كاديلاك ؛ ماشيني كه دوباره بايد آن را سوار شد!

پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۳ | 1 نظر

كاديلاك ؛ ماشيني كه دوباره بايد آن را سوار شد!

مهندس فرهاد کاشانی- هنگاميكه بچه بودم تعداد ماشين هاي ساخته شد در جهان خيلي زياد نبود ولي تهران محل ملاقات تمام برندهاي جهان از امريكايي، آلماني، انگليسي،‌ فرانسوي و ايتاليايي بود كه بعدها ژاپني نيز به آن اضافه شد.  من هنوز هيچ كشوري را نديده ام كه در آن از هر باغي گلي باشد و مثلاً در بازار امريكا از ماشين فرانسوي خبري نيست و ايتاليايي هم زياد نيست.  در فرانسه از امريكايي خبر چنداني نيست و در انگليس هم از امريكايي خبري نيست.  از ميان تمام ماشين ها ماشين رولزرويس را كه فقط در دربار مي شد ديد و شايعه اين بود كه فقط مال درباري هاست،‌ بنزها تاكسي بودند (170 و 180)، فولكس ماشين ورودي دنياي ماشين بود و كاديلاك ماشين ثروتمندان بود.  كاديلاك و فولكس دو قطب بالا و پائين ماشين داري بودند، من شخصاً به ماشين هاي پائين تر از 1950 ميلادي علاقه اي ندارم چون خودم در 1953 بدنيا آمدم و كاديلاك در دهه 50 و 60 ميلادي مي درخشيد از آل كاپون تا كندي عكس همه را مي شد در كنار كاديلاك ديد. در مثال هاي مردم نيز كاديلاك به معني بهترين ماشين بود. در دهه هفتاد ميلادي و بحران انرژي 1973 كاديلاك را هم وارد ساخت ماشين هاي كوچكتر مانند كاديلاك ناموفق سيمارون و بعد ماشين هاي FWD 5 متري كرد كه تنها نقطه مثبت آنها صرفه جويي در وزن يك ميل گاردان چند متري و جاي پاي بيشتر بخصوص در عقب ماشين بود.  در اواسط دهه هفتاد كاديلاك سويل به بازار آمد كه در آن زمان پارس خودرو شروع به مونتاژ آن كرد و من شخصاً آن مدل كاديلاك سويل را خيلي دوست داشتم اگرچه افتخار سواري يا رانندگي آن را پيدا نكردم.  مدل هاي كاديلاك را كه رانندگي كرده ام يكي فليت وود 1966 است كه يك شب در شهر دنور كلرادو در يك پاركينگ پربرف اجازه يافتم كه با آن دور U-TURN بزنم و اين ماشين دراز را دور خود بچرخانم.  واقعاً ماشين زيبايي بود.  بعدها تجربه رانندگي با ماشين SUV فول سايز كاديلاك ESCALADE را پيدا كردم كه از نظر كيفيت مزخرف تنها كلمه اي است كه مي توانم ادا كنم و كيفيت قطعات داخلي واقعاً بد بود. و بعد مدل CTS-V جديد.

کادیلاک-8 کادیلاک-9 کادیلاک-10

كاديلاك توسط مهندسان فورد ساخته شد و در سال 1909 جزو جنرال موتورز گرديد و از اول به نام آقاي كاديلاك بنيانگذار شهر ديترويت نامگذاري گرديد.  كاديلاك امروزه بعد از بيوك قديمي ترين برند ماشين امريكايي را داراست.  در دهه هشتاد و نود خريد يك كاديلاك كار عبثي بود و كاديلاك هرچه سعي مي كرد خود را شبيه شركت موفقي مانند بنز نمايد نمي شد.  حتي مدلي شبيه بنز SL با سقف فلزي متحرك توليد كرد كه از آن هم استقبالي نشد.

بالاخره كاديلاك تصميم گرفت كه دوباره بتواند ماشين مشخصي بشود كه شبيه بقيه نباشد. طرح جديد با زاويه هاي تيز و چراغي مشخص در جلوي ماشين طراحي شد. اكنون تمام مدل هاي كاديلاك اين DESIGN CUE يا راهنماي طراحي را دنبال مي كنند كه نتيجه آن ماشين هايي است كه از صد متري بعنوان كاديلاك قابل تشخيص هستند. نامگذاري كاديلاك هم تا حدودي از اسم به حروف تغيير پيدا كرد و مدل هاي ELR، SRX، ATS، CTS خلق شدند اگرچه نام اسكاليد كماكان استفاده شد و مدل هاي مفهومي كاديلاك مانند ELMIRAJ، CIEL و CIEN دوباره اسم دار شده اند و همه ماشين هاي زيبايي هستند.

کادیلاک-2 کادیلاک-3 کادیلاک-4

چندي پيش فرصتي يافتم كه يك كاديلاك CTS-V را برانم كه هم ماشين زيبا و مشخصي بود و هم پرقدرت با استفاده از توربو شارژر اخيراً هم كاديلاك با استفاده از شورلت ولت مدل الكتريكي- هيبريدي خود را عرضه كرده است كه قيافه فوق العاده زيبايي دارد ولي ممكنست ماشين پرزوري نباشد.

اين مدل كه به نام ELR ناميده مي شود دو در است و چهار نفره. ولي به نظر مي رسد كه يك 2+2 باشد تا يك چهار نفره.

ماشين هاي فعلي كاديلاك به شرح زير هستند:

ELR مدل الكتريكي بنزيني كه در حالت برقي فقط 50 كيلومتر برد دارد و داراي موتور چهار سيلندر 1.4 ليتري است و قدرت تركيبي 181 اسب. در واقع مدل تغيير شكل داده شده شورلت ولت است با قيمت بسيار بالاتر و حدود 70000 دلار.

كاديلاك ATS كه در پيست توربرگرينگ مدرك تحصيلي خود را دريافت نموده.  داراي موتور 272 اسبي دو ليتري توربوشارژر است و ترمزهاي جلوي BERMBO.  سيستم فرمان ZF و سيستم كنترل فنرهاي مغناطيسي.

كاديلاك XTS مدل لوكس بوده و داراي موتور 3.6 ليتري V6 بوده و 4×4 مي باشد با ترمزهاي جلوي BREMBO.

کادیلاک-5 کادیلاک-6 4 R

كاديلاك SRX نيز مدل كراكس اوور بوده و داراي موتور V6 و 308 قوه اسب مي باشد.

كاديلاك CTS معادل ب ام و 5 با موتور 3.6 ليتري V6 خود 318 اسب توليد مي كند و در مدل هاي كوپه و استيشن هم مي آيند.

كاديلاك CTS-V مدل اسپرت CTS است با موتور V8 و 556 اسب.  اين مدلي است كه آزمايش كردم و شتاب صفر تا شصت مايلي آن 3.9 ثانيه بود. اين ماشين نيز در مدل هاي استيشن و سدان هم مي آيد و از ترمز جلوي BREMBO و كنترل فنرهاي مغناطيسي و صندلي ريكارو بهره مي برد.

در مورد كاديلاك ESCALADE بايد گفت كه موتور V-8 آن 556 اسب مي باشد و از نظر كلاس اگر مي خواهيد دنبال كودك خود به مدرسه اش برويد بعد از بنز G و رنجرور قرار مي گيرد. كاديلاك هاي جديد قيافه اي كاملاً مشخص از بقيه ماشين ها دارند.  اشكال من اينستكه فرق CTS و ATS را نمي توانم به سرعت تشخيص بدهم اگرچه ATS را مي توان همكلاس ب ام و 3 و CTS را همكلاس 5 ناميد.

كاديلاك كه سالها با نام هاي الدورادو،‌ دوويل، سويل، فليت وود به دنيا عرضه شده اكنون فقط با نام هاي سه حرفي عرضه مي شود ولي بنظر مي رسد كه نام هاي الميراژ، سي يل، و سي ين نيز در آينده وجود خواهند داشت.

farhadkashani.com

کادیلاک-11


1 دیدگاه

  1. جواد | مرداد 13, 1393 | لینک نظر

    مقاله لذت بخشی بود . ممنون از شما 🙂