آمریکاییکلاسیک

روایتی از تولد فورد GT40

فورد GT یک متری

The One Meter Ford GT

مهندس فرهاد کاشانی- آقای انزو فراری در 1963 به آقای فورد پیشنهاد می کند که شرکتش را به فورد بفروشد. آقای فورد قبول می کند و میلیون ها دلار صرف بررسی و حسابرسی دفاتر شرکت فراری می کند.

در آخرین لحظات انزو می گوید که قسمت مسابقات را خود وی اداره خواهد کرد و می خواهد فراری در ایندی 500 شرکت کند (ایتالیایی بازی). فورد که نمی خواهد برند فراری را در ایندی 500 به جان فورد بیاندازد قبول نمی کند. انزو معامله را به هم می زند فورد دستور می دهد که ماشین مسابقه ای ساخته بشود که فراری را در مسابقات لمان بزند. ماشین ساخته می شود و چون یک متر بیشتر ارتفاع ندارد و یک متر می شود 40 اینچ نام این ماشین می شود Ford GT40. فورد جی تی 40 توانست پس از 6 سال پیروزی های پیاپی فراری در مسابقات لمان چهار سال متوالی یعنی سال های 1966، 1967، 1968 و 1969 قهرمان لمان بشود و حتی در 1966 قهرمان اول، دوم و سوم بشود و یک ماشین آن با یک شماره شاسی در دو سال مختلف لمان را ببرد که تا امروز سابقه نداشته است. اینجاست که نقش عصبانیت در پیشرفت صنایع اتومبیلسازی مشخص می شود!

در سالهایی که با ماشین های Slot Car الکتریکی در پیستی در میدان هفت تیر فعلی مسابقه می دادیم من از بدنه فورد جی تی 40 استفاده می کردم که با دستگاه اندازه گیری مقاومت ایرودینامیکی که خودم ساخته بودم و راجع به آن مقاله ای نیز نوشتم اندازه گیری شده و بهترین بود.

فوردGT40-2   فورد جی تی 40فورد جی تی 40

جمعاً 107 دستگاه فورد جی تی ساخته شد و اولین پیروزی آن در لمان را بروس مک لارن نیوزلندی که نام وی در روی ماشین های مک لارن هست به کمک کارول شلبی که نام وی روی فوردهای شلبی نیز هست و رئیس تیم بود به دست آمد.

اخیراً برای ناهار به “کافه الیس” مقر عشاق موتور و گاهی ماشین در ودساید کالیفرنیا رفته بودم که یک فورد جی تی 40 آمد که همانجا ناهار بخورد. از فرصت استفاده کرده و عکس ماشینش را گرفتم.

مشخصات فنی

فاصله چرخ جلو و عقب     2413 میلی متر

طول                          4064 میلی متر

عرض                         1778 میلی متر

ارتفاع                         1029 میلی متر

وزن                           908 کیلوگرم

موتور                         V8

حجم                           4.2، 4.8، 4.9 و 7.0 لیتر

farhadkashani.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا