عیب یابی موتور به زبان ساده

یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳ | 4 نظر

عیب یابی موتور به زبان ساده

سید فرشاد سجادیان-یش از این به عیب ‏یابی و راه‌های رفع برخی عیوب موتور خودرو پرداخته‏ ایم اما از آنجایی که این بخش خودرو پیچیدگی و گستردگی خاص خود را دارد، در این مطلب باز هم با بخش‌های دیگری از مبحث عیب‌ یابی موتور خودرو در خدمت شما عزیزان هستیم.

به نقل از عصر خودرو ،برای آشنایی با موتور خودروتان مطلب زیر را بخوانید:

با استارت زدن موتور به آرامی حرکت می‌کند اما روشن نمی‌شود
در مواقعی که با استارت زدن قطعات موتور حرکت می‌کند اما روشن نمی‌شود، در اولین قدم باید به بررسی باتری پرداخت. اگر باتری ضعیف بود، باید آن را شارژ کرد. همچنین سیستم شارژ باتری نیز باید بررسی شود. در شرایطی که باتری به خود شارژ نگرفت و معیوب بودن و فرسودگی‌اش به شما ثابت شد، آن را با باتری نو جایگزین کنید. اتصالات باتری را نیز بررسی کنید و در صورت شل بودن، خوردگی و زنگ زدگی، بست‌ها را درآورده، آنها را تمیز یا تعویض کنید و مجددا محکم سر جای خود ببندید. بهتر است اتصالات استارت را نیز بررسی و در صورت مشاهده ایراد، رفع عیب کنید. اگر کاملا باتری و اتصالات را رفع عیب کردید و شرایط مجددا پا برجا بود یا اینکه هرگز ایرادی را در مجموعه باتری ندیدید، اتصال بدنه موتور را بازدید و آن را تمیز یا تعویض کنید. دلایل احتمالی این ایراد فنی به موارد ذکر شده خلاصه نمی‌شود و ممکن است معیوب بودن استارت و سفت‌شدن روغن درون موتور، دلایل روشن نشدن موتور با وجود شروع چرخش اولیه باشند. در این شرایط استارت را تعویض یا رفع عیب کرده و روغن موتور و فیلتر را نیز تعویض کنید.

 قدرت موتور کم است
فیلر سوپاپ‌ها صحیح نیست، مجددا فیلرگیری کنید.
بنزین به اندازه کافی به موتور نمی‌رسد. سیستم سوخت‌رسانی را به طور کامل مورد بررسی قرار داده و رفع عیب کنید. ممکن است وجود رسوب و قطعات در مدار باعث کاهش سوخت ارسالی به موتور شده باشد. کاربراتور را تنظیم کنید و در خودروهای انژکتوری، انژکتورها را با کمک دستگاه شست‌وشو دهید.
فشار کمپرس کم است. فشار را اندازه‌گیری و رفع عیب کنید.
در مسیر ورود هوا، نشتی وجود دارد: تمام قطعات و اتصالات منیفولد و لوله‌های عبور هوا را بررسی کنید. قسمت‌های فرسوده را که می‌توانند عامل بروز نشتی هوا باشند، تعویض کرده و تمامی اتصالات را سفت کنید.
دلکو تنظیم نیست: دلکو را بررسی و تنظیم کنید.
اهرم گاز تنظیم نیست. در خودروهای کاربراتوری اطمینان حاصل کنید که با فشردن پدال گاز تا انتها، کاربراتور نیز در حالت تمام گاز قرار می‌گیرد.
آوانس اتوماتیک خلأ خراب است. پس از بررسی کامل در صورتی که نیاز به تعویض نداشت، مجددا تنظیم کنید.

خودرو استارت نمی‌خورد (نور چراغ‌های جلو کم است)‌ 
ضعیف‌بودن نور چراغ‌ها کاملا شما را از این وضعیت آگاه می‌کند که مشکل از باتری است. باتری ضعیف را شارژ کنید، باتری فرسوده را تعویض نمایید و کابل‌های ضعیف و اتصالات زنگ زده یا خورده شده را تعویض کنید. همچنین اتصالات باتری و موتور استارت را کاملا در جای خودشان محکم کنید و عملکرد سیستم شارژ خودرو را مورد بررسی قرار دهید تا اگر ایرادی در آن یافتید، قبل از تعویض باتری و تحمیل هزینه اضافه، آن را برطرف کنید.

خودرو استارت نمی‌خورد (نور چراغ‌های جلو خوب است)‌
در زمانی که نور چراغ‌ها خوب است اما خودرو استارت نمی‌خورد، دیگر ایرادی متوجه باتری نیست و باید موارد دیگری را بررسی کرد.
بندیکس معیوب و کثیف است. شیار دنده استارت را تمیز کنید.
سوئیچ استارت خراب شده است. در این حالت بهتر است به جای تعمیر، تعویض کنید.
سولونوئید معیوب استارت نیاز به تعویض دارد.
موتور استارت به طور کل از کار افتاده است یا ضعیف شده و قدرت کافی برای انجام درست وظایف را ندارد. آن را باز کرده، رفع عیب یا تعویض کنید.

جرقه پس می‌زند؛ در داخل کاربراتور صدا ایجاد می‌کند
نقطه‌های اتصال دلکو و در آن مرطوب است. آنها را کاملا خشک کنید.
ترتیب جرقه به‌هم ریخته است. کنترل و میزان کنید.
دلکو عملکرد صحیحی ندارد و میزان نیست. عملکرد دلکو را بررسی و کاملا صحیح تنظیم کنید.

خودرو در شرایط کارکرد سرد، در دور آرام خاموش می‌شود‌
ساسات درست کار نمی‌کند. فیلتر هوا را بردارید و کار ساسات را کنترل کنید.
پیچ گاز از تنظیم خارح شده است و نیاز به تنظیم مجدد دارد.

شتاب خودرو به طور محسوسی کاهش یافته است‌
آوانس اتوماتیک دلکو اشتباه است. قطعات معیوب دلکو را تعویض و طبق مشخصات موتور، مجددا آن را تنظیم کنید.
لوله آوانس مکش گرفتگی دارد. گرفتگی آن را برطرف و اتصالات را محکم کنید.
سوخت به اندازه کافی تزریق نمی‌شود. مسیرهای عبور سوخت را از نظر نشتی، وجود رسوبات و قطعات زائد بررسی و رفع عیب کنید. انژکتورها را تمیز کرده، دستورات ECU را چک کنید و در خودروهای کاربراتوری، کاربراتور را تنظیم کنید.
تنظیم دلکو صحیح نیست. مجددا تنظیم کنید.
لوله مکش نشتی دارد. واشر‌ها را در صورت خرابی تعویض کنید و پیچ‌ها را نیز محکم ببندید.
بازوهای اهرم گاز نیاز به تنظیم دارند. در خودروهای کاربراتوری اطمینان حاصل کنید که تمام گاز پدال با تمام گاز دریچه کاربراتور برابر است.

موتور پس از روشن شدن، خاموش می‌شود‌
سیستم جرقه عملکرد صحیحی ندارد. اجزای آن را طبق استانداردهای کارخانه سازنده، تنظیم کنید.
سوخت‌رسانی با نقص همراه است. به دنبال دلایل عدم ارسال نا‌منظم و به‌اندازه سوخت به موتور باشید.


4 دیدگاه

  1. وحید | تیر 31, 1394 | لینک نظر

    سلام
    من یه مکمل ترمیم کننده سیلندر به نام restore از اینترنت پیدا کردم بعد از استفاده مشکل کمپرس موتور ماشینم حل شد. اگه اشتباه نکنم سایتش restore.blogfa.com هستش

    • در پاسخ به: وحید

      ُSepehr | تیر 31, 1394 | لینک نظر

      برای تبلیغات راه های بهتر از اینم وجود داره…درضمن اینجور ژل ها معمولا اثر کوتاه مدت دارند

  2. عباس معماريان | مرداد 20, 1393 | لینک نظر

    با تقديم سلام
    مگان اتومات من با كيلومتر ٢٨٠٠٠ احساس ميكنم كه موتورش لرزش دارد ، بعضي وقتها ، امروز در جا يه مقدار گازش دادم تا چهار هزار دور ، موتور با جمله
    Breaking defult كه روي صحفه آمد خاموش شد ، براي اولين بار يك دو استارت ناموفق داشتم ، وبعد ماشين روشن شد و ديگر اون جمله را با جند بار امتحان وگاز دادن مشاهده نكردم لطفا راهنمايي كنيد ، در دفترچه هم چنين جمله اي را نيافتم

    • در پاسخ به: عباس معماريان

      sepehr | مرداد 21, 1393 | لینک نظر

      درود
      جناب معماریان چنین ERROR در جستجوی اینترنتی ما هم نتیجه ای نداشت،اگر بازهم اتفاق افتاد لطفا با دقت بیشتری شرایط وقوع مشکل و املای لغات نقش بسته بر نمایشگر رو درج کنید.در مورد لرزش در چنین کارکرد کمی،احتمالا خرابی دسته موتورها بسیار کم هست،اما لرزش ممکن است در اثر بروز مشکل در برق رسانی و جرقه زنی،گرفتگی مسیر انژکتور ها، یا حتی آن بالانس شدن قطعات محرک (مثل فن های سیستم خنک کننده) هم اتفاق بیافتد.برای مثال شکستن تنها یکی از پره های فن می تواند به بروز لرزشی ملموس در خودرو بیانجامد،اما با توجه به آنکه با مشکل استارت نا موفق هم مواجه شده اید، احتمال نرسیدن سوخت کافی یا ضعف در جرقه زنی تقویت می شود.بد نیست از سلامت پمپ سوخت برقی خودروی خود و میزان قدرت جرقه زنی اطمینان حاصل کنید.