نکاتی خواندنی از هزینه نگهداری سوپراسپرت ها

دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ | 1 نظر

نکاتی خواندنی از هزینه نگهداری سوپراسپرت ها

ماشین های نازنازی

The Sissy Cars Part 2

مهندس فرهاد کاشانی- بعد از مقاله ای که چند ماه پیش در مورد مخارج نگهداری فراری در مقاله ماشین های نازنازی نوشتم اخیراً مقاله ای در یکی از مجلات ماشینی در شماره آگوست 2014 نظرم را جلب کرد که خلاصه ای از آنرا اینجا می خوانید.

مخارج نگهداری یک ابر ماشین در روی جاده یا حداقل در داخل گاراژ چقدر است؟

اگر روی کاغذ محاسبه کنید داشتن یک ابر ماشین دست دوم  می ارزد، عملکرد فوق العاده، قیافه فوق العاده ولی ارزانتر از یک ماشین نوی لوکس و قوی نوبت هم لازم نیست بایستید. اما – سورپرایز! خرید چنین ماشین دست دومی نصف خسارت است! قیمت قطعات این ماشین ها اصلاً ارزان نیست و حتی بعضی وقت ها گیر نمی آید و باید مخصوص شما ساخته بشود و این سوپرماشین ها کلاً برای نگهداری آسان ساخته نشده اند و کاری که روی ماشین تویوتای پدرتان یک بعدازظهر وقت می برد در یک مک لارن 5 روز وقت خواهد برد. ما از مکانیک ها و صاحبان آمار گرفتیم تا مسئله روشن تر بشود. اگر شما یک فراری Enzo دارید سعی کنید که مدرک سرویس و تعمیر تمام کارهای انجام شده روی ماشین را داشته باشید زیرا اگر نداشته باشید ماشین خیلی کمتر از قیمت ممکن فروش خواهد رفت.

در موقع سرویس انزو باید ترمزهای فیبرکربنی 6000 دلاری آن را بپوشانید زیرا روغن ترمز یا هر روغنی می تواند آن را از مدار خارج کند و 6000 دلار به شما بابت تعویض ترمز خسارت بزند.

اگر در هنگام روشن کردن موتور 60000 دلاری انزو در کاپوت را خوب نبسته باشید از آنجا که فیبر کربن بدنه دچار انبساط می شود دیگر در کاپوت تا سرد شدن موتور بسته نخواهد شد.

تعمیرکار فراری باید برای تعمیر انزو یک جک قیچی مانند بقیمت ده هزار دلار ابتیاع کند. این جک در مدلهای دیگر فراری مثل لافراری قابل استفاده نیست.

بوگاتی آمپر بوگاتی ویرون کابین

سرویس های دوره ای انزو:

–  سرويس 15000 مایل برای تعویض روغن و فیلتر (یکی دو هزار دلار)

سرویس 30000 مایل برای تعویض شمع ها، زنجیر سوپاپ و موتور (5 تا 10 هزار دلار)

– سرویس 15 سال: کشنده کمربندها باید تعویض بشوند برای افزودن روغن پس از خالی کردن روغن نيز:

1-  8 لیتر روغن بریزید و موتور را در حالت درجا بگذارید که گرم شود.

2-  موتور را در دور 4000 برای دو دقیقه نگاه دارید.

3-  یک لیتر یک لیتر روغن را اضافه کنید تا به 12 لیتر برسید.

مک لارن

مخارج نگهداری سالیانه یک مک لارن اف وان 30000 دلار می باشد تعویض روغن 8000 دلار است. بهتر است که این سرویس ها در مقر کارخانه در انگلیس انجام شود. آقای رلف لورن سه مک لارن F1 خود را برای سرویس به آنجا می فرستد. آن لباس گرانی که مارک پولو را دارد اینگونه مخارج را می پردازد به قول مکانیک آقای رلف لورن قیمت ماشین سریعتر از مخارج آن بالا می رود. قیمت لاستیک های مک لارن F1 حلقه ای 3000 دلار است. سرویس ماشین حدود شش هفته در داخل تعمیرگاه طول می کشد حمل هوایی از محل حمل تا کارخانه ده روز و 7 هفته با کشتی می باشد.

پورشه کاررا جی تی

این ماشین ده سیلندر VIO تعویض روغنش هر 15000 مایل است که منطقی می باشد. تنظیم سوپاپ هر 30000 مایل یکی از ارزانترین سرویس هاست که 3000 دلار خرج دارد. تعویض روغن  به چهار رمپ 1100 دلاری برای رفتن ماشین روی جک احتیاج دارد. دو فیلتر روغن و یک تصفیه فلزی 6800 دلار شما را عقب خواهد انداخت.

تعویض کلاچ سرامیکی 25000 دلار و تعویض ترمزها 30000 دلار و برای تعمیر موتور تعمیرگاه باید 18000 دلار پول میز لازم و دستگاه های نگاهدارنده را بدهد. باتری این ماشین پس از نصب بسیار مشکل درمی آید برای همین یک شارژر مجانی به خریداران داده می شود. برای سفت کردن چرخ های کاررا جی تی یک دستگاه تورک متر مخصوص هست که تنها پیچ نگاهدارنده چرخ را سفت می کند قیمت این آچار 2600 دلار است.

مخزن سوخت بعضی از این ابرماشین ها از نوع مسابقه ای است که از سلول های کوچک تشکیل شده و هر پنج سال هم باید تعویض بشوند. چنین تعویضی در فراری F40 و جگوار XJ220 حدود 20000 دلار خرج دارد.

برای فراری F430 خود PINION (چرخ دنده جناحی) و رینگ می خواهید. نمایندگی 26000 دلار می خواهد و می خواهد تمام ترانس آکسل را به شما بفروشد در صورتیکه خودش کلیه دنده های بدون پوسته را 6000 دلار می خرد.

جگوار XJ220 از یک سیستم اخصاصی دیاگ قدیمی ZYTEK بهره می برد که با نرم افزار MS-DOS1 کار می کند. سیستم دیاگ لامبورگيني یک لپ تاپ 25000 دلاری است که بدون آن نمی توانید کلاچ را در مورسیه لاگو عوض نمایید.

بوگاتی آمپر

اگر یکی از سیصد SUV های لامبورگینی به نام CM002 را دارید خبر خوش اینستکه پیرلی دوباره لاستیک مورد نیاز شما را می سازد. قیمت پنج حلقه با تخفیف فقط 15000 دلار می باشد.

در این میان فورد جی تی 150000 دلاری با تعویض روغن 500 دلاری نرخ بسیار خوبی دارد.

وقتی من نوشتم ماشین های نازنازی همین منظورم بود. ماشین هایی که راه نمی روند و خراب هم می شوند و خرج تعمیرشان هم بالاست.

زیرا در موقع طراحی سهولت نگهداری و تعمیر در آنها منظور نشده و فقط هدف بوجود آوردن یک ماشین زیبای سریع بوده. وقتی کسی یک میلیون دلار برای خرید یک ماشین خرج می کند لابد دیگر 20000 دلار پول تعمیر و تعویض برایش مهم نیست.

farhadkashani.com


1 دیدگاه

  1. ایران | مهر 27, 1395 | لینک نظر

    خوب است بجای کلماتی مثل ابتیاع بگیم خریدن بکار بردن این کلمات چیزی جز بیگانه بودن با زبان خودمون نیست