مقایسه آلودگی هوای تهران با سایر شهرهای جهان

پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ | 1 نظر

مقایسه آلودگی هوای تهران با سایر شهرهای جهان

 بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، تهران در بین 1524 شهر مورد مطالعه، از نظر آلاینده ذرات معلق کوچکتر از 10 میکرون در رتبه 162 آلودگی قرار داشته است. در این رتبه بندی، بیشتر شهرهای آلوده‌تر جهان نسبت به تهران در آسیا و شهرهای پاکتر از تهران عموما در آمریکا، کانادا و اروپا قرار داشته اند.

 به نقل از خبرآنلاین؛ شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گزارشی تفصیلی درباره وضعیت آلودگی هوای تهران با استناد به یافته‌های سازمان های بین‌المللی منتشر کرده که وضعیت آلودگی هوا و میزان آلاینده در شهر تهران را در مقایسه با سایر شهرهای مورد بررسی در این تحقیقات نشان می دهد.

این گزارش به استناد تحقیق سازمان بهداشت جهانی در سال 2014 منتش شده. سازمان بهداشت جهانی میزان غلظت سالانه آلاینده های PM10 و PM2.5 را در حدود 1600 شهر از 91 کشور جهان در سال‌های 2008 تا 2013 بررسی و مقایسه کرده است در این تحقیق اطلاعات غلظت آلاینده PM2.5 در مناطق و شهرهای با سطح درآمد پایین و متوسط، محدود‌تر بوده است.

در این گزارش میزان متوسط غلظت آلاینده PM10 در بازه زمانی سال‌های 2008 تا 2012 در مناطق مختلف و شهرهای منتخب هم ارائه شده، اطلاعاتی که نشان می‌دهد بیشترین میزان غلظت آلاینده PM10 در مناطق شرق مدیترانه (با سطح درآمد پایین و متوسط) و مناطق جنوب شرق آسیا مشاهده شده است و در میان شهرهای مورد مطالعه می‌توان به آلودگی بالا در شهرهای دهلی و کراچی هند اشاره کرد.

در فهرست شهرهای مورد بررسی شهر تهران نیز جزو شهرهای آلوده در بین شهر-های مورد مطالعه قرار دارد.( نگاه کنید به نمودارهای شماره‌های 1 و 2)

نمودار 1- متوسط غلظت آلاینده PM10 طی سال های 2008 تا 2012 در مناطق مختلف جهان

نمودار 2- میانگین غلظت سالیانه آلاینده PM10 در شهرهای مختلف جهان در محدوده سال‌های 2008 تا 2012 (برای دیدن نمودار در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید)

کمتر از 2.5‌ میکرون، بالاتر از استاندارد جهانی در بخشی از گزارش آمده: «در بیشتر کشورهای با سطح درآمد پایین و متوسط، اندازه‌گیری آلاینده PM2.5 طی سال‌های مورد مطالعه نسبت به اندازه‌گیری آلاینده PM10 بسیار محدود انجام شده است، با این حال در سطح جهان و با توجه به داده‌های موجود در این مطالعه، تنها 12 درصد مردم جهان در شهرهایی زندگی می‌کنند که میزان غلظت آلاینده‌های PM10 و PM2.5 آن، کمتر از سطوح استاندارد سازمان بهداشت جهانی است، به گونه‌ای که در بیشتر شهرهای مورد مطالعه در مناطق آفریقایی، شرق مدیترانه (با سطح درآمد پایین، متوسط و بالا)، جنوب شرق آسیا و بخش غربی اقیانوس آرام (با سطح درآمد پایین و متوسط)، غلظت آلاینده های PM10 و PM2.5 فراتر از حدود استاندارد سازمان بهداشت جهانی بوده است.»

در گزارش شرکت کنترل کیفیت هوا، وضعیت غلظت سالیانه آلاینده ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون(PM2.5) در شهرهای منتخب جهان از جمله شهر تهران هم با استناد به یافته‌های بانک اطلاعاتی سازمان بهداشت جهانی ارائه شده است. به طورکلی اطلاعات 1612 شهر جهان (عموماً شهرهای پیشرفته) در این بانک داده موجود است.

سال برداشت داده در بسیاری از شهرها (از جمله شهر تهران) ذکر نشده است. بر اساس این آمار، شهر تهران در رتبه 354 به لحاظ آلاینده ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون قرار دارد.

آلوده‌ترین شهر در این رتبه‌بندی شهر دهلی در هند و پاکترین شهر Powell River کانادا بوده است. شهر تهران در منطقه شرق مدیترانه از بین 26 شهر منتخب، در رتبه 23 و در بین شهرهای مورد مطالعه در قاره آسیا (387 شهر)، در رتبه 228 آلودگی به لحاظ آلاینده PM2.5 قرار دارد. (نگاه کنید به نمودار شماره 3)

نمودار 3- میانگین غلظت سالیانه آلاینده PM2.5 در شهرهای مختلف جهان در محدوده سال‌های 2008 تا 2012 (برای دیدن نمودار در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید)

شرکت کنترل کیفیت هوا همچنین اطلاعاتی در مورد غلظت آلاینده PM10 برای بازه سه ساله مبتنی بر اطلاعات پایگاه داده سازمان بهداشت جهانی منتشر کرده، اطلاعاتی که نشان می دهد در بیشتر مناطق مورد مطالعه (به غیر از کشورهای اروپایی با درآمد متوسط و کم و مناطق غرب اقیانوس آرام با درآمد متوسط و کم) غلظت آلاینده PM10 در سال‌های اخیر روند افزایشی داشته است.

نمودار 4- میانگین غلظت آلاینده PM10 برای بازه سه ساله در نسخه‌های مختلف پایگاه داده سازمان بهداشت جهانی در مناطق مختلف جهان

راهنمای نمودارها: آفریقا (Afr)، آمریکا (Amr)، شرق مدیترانه (Emr)، اروپا (Eur)، جنوب شرق آسیا (Sear)، مناطق غرب اقیانوس آرام(Wpr)، مناطق با درآمد پایین و متوسط (LMI)

تهران پاک‌تر از آسیایی ها،‌ آلوده تر از آمریکایی ها

وحید حسینی، مدیرعامل این شرکت درباره جزئیات این گزارش، گفت: «به لحاظ آلاینده PM10 از بین 1524 شهر مورد مطالعه، شهر تهران در رتبه 162 آلودگی قرار داشته است. به طورکلی در این رتبه بندی، بیشتر شهرهای آلوده‌تر جهان نسبت به شهر تهران در قاره آسیا (مانند شهرهای کراچی، دهلی، داکا، داکار،کابل، ابوظبی و دوحه) و شهرهای پاکتر از شهر تهران عموماً در قاره آمریکا، کانادا و اروپا (مانند ونکور، کپنهاگ، استکهلم، لندن و واشینگتن) قرار داشته اند.»

به گفته او، شهر پیشاور پاکستان در این رتبه‌بندی سازمان بهداشت جهانی آلوده‌ترین و شهر Lake Havasu City-Kingman آمریکا پاکترین شهر در بین شهرهای مورد مطالعه بوده است. بر اساس اطلاعات این پایگاه داده، شهر اهواز نیز پس از شهرهای پیشاور و راول پندی (پاکستان)، مزار شریف (افغانستان)، و گوآلور (هند) در رتبه پنجم آلوده‌ترین شهر به لحاظ آلاینده PM10 قرار داشته است.

حسینی اطلاعات دیگری هم درباره وضعیت تهران در میان 26 شهر مورد مطالعه در منطقه شرق مدیترانه ارائه کرد به گفته او «در بین 26 شهر مورد مطالعه در منطقه شرق مدیترانه، تهران در رتبه 22 و در بین 386 شهر مورد بررسی در قاره آسیا در رتبه 148 قرار گرفته است.»

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا درباره رتبه بندی آلاینده ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون هم گفت: «در خصوص رتبه بندی آلاینده PM2.5 نیز از بین 1612 شهر منتخب جهان، شهر تهران در رتبه 354 آلودگی قرار داشته و در منطقه شرق مدیترانه از بین 26 شهر، تهران در رتبه 23 و در بین 387 شهر منتخب در قاره آسیا دارای رتبه 228 آلودگی بوده است.»

آنطور که حسینی می گوید: «اطلاعات آلاینده PM2.5 شهر تهران در این بانک اطلاعاتی موجود نبود. بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های سنجش شرکت کنترل کیفیت هوا این آمار به بانک داده موجود اضافه شده تا امکان مقایسه وضعیت تهران با سایر شهرهای مورد بررسی فراهم شود.»

او ادامه داد: «این اطلاعات نشان می‌دهد تهران بر اساس آمار مقایسه ای پایگاه اطلاعاتی بانک جهانی در سال 2011، شهر تهران دارای بیشترین میانگین غلظت سالانه آلاینده ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون از جمع 31 شهر منتخب جهان بوده و کمترین میزان غلظت این آلاینده مربوط به شهر ونکور بوده است.»


1 دیدگاه

  1. reza kahkeshan | مرداد 17, 1393 | لینک نظر

    بسيار جالب اما تاسف انگيز ، خسته نباشيد و ممنون