گرانترین CNG جهان با کمترین تعداد جایگاه ها در ایران

چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۳

گرانترین CNG جهان با کمترین تعداد جایگاه ها در ایران

رئیس انجمن سی ان جی کشور با بیان اینکه ایران دارای بزرگترین ناوگان گاز سوز سی ان جی دنیا است، گفت: امروزه به 20 میلیون متر مکعب CNG رسیدیم که معادل 20 میلیون لیتر بنزین است، در حقیقت حدود سه تا چهار پالایشگاه صرفه جویی شده است، ضمن اینکه اکنون در ایران گرانترین قیمت سی ان جی در دنیا ارائه می‌شود.

 

به نقل از مهر، اردشیر دادرس دیشب با حضور در برنامه پایش با موضوع فرصت‌های سرمایه گذاری در تولید و توزیع گاز طبیعی، اظهار داشت: CNG به ساختار و توانمندی‌های صنعت گاز ایران برمی گردد. خوشبختانه در کشور حدود 250 هزار کیلومتر شبکه خطوط انتقال عادی گاز داریم. همچنین 34 هزار کیلومتر شبکه خطوط فشار قوی داریم. امروزه شاهد بزرگترین ناوگان گاز سوز CNG دنیا هستیم. این بزرگترین ناوگان بعنوان جایگزین بنزین قطعاً اتفاق خوبی است.

وی در پاسخ به این سؤال مجری که چرا گاز LPG در کشور با شکست مواجه شد گفت: این گاز یکی از گازهای پاک است و دارای هیچ آلاینده ای نیست. دلیل اینکه نتوانست توسعه پیدا کند این بود که شبکه تأمین و توزیع و ساختاری که در جهت انتقال و توزیع این فرآورده بود اشکال داشت.

رئیس انجمن سی ان جی کشور، تصریح کرد: امروزه در نوعی از عصر اقتصاد جهانی قرار گرفتیم که اقتصاد انرژی بر اقتصاد جهانی قالب شده است و حاکمیت گفتمان کشورهای پیشرفته در بحث انرژی مبتنی بر انرژی محوری است. در حقیقت اقتصاد بسیاری از کشورهای دنیا بر اساس اقتصاد انرژی است و توسعه محوری دارند.

صرفه جویی چهار پالایشگاه

دادرس خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای ما در ایران خطوط گاز است. امروزه خوشبختانه به 20 میلیون متر مکعب CNG رسیدیم که معادل 20 میلیون لیتر بنزین است در حقیقت حدود سه تا چهار پالایشگاه صرفه جویی شده است. طی یک دهه گذشته میانگین سرمایه گذاری حدود شش هزار و 500 میلیارد بخش خصوصی و دولتی بود. در مجموع دولت دو میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده و 24 میلیارد دلار برگشت سرمایه داشته است.

وی عنوان کرد: زیر ساخت های شبکه گازی و توزیع موجود در کشور از بهترین ساختارهای نصب جایگاه های CNG است. امروزه شاهد این هستیم حتی LNG که آمده را با روش های جدید LCNG را به شبکه های گازی اضافه کنیم.

رئیس انجمن سی ان جی کشور بیان کرد: گاز بعنوان محور توسعه است و جایگاه های سی ان جی چهار و هفت دهم درصد از کل شبکه 550 میلیون متر مکعب گاز تولیدی را شامل می شود. ولی در مقابل بین 27 تا 28 درصد از درآمدزایی شرکت ملی گاز ایران از سی ان جی است.

دادرس اذعان کرد: سبد سوخت حامل های انرژی ما می تواند به 35 تا 40 میلیون متر مکعب CNG تبدیل شود. از طرفی مخزن سازها و کمپرسورسازهای ما به خودکفایی خیلی خوبی رسیدند و به تولیدات ملی دست پیدا کردند.

وی در پاسخ به این سؤال مجری که آیا سی ان جی دارای آلاینده است گفت: این گاز یکی از سوخت های خوب و پاک است.CNG جزء سوخت های دوستدار محیط زیست است و در تمام دنیا دنبال این هستند که این توانمندی را داشته باشند. ما نباید این مسئله را از یاد ببریم که بر اساس واقعیت ما در گذشته دومین منابع گازی دنیا را داشتیم که طی یک تا دو سال اخیر با کشف میادین جدید رتبه اول منابع و ذخایر گاز دنیا را داریم. البته در کل خلاء هایی وجود داشته است و یکی از این کمبود ها تلاش برای یافتن یک سوخت جدید بعنوان جایگزینی برای بنزین بود.

صرفه جویی 20 میلیون لیتری بنزین

رئیس انجمن سی ان جی ادامه داد: برزیل امروزه از نیشکر 23 میلیارد لیتر اتانول تولید می کند. در واقع این کشور توانسته در زمینه یکی از سوخت های جایگزین و ترکیب کردن آن با بنزین به خود کفایی برسد.

دادرس گفت: در ایران باید روزی برسد که بتوانیم حداقل 40 میلیون متر مکعب تولید داشته باشیم و آن 20 میلیون لیتر بنزینی که باید وارد می کردیم در حال حاضر صرفه جویی کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال مجری که آیا ممکن است ما نیز روزی مانند برخی از کشورها به این نتیجه برسیم که موتورهای دیزلی آلودگی کمتری نسبت به CNG دارند برسیم گفت: زنجیره تأمین ما در راستای محور توسعه گاز است. امروزه باک های CNG می تواند یک هزار و 500 کیلومتر پیمایش داشته باشد. لذا گازوئیل در کشور ما 85 سنت قیمت جهانی دارد و ما 10 سنت می فروشیم. بنزین نیز 75 سنت است و هنوز ما با قیمت 23 سنت می فروشیم. گاز هم حدوداً 45 سنت است.

ایران دارای گرانترین قیمت سی ان جی در دنیا

رئیس انجمن سی ان جی یادآور شد: از نظر داخلی گاز به این جهت توجیه اقتصادی دارد که ما اکنون در دنیا گرانترین قیمت سی ان جی را در ایران ارائه می کنیم. به این دلیل که 60 درصد قیمت بنزین ما سی ان جی ما است. در صورتی که در 28 کشور دنیا چهار رویکرد زیست محیطی، تکنولوژی، اقتصادی و سیاسی دارند. اما امروزه در ایران نسبت قیمت بنزین بهسی ان جی 60 درصد است.

دادرس افزود: شاخص استاندارد جهانی نیز 25 تا 35 درصد است. لذا با توجه به اینکه به نسبت قیمت خانگی 400 درصد، صنایع 350 درصد است ما به حمل و نقل عمومی خود گاز را گران تر می دهیم. این شاخص در دنیا بی نظیر است. بنابراین گاز بعنوان محور درآمدزایی خوبی است. در واقع در کشور ما صادرات به داخل می کنیم. اگر هم صادرات نداشته باشیم آنقدر پتانسیل داریم که در داخل از آن استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: در صورتی که ما بتوانیم سی ان جی را ذخیره کنیم هر متر مکعب آن 650 برابر یک متر معکب گاز طبیعی است و توانایی و ظرفیت ذخیره سازی را هم دارد. با این پوشش هایی که در CNG داریم کشور را به یکی از پرچمداران و متولیان گازCNG در دنیا رسانده است.

دادرس ادامه داد: 90 درصد تاکسی های کلانشهرها گازسوز هستند. همچنین 60 درصد حمل و نقل عمومی که شامل کامیونت، اتوبوس های شهری، وانت های شخصی و وانت های عمومی نوع یک و دو است گاز سوز هستند.

وی گفت: حدود 17 میلیون خودرو و نه میلیون موتورسیکلت در کشور داریم. در مقابل تعداد سه هزار و 500 جایگاه بنزین و دو هزار و 200 جایگاه CNG داریم. مجموعاً به این دلیل که تعدادی از جایگاه های ما دومنظوره هستند می توان گفت حدود پنج هزار جایگاه داریم.

دادرس در پایان گفت: در کشور ترکیه نه میلیون خودرو وجود دارد و در مقابل این خودروها 12 هزار و 800 جایگاه دارند. اما ایران دو برابر این کشور خودرو دارد ولی فقط پنج هزار جایگاه دارد. بنابراین ما در این زمینه به سرمایه گذاری نیاز داریم.


بدون دیدگاه