اخباراخبار خارجیدسته‌بندی نشدهنگاه

بررسی نقشه همکاری خودروسازان بین المللی

سپهر زنگنه-خودروسازان بزرگ برای طراحی و تولید محصولات تازه بیش از پیش با یکدیگر همکاری می کنند.در نقشه راهی که از چگونگی همکاری این غول های صنعتی توسط مجله CAR منتشر شده،تنوعی از همکاری مشترک از اشتراک گذاری پیشرانه،تا تولید محصول کامل به شکل مشترک و همکاری در طراحی محصولات را می بینیم.

در تصویر زیر حرف M نشانده لغت Manufacturing به مفهوم اشتراک گذاری امکانات صنعتی برای ساخت محصولات است.برای مثال محصولات شورولت در کارخانجات مربوط به جنرال موتورز تولید می شوند و این شرایط با حرف M نمایش داده شده است.

E به معنای اشتراک گذاری و استفاده مشترک از پیشرانه های واحد است که این روزها در صنعت خودروسازی مثال های متعدد دارد.

برای مثال گروه پژو سیترون در زمینه طراحی و ساخت پیشرانه با ب ام و،جنرال موتورز،فیات و فورد همکاری می کند.

همکاری براساس قرارداد مشترک و خرید سهام با فلش مشخص شده است،که شاید مهمترین آن سهام مشترک کرایسلر و فیات باشد.

در نهایت مفهوم دیگر می تواند تولید محصولات مطرح خودروسازان جهانی توسط خودروسازان گمنام یا به عبارتی تولید تحت لیسانس باشد،مفهومی که به عنوان جوینت ونچر (JOINT VENTURE) توسط خودروسازان آسیایی و به خصوص چینی فراوان به کار گرفته می شود.

این رویه در نمودار به صورت خط هاشور نشان داده شده است.برای نمونه محصولات ب ام و توسط برلیانس در چین کپی می شوند،یا کمپانی بیجینگ بنز در زمینه الگو برداری از محصولات مرسدس بنز فعالیت دارد.جالب است که در این نقشه،ارتباط ایران خودرو با پژو نیز بر اساس چنین الگویی ترسیم شده است.

نقشه همکاری خودروسازان جهانی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا