نگاه

فروش اموال، تنها راه برای تامین نقدینگی خودروسازان

گروه خودرو: اواخر خرداد ماه امسال و در‌حالی‌که تولید خودروسازان روی ریل رشد قرار گرفته بود، وزير صنعت، معدن و تجارت از فروش بیش از یک هزار و 800 میلیارد تومان اموال غیرتولیدی خودروسازان خبر داد تا مشخص شود یکی از دلایل افزایش تیراژ، تامین نقدینگی از ناحیه همین فروش اموال بوده است.
حالا با گذشت سه ماه از نخستين اقدام خودروسازان براي فروش اموال غيرتوليدي در جهت تامين نقدينگي و پرداخت بدهي قطعه‌سازان، به نظر مي‌رسد «فروش اموال مازاد» همچنان راهکار اصلی دولت براي تامين مالي خودروسازان است. آن‌طور که محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت در نشست اخیر خود با صنعتگران مازندران، عنوان کرده، دولت تلاش دارد تا برنامه‌های جدیدی برای خودروسازان بابت تامین نقدینگی و انجام اقداماتی مانند کاهش دوره زمانی بدهي آنها به قطعه‌سازان، در نظر بگیرد، هرچند در نهایت، «فروش املاک و عرضه اوراق مشارکت، راهکار اصلی برای تامین نقدینگی است». اين گفته وزير مي‌تواند به اين معنا باشد كه خودروسازان همچنان نبايد در انتظار كمكي از سوي دولت باشند و براي خروج هرچه سريع‌تر از ركود، بايد به داشته‌هاي خود که همان فروش اموال است، تكيه كنند.
آن‌طور که وزیر صنعت تاکید کرده، «خودروسازان کشور با استفاده از روش فروش اموال مازاد، علاوه بر درآمد دو هزار و 200 میلیارد تومانی، نیمی از بدهی خود را به قطعه سازان پرداخت کرده‌اند». اگرچه فروش اموال يا عرضه اوراق مشاركت براي تامين نقدينگي همواره از سوي كارشناسان اقتصادي به خودروسازان پيشنهاد شده، اما پرسشی كه در اين ميان مطرح می‌شود اين است كه این روش تا چه زماني‌ مي‌تواند ادامه داشته باشد؟ در واقع فروش اموال مازاد، در حالي طی سال‌های اخیر به عنوان يك راهکار براي تامين نقدينگي در نظر گرفته شده که مشخص نیست دولت تا چه زمانی می‌خواهد به جای تزریق تقدینگی و ارائه تسهیلات بانکی، خودروسازان را به فروش اموالشان ترغیب کند.
پر واضح است که دولت برای کاهش نقدینگی و کنترل تورم، به صنعت خودرو پول تزریق نمی‌کند، اما پرسش اینجا است که اموال غیر‌تولیدی خودروسازان تا چه زمانی کفاف هزینه‌های آنها را خواهد داد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا