کلاسیک

زیرخاکی یا بازسازی شده؟

مهندس فرهاد کاشانی – ماشین را در گاراژ یک فرد در گذشته پیدا کرده و آن را از بازماندگان خریداری می کنید. کثیف بودن و خاکی بودن کمترین مشکل شماست. چرمها خشک شده و پاره هستند، داشبود ترک دارد، رنگ ماشین با زنگ قاطی شده و کروک ماشین پاره است.

پس از خرید ماشین با صرف میلیون ها تومان و پیدا کردن قطعات در نقاط مختلف دنیا بالاخره ماشین را درست می کنید و روزی می رسد که می توانید با افتخار سوار ماشین قدیمی تقریباً نوی خود بشوید.

روزنامه های کلاسیک را جستجو می کنید و متوجه می شوید که ماشینتان قبل از عمل جراحی قیمتش بالاتر بوده تا پس از تعمير. داستان چیست؟

بازسازی خودروهای کلاسیک

در نمایشگاه سالیانه کنکور دلگانس در کارمل بجز ماشین های کلاسیک بازسازی شده (Restored) کلاسی هم برای ماشین های اوریجینال یعنی دست نخورده وجود دارد ولی قرار نبود که قیمت دست نخورده ها بیشتر از دست خورده ها باشد!

خود دست خورده ها و بازسازی شده ها بر دو قسم هستند. مدل اول اینکه شما تمام قسمت های خراب را در صورت نیاز باز و تعمیر می کنید و در مدل اساسی تر شما تمام پیچ و مهره ها و قطعات ماشین را چه لازم و چه غیر لازم باز می کنید و پس از تعمیر اساسی دوباره ماشین از صفر می سازید.

بازسازی خودروهای کلاسیک

در این دنیای دیوانه دیوانه بعد از سال 2005 مشتریانی هستند که به دنبال ماشین دست نخورده هستند. صد البته آنها نیز برای حفظ ثروت خود نباید به این ماشین ها دست بزنند وگرنه پولشان دوطرفه کم می شود. اکنون سه ماه است که مشغول بازسازی یک ماشین هستم که تمام زیر آن زنگ زده بود، هرچی فکر می کنم که نفع نگاهداری یک ماشین زنگ زده که بیشتر زنگ خواهد زد چیست چیزی به عقلم نمی رسد!

اخیراً یک فراری 1967 مدل 330 GTS که از ناحیه موتور آتش گرفته بود و چهل و چهار سال را در یک انبار گذرانده بود در حراجی به قیمت 2.1 میلیون دلار بفروش رفت و این خیلی بالاتر از قیمت یک ماشین معادل تمیز بازسازی شده است.

پژو، ب ام و ، بنز

شروع این نهضت جدید در حراجی مانته ری (Monterey) در سال 2005 بود که در حراجی RM Auction یک مزراتی 3500GT که تازه در یک اصطبل پیدا شده بود و همه قیمت 19000 دلار را برایش منطقی می دیدند به 35000 دلار فروش رفت و مد خرید ماشین های دست نخورده را بدعت گذاشت اگر هدف خریداران اینچنین ماشین این بود که خود بر بازسازی آنها نظارت بکنند که مطمئن بشوند از بتونه  و قطعات تقلبی استفاده نشده بد نبود ولی اگر هدف نگاهداری ماشین بصورت اولیه باشد من یکی از کار بازسازی تفریحی خودم کنار می روم و کنار گود می نشینم تا زمانی که عقل و حکمت بر سر خریداران پولدار این ماشین ها غالب شود.

farhadkashani.com

1 دیدگاه

  1. با سلام خدمت جناب آقای کاشانی و ممنون از مقاله تون من هم با شما موافقم واقعا عقل آدم به جایی نمی رسه ولی یه مورد مشابه هم وجود داره تو ایران اگه ماشین درب و کاپوتش قر شده باشه گران تر از ماشینی به فروش می رسه که درب و کاپوتش تعمیر و رنگ شده باشه من هم هر چی فکر کردم به جایی نرسیدم کسی تونست راهنمایی ام کنه ممنون می شم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا