اخباراخبار خارجی

فراخوان گسترده خودروسازان به دلیل نقص در ایربگ

 

معضل نقص فنی خودروها، به‌خصوص در خودروهای آمریکایی و ژاپنی‌ها، از ابتدای سال‌جاری به طرز چشمگیری شدت گرفته و در 6 ماه نخست سال 2014 میلیون‌ها خودرو به دلیل ایرادات متعدد فنی فراخوانده شده‌اند.

 به نقل از دنیای اقتصاد، گزارش‌هایی که از شکایات صاحبان خودرو در آمریکا جمع‌آوری شده نشان می‌دهد خودروهای آمریکایی در سال‌جاری مشکلات و نقص‌های فنی بیشتری داشته‌اند تا همتاهای آنها در سال گذشته. این نقص‌ها از جمله به فناوری‌های جدیدی مربوط است که در داخل خودروها نصب شده، مانند تشخیص تلفن همراه یا تشخیص صدای صاحب خودرو. 

موسسه تحقیقاتی J.D. Power در حوزه صنعت خودرو در آمریکا می‌گوید طی سال 2014 در کل، میزان مشکلات خودروها 3 درصد افزایش یافته و در حال حاضر به طور میانگین به ازای هر 100 خودرو در این کشور 116 نقص فنی وجود دارد که بخش اعظم مشکلات آن از فناوری‌های تازه کمک راننده ناشی می‌شود. به‌نظر می‌رسد خودروسازان آمریکایی برای ارائه این خدمات تازه و افزایش فروش، کمی شتاب‌زده بوده‌اند و امکانات تازه خودروهایشان به جای افزایش آسایش و راحتی به پاشنه آشیل آنها تبدیل شده است. زمستان سختی که بر آمریکا گذشت و کاهش شدید دما در شمال شرق و نقاط مرکزی متمایل به غرب هم بر افزایش این ایرادها، به‌خصوص در بخش موتور و سیستم انتقال نیرو، موثر بوده است. دیو سارجنت، نایب رئیس J.D. Power از چرخه معیوبی می‌گوید که در آن «خریداران خودرو خواهان فناوری‌های تازه هستند و خودروسازان هم به دشواری نمونه‌های تازه‌ای از آن را معرفی و در خودروها نصب می‌کنند و بعد خریداران از کارکرد بد آنها شکایت می‌کنند». 
موسسه J.D. Power بر مبنای شکایات 86 هزار نفر از مالکان آمریکایی طی 90 روز اول مالکیتشان بر خودروهایی که پیش از سال 2014 تولید شده‌اند، فهرستی تهیه کرده که در آن اغلب خودروسازان آمریکایی روندی نزولی به نسبت سال گذشته در پیش گرفته‌اند. برای مثال اغلب خودروهای جنرال‌موتورز پس از نمایشی خوب در سال 2013 امسال واجد مشکلات فراوانی بوده‌‌اند و به طور میانگین به ازای هر 100 خودرو این شرکت 114 نقص فنی گزارش شده است. ارقام در مورد فیات‌کرایسلر هم بهتر نیست و به‌ازای هر 100 خودرو ساخت آن 124 نقص فنی گزارش شده است. عمده این ایرادات به شاسی‌بلند جدید جیپ چروکی مربوط می‌شود که موجب شده در فهرست تازه تا رده یکی مانده به آخر سقوط کند. رتبه آخر هم در اختیار فیات است که تعداد مشکلاتش به رقم باورنکردنی 206 مورد نقص فنی به ازای هر 100 خودرو رسیده است. 
در این میان مشکلات فورد به نسبت سال گذشته کاهش یافته و به ازای هر 100 خودرویش 116 مورد ایراد گزارش شده است. فناوری الکترونیکی MyFord Touch که فورد هم‌زمان با معرفی‌اش در سال 2010 وعده داده بود رانندگی را برای صاحبان خودروهایش به تجربه‌ای لذت‌بخش تبدیل کند، حالا به یکی از بزرگ‌ترین مشکل آنها تبدیل شده و شکایات بسیاری در مورد اخلال در کارکردش گزارش شده، چنانکه مشکلات مربوط به آن به تنهایی عامل سقوط فورد تا رتبه‌های میانی این فهرست در سال 2013 بوده است. کاربران MyFord Touch همچنین می‌گویند استفاده از آن بسیار دشوار است.
اوضاع شاید برای جنرال‌موتورز دشوارتر از فورد و کرایسلر است. بزرگ‌ترین خودروساز آمریکا در پی بازسازی تصویر عمومی‌اش نزد ناظران و تحلیلگران و مصرف‌کنندگان آمریکایی است که در پی تأخیر در فراخوان 2 میلیون و 600 هزار خودرو دارای نقص در سوئیچ استارت به شدت مخدوش شده است. این نقص در خودروهای جنرال‌موتورز تا به حال به مرگ 13 نفر منجر شده است. تعداد ایرادهای بیوک و کادیلاک، دو برند پرفروش جنرال‌موتورز، همچنان بیشتر از میانگین کلی است و به ازای هر 100 خودرو از آنها 120 نقص گزارش شده است. 
اما پورشه برای دومین سال متوالی در صدر این فهرست قرار گرفت؛ چراکه به ازای هر 100 خودرویش در آمریکا تنها 74 نقص گزارش شده است. تویوتا که فراخوان مداوم خودروهایش در سال 2013 رتبه‌اش را تا ششم تنزل داده بود، امسال اعاده حیثیت کرده و بار دیگر به جمع 5 خودروساز برتر پیوسته است، اگرچه شدت گرفتن فراخوان خودروهایش در ماه‌های اخیر به دلیل مشکلاتی از جمله ایربگ ممکن است بار دیگر نارضایتی مالکان خودروهایش را افزایش دهد. جگوار هم سیر صعودی قابل ملاحظه‌ای داشته و از رتبه هشتم در سال گذشته، خود را به رتبه دوم رسانده و هیوندای در رتبه چهارم ایستاده است. 
فراخوان میلیونی خودروها در سال 2014 هم ادامه دارد و اخیرا تویوتا، نیسان، هوندا، بی‌ام‌و و فورد همگی به دلیل نقص در کارکرد ایربگ‌های تولید شرکت ژاپنی تاکاتا بررسی یا فراخوان خودروهایشان را آغاز کرده‌اند. این خودروسازان اگرچه مدعی‌اند که از این نقص بی‌خبر بوده‌اند و درواقع تقصیر را متوجه سازنده ژاپنی دانسته‌اند، نتیجه چیزی جز کاهش اعتماد صاحبان فعلی و خریداران احتمالی آینده نخواهد بود. پیچیده شدن خودروها و امکانات متعدد فنی، الکترونیکی و ارتباطی ظاهرا رضایت‌مندی مشتریان را تقویت کرده، اما حقیقت آن است که تعدد این امکانات و سیستم‌ها مشکلات و نواقص را هم بیشتر کرده و خودروسازان راهی جز برقراری تعادل بین این دو ندارند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا