اخباراخبار داخلینگاه

قاچاق بنزین تشدید شده است

قاچاق بنزین از ایران همچنان ادامه خواهد داشت عنوانی است که بی بی سی برای آن انتخاب و دلیل تداوم آن را نیز ارزانی سوخت در ایران به نسبت کشورهای همسایه اعلام کرده است.

به نقل از ایرنا، تلویزیون بی.بی.سی فارسی گفت: تا وقتی قیمت بنزین در جایگاه های ایران کمتر از نصف قیمت آن در کشورهای همسایه است، قاچاق آن همچنان ادامه خواهد داشت.
بی.بی.سی در گزارشی با اشاره به این مطلب افزود: ایران قیمت فروش بنزین را در مرز عراق افزایش داده تا جلوی قاچاق سوخت را بگیرد و حالا قیمت هر لیتر بنزین برای خودروهایی که از ایران به عراق می روند، 3500 تومان است.
از وقتی بخش هایی در شمال عراق به دست داعش افتاده، توزیع سوخت در این کشور دچار مشکل شده است.
بی بی سی ادامه داده است که در پی کاهش ارزش ریال در سال های اخیر، قاچاق سوخت به کشورهای همسایه ایران هم بیشتر شده بود.
شاهد این مدعا هم در مرز ایران و عراق است که به گفته مقام های ایرانی، قاچاق سوخت در ماه های اخیر به شدت افزایش یافته و به 350 هزار لیتر در روز رسیده است.
حالا شرکت ملی پخش و پالایش قیمت بنزین را برای خودروهایی که از ایران به عراق می روند گران کرده و به لیتری 3500 تومان رسانده در حالی که قیمت قبلی آن 2400 تومان بوده است.
حالا هر خودرو هنگام خروج از ایران بر حسب میزان بنزین داخل باک باید ما به التفاوت قیمت بنزین مرزی و بنزین آزاد را بدهد.
قاچاق سوخت از ایران به کشورهای همسایه چیز تازه ای نیست چون قیمت آن در ایران خیلی کمتر از کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، ترکیه و عراق است.
بی بی سی افزود: سالهاست قاچاقچیان و حتی رانندگان خودرهای سواری و باری از خرید سوخت در ایران و فروختن آن در کشورهای همسایه سود می برند.
در این گزارش با اشاره به این که دولت ایران همیشه یکی از دلایل حذف یارانه سوخت را هماهنگ کردن قیمت آن در داخل و خارج ذکر کرده است، آمده است: بعد از مرحله نخست حذف یارانه ها و افزایش قیمت بنزین، قاچاق آن کم شد اما با کاهش ارزش ریال، قیمت دلاری بنزین در ایران باز هم کمتر از کشورهای همسایه است و شاید بتوان حجم سوخت داخل باک خودروهای خروجی و قیمت آن را کنترل کرد اما قاچاق سوخت راه های غیررسمی دیگری هم دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا