بازار خودرو در هفته ای که گذشت

پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳

بازار خودرو در هفته ای که گذشت

در شرایطی که آخرین آمارهای منتشره از گمرک، نشان از رشد ورود خودروهای خارجی به کشور دارد، گویا بازار این خودروها تا حدی اشباع شده و خرید و فروش به شدت افت کرده است.

 

به نقل از دنیای اقتصاد، اوضاع به شکلی است که حتی برخی نمایشگاه‌داران، رو به‌فروش چکی و قسطی خودروهای خارجی آورده‌اند و در این بین می‌توان خودروهای لوکسی مانند بی‌ام‌و و تویوتا را نیز مشاهده کرد.
آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، اندک واردکنندگان محصولات خود را به‌صورت اقساطی به‌فروش می‌رسانند و نمایشگاه‌داران و نمایندگی‌هایی نیز که خودروهای خارجی را از آنها (واردکننده‌ها) خریده‌اند، از روش‌های فروش چکی و قسطی استفاده می‌کنند.
به اعتقاد کارشناسان، بازار خودروهای خارجی تا حدی اشباع شده و از همین رو نمایشگاه‌داران برای فروش این خودروها روش اقساطی را به کار بسته‌اند و حتی در مواردی 60 درصد قیمت خودرو را قسطی کرده‌اند. با توجه به آنکه بخش بسیار محدود و خاصی از جامعه، مشتری خودروهای خارجی است و معمولا هم این نوع خودروها روی دست نمایشگاه‌داران نمی‌مانند، خیلی کم پیش می‌آید خودروهای خارجی به‌صورت قسطی به‌فروش برسند، اما حالا این اتفاق به دلیل اشباع بازار، رخ داده است.
کارشناسان بر این باورند که رشد واردات خودرو به کشور، عرضه را بیشتر از تقاضا کرده و از همین رو است که بازار خودروهای خارجی به حد اشباع رسیده است؛ این در حالی است که به‌نظر می‌رسد با توجه به قوانین جدید مربوط به واردات خودرو، احتمال کاهش واردات در ماه‌های آینده وجود دارد.
تا پیش از این، واردکنندگان می‌توانستند بدون اسقاط خودروهای فرسوده و تنها با واریز وجه آن به حساب سازمان مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت، مجوز واردات را دریافت کنند، اما با توجه به قوانین جدید، آنها پس از از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، مجوز لازم را برای انجام واردات، دریافت خواهند کرد.
اما نگاهی بیندازیم به بازار خودروهای وارداتی و ببینیم اوضاع قیمتی آنها در چه حال است. به گفته فعالان بازار، با وجود آنکه برخی خودروهای وارداتی طی هفته‌های اخیر با افت قیمت روبه‌رو شده‌اند، در کل می‌توان به ثبات قیمت در بازار وارداتی‌ها اشاره کرد؛ زیرا بیشتر خودروها تغییر قیمتی را تجربه نکرده‌اند.
آن‌طور که خبر می‌رسد، هم‌اکنون هیوندای سوناتا با افتی پنج میلیونی، قیمتی برابر با 140 میلیون تومان دارد، اما هیوندای آزرا روزهای با ثباتی را پشت سر گذاشته و در حال حاضر 210 میلیون تومان به‌فروش می‌رسد.
هیوندای در مدل النترا، اما دو میلیون تومان کاهش قیمت را به خود دیده و هم‌اکنون 112 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در بین دیگر مدل‌های هیوندای، مدل IX55 قیمتی برابر با 238 میلیون تومان داشته و IX35 هم 147 میلیون تومان به‌فروش می‌رود. همچنین سانتافه و i30 نیز به ترتیب 195 و 105 میلیون تومان قیمت دارند و این از ثبات قیمت آنها حکایت دارد.
از سویی اما خبر می‌رسد که کیا اسپورتیج با قیمتی معادل 149 میلیون تومان به‌فروش می‌رسد و اپتیما و سراتو نیز به ترتیب قیمتی برابر 147 و 117 میلیون تومان را دارا هستند.
در بین محصولات تویوتا نیز کرولا 128 میلیون تومان به‌فروش می‌رسد و اوریون هم 210 میلیون تومان قیمت دارد. تویوتا R4 هم که افتی دو میلیونی داشته، در حال حاضر 202 میلیون تومان به‌فروش می‌رود.

ثبات خودروهای داخلی
اما به بازار خودروهای داخلی برویم و ببینیم قیمت آنها به چه شکل بوده است.
آن‌طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، در حال حاضر مگان قیمتی برابر با 102 میلیون تومان دارد و این موضوع از تثبیت قیمت آن حکایت می‌کند. این میهمان فرانسوی، طی سال‌جاری تولید بسیار اندکی داشته و یکی از دلایل قیمت بالای آن نیز به همین موضوع مربوط می‌شود.
مگان تا همین دو سال پیش قیمتی حول و حوش 40 میلیون تومان داشت و تیراژش نیز مناسب بود، اما حالا قیمت آن بیش از 5/2 برابر شده است. از مگان که بگذریم، هموطنش تندر-90 نیز روزهای گرانی را در بازار خودرو می‌گذراند، هرچند تولیدش طی سال‌جاری به بدی مگان نبوده است.
به گفته فعالان بازار، تندر-90 مدل E2 ایران خودرو در حال حاضر 38 میلیون و 300 هزار تومان قیمت دارد و مدل پارس خودرویی‌اش نیز 39 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. تندر مدل E1 هم 35 میلیون تومان قیمت دارد که این موضوع از تثبیت آن حکایت می‌کند.
فعالان بازار در مورد تیبا نیز می‌گویند که این خودرو با افتی 200 هزار تومانی، در حال حاضر 23 میلیون و 800 هزار تومان به‌فروش می‌رسد.
همچنین سوزوکی گرندویتارا که ظاهرا تولیدی در سال‌جاری نداشته، اگر در بازار گیر بیاید، قیمتی برابر با 138میلیون تومان در مدل اتومات خود خواهد داشت. نیسان تیانا هم 154 میلیون تومان به‌فروش می‌رسد که تغییر خاصی نداشته است. از بازار پژو 206 تیپ 5 هم خبر می‌رسد که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش، 37 میلیون و 800 هزار تومان خرید‌و‌فروش می‌شود و مدل صندوقدار و V8 آن نیز قیمتی برابر با 38 میلیون تومان را دارا است.
در بین دیگر مدل‌های پژو، هم‌اکنون پژو ۴۰۵ با قیمتی برابر با 28 میلیون و 800 هزار تومان به‌فروش می‌رسد و سمند مدل LX نیز 30 میلیون تومان قیمت دارد. پژو پارس سال نیز هم‌اکنون با قیمتی معادل 38 میلیون تومان به دست مشتریان می‌رسد.
از پارس که بگذریم، رانا هم روزهای گرانی را در بازار سپری می‌کند، به‌نحوی‌که قیمت آن هم‌اکنون به 33 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است.
در بین پرایدها نیز مدل 131 قیمتی برابر با 19 میلیون و 800 هزار تومان دارد و این در حالی است که قیمت این خودرو در نمایندگی‌ها بیش از 20 میلیون تومان است.
پراید در مدل 132 و مجهز به یورو4 خود نیز 19 میلیون و 300 هزار تومان به‌فروش می‌رسد. پراید 111 نیز که گران‌ترین عضو خانواده پراید به شمار می‌رود، قیمتی برابر با 20 میلیون و 800 هزار تومان را دارا است.


بدون دیدگاه