قوانین ایمنی جدید اروپایی

پنجشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۳

قوانین ایمنی جدید اروپایی

آزمایش‌های سختگیرانه اتحادیه اروپا، چالش جدید خودروسازان

گروه ترجمه: قانون‌گذاران اتحادیه اروپا پیش‌نویس قانونی را تهیه می‌کنند که برمبنای آن سوخت خودروها به جای آزمایشگاه باید در جاده‌ها آزمایش شود. این اقدام به منظور بستن راه‌های فراری است که به خودروسازان امکان می‌دهد درباره ذخیره سوخت و میزان انتشار آلاینده‌ها اغراق کنند.
به گزارش رویترز، این در شرایطی است که از اول سپتامبر، استانداردهای آزمایش‌های اتحادیه اروپا سختگیرانه‌تر خواهد شد. اما احتمالا این استانداردهای سختگیرانه‌تر با مخالفت خودروسازان روبه‌رو خواهد شد. تحقیقات کمیسیون اروپا که سال گذشته منتشر شد تکنیک‌های آزمایشگاهی همچون بستن درب‌ها و پنجره‌های خودرو و رانندگی روی سطح صاف مصنوعی، کاهش حدود یک‌سومی انتشار گاز دی‌اکسید کربن اتحادیه اروپا را که مربوط به کاهش مصرف سوخت است، توضیح می‌دهد.
یک مقام اتحادیه اروپا که نخواست نامش فاش شود، گفت طرح«متد جدید آزمایش در جهان واقعی» تا آخر امسال ارائه می‌شود. این طرح باید توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا تایید شود. اما دیگر مقامات می‌گویند این طرح طی ماه‌های آتی ارائه می‌شود.
اتحادیه اروپا می‌گوید درمورد انتشار اکسید نیتروژن، که موجب بیماری‌های ریوی و مرگ زودرس صدها هزار نفر می‌شود، اشتباه محاسباتی صورت گرفته است. یکی از مقامات اتحادیه اروپا می‌گوید: «در واقعیت انتشار اکسید نیتروژن بیشتر از آن چیزی است که آزمایش‌ها نشان داده است، بیش از ضریب 4 یا 5 و بسیار بیشتر.»
این در شرایطی است که هیچ‌یک از مقامات کمیسیون اروپا نظر رسمی در این مورد نداده‌اند، اما این کمیسیون پیش‌تر روشن کرده بود که قصد دارد رژیم آزمایش‌ها را سخت‌تر کند.
اسنادی که سال گذشته منتشر شد نشان داد انتشار اکسیدنیتروژن در«جهان واقعی» تقریبا پنج برابر سقف اتحادیه اروپا است و همچنین تاثیر عمده بر آلودگی دارد و برای خودروسازان تبلیغ منفی محسوب می‌شود و وجهه آنها را مخدوش می‌کند.
براساس رژیم جدید آزمایش‌ها که از اول سپتامبر اجرا می‌شود، خودروهای دیزلی که عامل اصلی انتشار اکسیدنیتروژن به شمار می‌روند، به ازای هر کیلومتر نباید بیش از 08/0 گرم(80 میلی‌گرم) اکسید نیتروژن منتشر کنند. گروه‌های طرفدار محیط‌زیست، محققان مستقل و کمیسسیون اروپا معتقدند حتی تحت رژیم جدید و با توجه به راه‌های گریز، این میزان انتشار نیز بالا خواهد بود. آزمایش‌های قدیمی که در آخر ماه اوت (ماه جاری) منسوخ خواهند شد، برمبنای محدودیت انتشار 180/0 گرم بر کیلومتر هستند.
فعالان خودرو پذیرفته‌اند که این آزمایش‌ها دارای نقص هستند، اما می‌گویند کمیسیون اروپا باید واقع‌بین باشد. وی‌دی‌ای، لابی صنعت خودرو آلمان، می‌گوید روی طرح آزمایش‌های «جهان واقعی» خود کار می‌کند و آن را به کمیسیون اروپا ارائه خواهد کرد.
موضع صنعت خودرو این است که این صنعت هم‌اکنون نیز برای سازگاری با قانون اعمال محدودیت‌های بیشتر درمورد انتشار دی‌اکسید کربن که اوایل سال‌جاری توسط اتحادیه اروپا پذیرفته شد، با چالش‌های فراوانی روبه‌رو است. این در شرایطی است که کمیسیون اروپا اعلام کرده است درحال کار روی طرحی است که استانداردهای انتشار دی‌اکسید کربن خودروها را برای سال 2025 تعیین می‌کند. اما خودروسازان این اقدام کمیسیون اروپا را زودهنگام می‌دانند.
وی‌دی‌ای می‌گوید: «اهداف بیشتر نباید برای دوره بعد از سال 2021 تعیین شود. این مرکز معتقد است این مساله ضروری است که سیاست‌های صنعتی و اهداف حفاظت از محیط‌زیست اولویت‌های یکسانی داشته باشند.
گرچه خودروسازان با قوانین جدید مخالف هستند، اما برخی از مراکز انجام آزمایش‌ها با این تغییرات موافق هستند. مرکز آزمایش تی‌یو‌وی نورد از این قوانین استقبال می‌کند و می‌گوید در بحث‌های کمیسیون اروپا درمورد آزمایش‌های «جهان واقعی» مشارکت کرده است. یوهانس برگ، رئیس تی‌یووی نورد در دفتر بروکسل، می‌گوید آزمایش‌ها در «جهان واقعی» آمار باارزشی را درمورد مصرف سوخت و انتشار آلاینده‌ها در اختیار ما قرار می‌دهد.


بدون دیدگاه