزایش بیش از حد این حق بیمه از صنعت بیمه خواست تا نسبت به کاهش فوری آن اقدام کنند،به گفته وی شرکت های بیمه باید حق بیمه شخص ثالث را 15درصد افزایش می دادند که با افزایش 24درصدی اعلام شده فاصله بسیاری دارد.

 

به نقل از ایران،موضع گیری وزیر دادگستری ازهمان ابتدا با واکنش منفی شرکت های بیمه ای مواجه شد،چرا که آن ها معتقدند حتی با رشد 24درصدی حق بیمه ها نیز ضرر می کنند بر این اساس با طرح این موضوع درهیأت دولت وزیر امور اقتصادی و دارایی برای بررسی موضوع و پیشنهاد راه حلی برای اصلاح حق بیمه شخص ثالث مامور شد تا ظرف شش ماه نتایج بررسی خود را به دولت ارائه دهد تا درباره آن تصمصم گیری شود .درشرایطی که شرکت های بیمه کاهش حق بیمه شخص ثالث را باعث زیان و سقوط صنعت بیمه می دانند و دولت اعتقاد دارد که میزان افزایش این حق بیمه در سال جاری بیش از توان بیمه گذاران بوده است ، وزیر اقتصاد دولت یازدهم باید راهکاری بینابین برای حل این مشکل بیابد تا ضمن حمایت ازصنعت بیمه منافع بیمه گذاران نیز حفظ شود.

بیمه ها زیان می کنند

در این ارتباط رئیس کل بیمه مرکزی از پیش بینی زیان 800 میلیارد تومانی بیمه ها ازمحل بیمه شخص ثالث درسال گذشته خبر می دهد. به گفته محمد ابراهیم امین 17میلیون نفر بیمه شخص ثالث ارصنعت بیمه می خرند،ما هم دوست نداریم هرسال این حق بیمه ها 30تا 40درصد گران شود چراکه ممکن است تمام این افراد ناراضی شوند. بیمه گذاران تصور می کنند بیمه ها هرسال حق بیمه ها را گران می کنند در حالی که بیمه ها در این موضوع تصیم گیر نیستند .دیه هر سال افزایش می یابد و تعهدات شرکت های بیمه متناسب با آن بالا می رود و در شرایط طبیعی وقتی تعهدات شرکت های بیمه افزایش یافته و درعین حال خسارت ها نیز صعودی می شود ،حق بیمه ها هم باید به همان نسبت افزایش یابد .

بر اساس گفته های رئیس کل بیمه مرکزی توقع جامعه ،دولت و قوه قضائیه ازصنعت بیمه این است که درحالی که دیه ها افزایش می یابد ما حق بیمه را افزایش ندهیم ،بررسی عملکرد 5سال گذشته صنعت بیمه نشان می دهد که در سال 1389زبان صنعت بیمه از بیمه شخص ثالث 100میلیارد تومان بوده ولی در سال 1391زبان رسمی رسیدگی شده توسط حسابرسان درصورت های مالی شرکت های بیمه به 518میلیارد تومان رسیده است و برآوردها حاکی است که این زبان در سال 92به بیش از 800میلیاردتومان خواهد رسید به اعتقاد امی اگراین وضعیت ادامه یابد صنعت بیمه رو به سقوط می رود اگر حق بیمه ها اضافه نشودو تعهدات اضافه شود شرکت ها از پس اجرای این تعهدات بر نمی آیند و مشکلات بسیاری در این زمینه ایجاد خواهد شد.

ارائه طرح محاسبه حق بیمه ثالث بر اساس ریسک راننده

رئیس پژوهشکده بیمه از ارائه طرحی به بیمه مرکزی برای تعیین حق بیمه شخص ثالث بر اساس عملکرد راننده خبر داد.مهدوی در گفت و گو با ایران گفت : این طرح با عنوان مطالعه روش های محاسباتی ریسک های مختلف در رشته بیمه شخص ثالث درحال تدوین است که این طرح به بیمه مرکزی ایران کمک می کند تا بیمه نامه ها کنترل و حوادث رانندگی نیز کاهش یابد.

غدیر مهدوی توضیح داد: در این طرح حق بیمه شخص ثالث بر مبنای عملکرد راننده و نه مشخصات خودرو تعیین می شود در واقع عملکرد گذشته راننده و این که چه میزان از خودرو استفاده می کند و در کارنامه وی چه تعداد تصادف ثبت شده است ملاک محاسبه حق بیمه قرار می گیرد و بنابراین رانندگان پرخطر حق بیمه بالاتری نسبت به رانندگانی که تصادف نداشته اند پرداخت خواهند کرد.

وی با اشاره به این که هم اکنون یکی از مشکلات بیمه شخص ثالث آمار بالای تصادفات در کشور است ،اظهارکرد :میزان تصادفات و تلفات رانندگی در ایران دو و نیم برابرمیانگین جهانی است و این هزینه بسیار سنگینی بر دوش صنعت بیمه گذاشته است .

به گفته وی در صورتی که بیمه نامه ها اصلاح شود و در کنار آن با فرهنگ سازی افزایش جرایم ،تصادفات رانندگی کاهش یابد ،به صورت خودکار بسیاری از مشکلات این بخش حل خواهد شد.

مهدوی ادامه داد: در طرح جدیدد حق بیمه پرداختی راننده ای که برای مثال سالانه 100هزارکیلومتر با خودروی خود حرکت میکند با حق بیمه راننده ای که 10کیلومتر پیمایش دارد متفاوت خواهد بود و در کنار آن میزان جرایم و تصادفات رانندگی نیز از متغیرهای دیگر برای تعیین حق بیمه شخص ثالث است .

رئیس پژوهشکده بیمه تصریح کرد :در حال حاضر به صورت متوسط حق بیمه شخص ثالث خودرو700 تا 800 هزارتومان است ولی درصورتی که بیمه نامه ها اصلاح شود راننده ای که ریسک کمتری دارد برای مثال 400هزارتومان و راننده دیگری که ریسک بالایی دارد باید بیش از یک میلیون تومان حق بیمه بپردازد،این اصلاح باعث میشود رانندگان برای کاهش حق بیمه خود میزان تخلفاتشان را کاهش دهند.

مهدوی در پایان درباره این که ملاک تعیین حق بیمه خودرو در سایر کشورها چیست ،گفت در حق اکثر کشورهای دنیا عملکرد راننده مهمترین متغیر درتعیین حق بیمه است و نوع خودرو سهم ناچیزی در آن دارد.در طر حی که در دستورکار قرار گرفته نیز مطالعات گسترده ای درخصوص روش سایر کشورها انجام شده است. وی اضافه کرد :البته میتوان این اجازه را گرفت تا حق بیمه کمتری را از رانندگان کم ریسک دریافت کرد ،اصلاح بیمه شخص ثالث را برای همین میخواهیم تا ریسک بر اساس راننده که عامل 80درصد حوادث رانندگی است ،ارزیابی شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا