نکاتی برای رانندگی در تابستان

یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳

نکاتی برای رانندگی در تابستان

 در این مطلب چند راهنمایی برای کسانی که مسافرت‌های طولانی در گرمای شدید را خواهند داشت را در 3 بخش جداگانه ذکر می کنیم و البته تاکید می کنیم که برای تایید برخی از موارد ذکر شده در این لیست نیاز به دانش فنی مکانیک و یا یک نفر آشنا به این دانش را به طور یقین خواهید داشت.

۱- سیستم خنک کننده

1288374877505_WIDESCREEN
فن رادیاتور

این سیستم از طریق گردش هوا به وسیله باله‌های خنک کننده برای کاهش دمای مایع با بیشترین سرعت ممکن به فعالیت خود ادامه می‌دهد که عملکرد درست این فن برای سیستم خنک کنندگی خودرو بسیار ضروری است و زمانی که گرما بسیار شدید است باید اطمینان حاصل شود که سر صدای ایجا شده توسط این سیستم بیش از حد و غیر معمولی نیست.

شیلنگ و نشتی آب

به گزارش بازار خبر، برای اینکه مایع خنک کننده در سراسر سیستم به خوبی جریان داشته باشد لوله کشی مذکور که شامل فولاد، آلومینیوم و لاستیک است باید در وضعیت خوبی باد تا از نشت مایع خنک کننده جلوگیری شود. اگر خودرو شما در حالت توقف کامل باشد و شما در زیر خودرو استخری از مایع مشکوک دیدید مراقب باشید که سیستم خنک کنندگی شما ترک خورده یا شکسته نشده باشد.

کیفیت مایع خنک کننده

مایع خنک کننده که آنرا به عنوان ضد یخ هم میشناسیم برای خنک کردن موتور در تابستان و گرم کردن موتور در زمستان کاربرد دارد (از طریق سیستم بخاری و با تشکر وی/زه از حرارت تولید شده توسط خود موتور)، این مایع به عنوان یک عامل ضدیخ بوده و با مخلوط شدن با آب دارای تثر بسیار بیشتیر برای خنک کردن موتور است. اگر شما به تنهایی و بدون میکس با آب از این مایع بهره ببرید ممکن است دارای اثر بخشی مطلوب نبوده و به زوال زودرس سیستم شما نیز منجر شود و حتی به خوردگی درونی نیز بیانجامد.

سطح مایع خنک کننده

سطح این مایع سیال باید به اندازه ای باشد که باعث ایجاد شکاف در لوله نشده و مقدار کم ان نیز باعث گرم شدن بیش از حد سیستم می‌شود. این سیستم با یک مخزن کمکی به شما سطح پر یا خالی بودن خود را نشان می‌دهد ولی اگر شما برای بازکردن درپوش اصرار دارید باید صبر کنید تا موتور به حد کافی سرد شود چون در غیر این صورت مایع تحت فشار می‌تواند به سوختگی شما منجر شود.

رادیاتور

رادیاتور بخش مهمی‌از سیستم خنک کننده خودرو شما است که مایع درون موتور با یک لوله متصل از طریق لوله‌های کوچک با تیغه‌های الومینیومی‌به پراکنده کردن گرما کمک می‌کنند. اگر این مکانیسم آسیب ببیند اطمینان حاصل خواهد شد که موتور به درستی خنک نمی‌شود و اگر باله‌های الومینیومی‌دارای شوره‌های سفید یا سبز باشند و به راحتی نیز قابل کندن باشند رادیاتور شما در وضعیت بدی قرار دارد و خیلی بهتر است که به فکر یک جانشین برای آن باشید.


۲- موتور وقطعات

Engine and Components
چک کردن باتری

بسیاری از مردم تعمیر و نگاه داری باتری را به ویزه در تابستان دست کم می‌گیرند که گرمای شدید ممکن است منجر به آسیب و حتی شکستن باتری شود. درجه حرارت بالا ممکن است به تبخیر مایع باتری منجر شود موجب تسریع خودرگی آن نیز شود. کابل‌های متصل به قطب‌های باتری را چک کنید و مطمئن شوید که هیچ گونه خوردگی در انها وجود ندارد ودر صورت لزوم انها را با برس سیمی‌تمیز کنید و به یاد داشته باشید که نشانگر بصری به رنگ سبز این اطمینان را به شما می‌دهد که خیالتان از بابت شارژ کامل باتری باید راحت باشد.

چک کردن فیلتر هوا

موتور بنزینی نیاز به یک منبع هوای کافی برای مخلوط هوا/سوخت دارد که انفجار پیش بینی شده در اتاق احتراق باعث می‌شود که فیلترهوا از ذرات ناخواسته از ورود لوله هوا به موتور پر شود و مهم این است که هر از گاهی این فیلتر را بازرسی کنید تا عاری از زرات بزرگ مانند برگ یا حشرات باشد که شما می‌توانید به راحتی انرا با یک جارو برقی تمیز کنید که البته اگر بیش از حد کثیف و یا خیلی قدیمی‌باشد بهتر است آنرا تعویض کنید.

چک کردن تسمه‌ها

تسمه‌ها نقش بسیار مهمی‌در کارکرد بدون عیب و نقص یک وسیله نقلیه ایفا می‌کنند و اگر شما ترک‌ها را در تسمه‌ها مشاهده کردید و یا اگر یکی از آنان به اندازه کافی محکم نیست می‌تواند بهانه خوبی برای مشورت با یک متخصص باشد.


۳- تهویه مطبوع

Air Conditioning
فیلتر داخل کابین را کنترل کنید.بسیاری از وسایل نقلیه مدرن دارای یک فیلتر کابین برای تمیزکردن هوای ورودی به محفظه مسافر هستند که این فیلتر ذرات ریز در هوای محیط شامل گرده گیاهان، گرد و غبار و.. را به داخل کابین راه نمی‌دهد. اگر سیستم تهویه مطبوع شما دارای کارکرد مناسب باشد این فیلتر نیز باید پر از ذرات باشد و تعویض این فیلتر به صورت سالیانه نیز توصیه می‌شود.
در ضمن اگر احساس می‌کنید که دیگر سیستم تهویه مطبوع به قدر کافی خنک نمی‌کند یکی از مهم ترین دلایل آن اتمام گاز موجود در آن است که البته در این مواقع شاید نشتی سیستم خنک کننده نیز دخیل باشد که بازهم مشورت با یک مکانیک مجرب توصیه می‌شود.


بدون دیدگاه