اخباراخبار داخلیموتور اسپرت

رقابت داغ در تعیین خط گرند پری بلژیک

محمد فتح الهی –در رقابت برای کسب پول پوزیشن دوازدهمین گرندپری فصل ۲۰۱۴، نیکو روزبرگ راننده تیم مرسدس توانست در شرایط بارانی رده اول در استارت را از آن خود کند.

رقابت برای کسب   رده اول در استارت گرندپری بلژیک کاملاً در هوایی بارانی برگزار شد و در حالی که همیلتون در دور آخر سریعتر از روزبرگ به نظر می رسید، اما این راننده آلمانی مرسدس بود که برنده این مبارزه شد. روزبرگ با ثبت زمان ۲٫۰۵٫۵۹۱ ثانیه ای در حالی توانست رده اول در استارت را بدست آورد که این هفتمین پول پوزیشن او در این فصل بود.

همیلتون در مرحله آخر زمانگیری مرتکب اشتباهات بسیاری شد، اما توانست آنها را جبران کند. با اینکه او نسبت به دورهای قبلی خود سریعتر شده بود اما با اختلاف ۰٫۳ ثانیه ای نسبت به روزبرگ تنها توانست در رده دوم حضور داشته باشد.

سباستین فتل که در این فصل دوران خوشی را با ردبول پشت سر نمی گذارد، موفق شد بعد از مرسدس ها رده سوم برای بدست آورد. فاصله فتل با زمانی که روزبرگ با آن رده اول در استارت را بدست آورد، ۲٫۲ ثانیه بود.

فرناندو آلونسو با فراری خود توانست رده چهارم را بدست آورد و بعد از او دنیل ریکاردو که لحظات ترسناکی را در سپا پشت سر می گذاشت در رده پنجم قرار گرفت.

در حالی که پیش بینی می شد ویلیامزها در این زمانگیری تنها رقبای مرسدس باشند، اما والتری بوتاس تنها راننده ای از این تیم بود که توانست در رده ششم حضور داشته باشد. بعد از این راننده فنلاندی، کوین مگنوسن از مکلارن و کیمی رایکونن از فراری قرار گرفتند.

جنسون باتن دیگر راننده تیم مکلارن که توانسته بود در مرحله آخر زمانگیری جایی برای خود دست و پا کند، عملکرد چندان درخشانی نداشت و در نهایت به رده دهم بسنده کرد.

دنی کیات و ژان اریک ورن رانندگان تورو روسو در رده های ۱۱ و ۱۲ قرار گرفتند و سرجیو پرز از فورس ایندیا راننده ای بود که در مکان سیزدهم دیده شد. این در حالی بود که نیکو هالکنبرگ راننده استقامتی تیم فورس ایندیا در مرحله اول حذف شد. این برای اولین بار در فصل ۲۰۱۴ بود که هالکنبرگ آلمانی را در جمع رانندگان حذف شده در مرحله اول می دیدیم.

آدریان سوتیل از تیم سائوبر توانست در رده ۱۴ حضور داشته باشد و بعد از او رومین گروژان با لوتوس خود قرار گرفت. ژول بیانکی راننده تیم ماروشا باری دیگر در باران توانایی های خود را ثابت کرد و با حضور در مرحله دوم زمانگیری نشان داد پتانسیل بالایی برای حضور در تیم های بهتر دارد.

پاستور مالدونادو هم که آخر هفته بلژیک را با تصادف آغاز کرده بود، در رده ۱۷ حذف شد. لوترر که برای اولین بار پشت فرمان اتومبیل کیترهم قرار می گرفت توانست در شرایط بارانی در حالی که برای نخستین بار از تایرهای مخصوص زمین خیس استفاده می کرد هم تیمی خود مارکوس اریکسون را شکست دهد و در رده ۲۱ قرار گیرد.


تعیین خط-بلژیک1

همیلتون با ترمز هایش مشکل داشت

لوئیس همیلتون باور دارد تنها دلیل نرسیدن به زمان هم تیمی اش نیکو روزبرگ مشکل در ترمزهای اتومبیل او بود.

همیلتون که در طول زمانگیری امروز در پیست سپا بسیار قوی ظاهر شده بود، در مرحله آخر نتوانست زمانی سریعتر از تایم هم تیمی خود ثبت کند و به رده دوم بسنده کرد.

همیلتون گفت: «اینجا پیستی است که باید به ترمزهای خود اعتماد کنید. همان طور که در زمانگیری دید، در مرحله سوم بنا به هر دلیلی ترمز چرخ جلو سمت راست درست کار نمی کرد. دلیلش را هنوز متوجه نشدم.»

«در زمان ترمزگیری مدام اتومبیل سر می خورد. زمانی هم که اتومبیل در چنین شرایطی سر می خورد، جمع کردن آن کار آسانی نیست. باید مدام با نسبت ترمزها بازی کرد و آن را بیشتر بر روی محور جلو انتقال داد. گرچه این کار هم همیشه به آسانی انجام نمی شود.»

«امشب سعی می کنیم این مشکل را برطرف کنیم. فکر نمی کنم برای فردا چنین مشکلی داشته باشیم.»

«امروز با این نتیجه ای که کسب کردم ناراحت نیستم. اگر به موقعیتم در سال گذشته نگاه کنید می بینید آغاز کردن مسابقه از رده دوم چندان هم بد نیست. سال گذشته در رده اول حضور داشتم، اما سباستین فتل از من سبقت گرفت.»

«در این پیست حضور داشتن در رده دوم یعنی کسب بهترین فرصت. از موقعیتی که دارم راضی هستم.»

تعیین خط بلژیک

سباستین فتل دلیل اختلاف ۲٫۲ ثانیه‌ای با مرسدس‌ها را در زمانگیری گرندپری بلژیک کمبود قدرت موتور ردبول خود می‌داند.

بعد از اینکه مرسدس‌ها باز هم در زمانگیری‌های یک رقابت قدرت‌نمایی کردند، سباستین فتل تنها راننده‌ای بود که توانست به آنها نزدیک باشد. اما زمانی که این راننده آلمانی ثبت کرد، ۲٫۲ ثانیه کندتر از تایمی بود که نیکو روزبرگ با آن رده اول در استارت را بدست آورد.

فتل گفت: «دلیل کندبودن من خیلی ساده است. ما می‌دانیم که از لحاظ قدرت موتور از آنها عقب‌تر هستیم.»

«مرسدس خیلی راحت‌تر از ما می‌تواند رانندگی کند. بع غیر از این، آنها نیروی رو به پایین بیشتری در اتومبیلشان دارند. دلیلش همین است.»

«امیدوارم در طول رقابت اصلی بتوانیم راحت‌تر با آنها مبارزه کنیم. امید داریم تا نسبت به رقابت‌های گذشته، به مرسدس ها نزدیک تر باشیم.»

دنیل ریکاردو هم در اینباره گفت: «راستش را بخواهید ما اتومبیلمان را برای رقابت در زمین خشک آماده کردیم. به همین دلیل اگر در باران هم خوب باشیم با این تنظیمات نمی توانیم بیشتر از این به اتومبیل های اطرافمان نزدیک تر باشیم.»

«اختلاف ما با مرسدس ها خیلی زیاد است. ما فکر می کردیم در باران بتوانیم این اختلاف را کمتر از قبل کنیم. اما آنها فوق العاده سری هستند و این نقطه قوت آنهاست.»

«اگر بخواهم در این مورد توضیح بدهم باید بگویم ما بیشتر بر روی رقابت اصلی فردا که قرار است در زمین خشک برگزار شود تمرکز کردیم. به همین دلیل، اتومبیل را هم برای زمین خشک تنظیم کردیم. از همین رو، نیروی رو به پایین در اتومبیل زیاد نبود.»

«ابن موضوع باعث می شود در مسیرهای مستقیم توان رقابت داشته باشیم، بتوانیم دفاع کنیم و یا حتی سبقت بگیریم.»

تعیین خط-بلژیک6

 

منبع : F1FANS.IR

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا