اخباراخبار داخلی

واردات خودروهای لوکس فقط با مجوز دولت

باشگاه خبرنگاران جوان: رئیس سازمان توسعه و تجارت با اشاره به ممنوعیت ثبت سفارش خودروهایی با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰سی‌سی از مهر ۹۱ گفت: خودروهایی از اين دست که تاکنون به کشور وارد شده توسط افرادی مانند ورزشکاران بوده و با مجوز هیات وزیران صورت گرفته بود.
ولی‌الله افخمی راد ادامه داد: این موارد (موارد خاص) شامل ورزشکاران برتر اعم از فوتبالیست‌هایی است که در جام جهانی حضور داشتند یا والیبالیست‌هایی که در لیگ جهانی شرکت کردند، همچنین جانبازان بالای 70 درصد که باید از خودرو ویژه استفاده کنند و ساکنان جزیره ابوموسی است. رئیس سازمان توسعه و تجارت تصریح کرد: از اسفند ماه سال 92 ثبت سفارش خودرو با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی به طور کامل ممنوع شده و حتی این افراد خاص هم اجازه ثبت سفارش و واردات این نوع خودروها را ندارند.
رئیس سازمان توسعه و تجارت با اشاره به آمار واردات 5 ماهه خودرو گفت: در مدت یاد شده 43 هزار خودرو خارجی به کشور وارد شد که میانگین قیمت آنها کمتر از 20 هزار دلار است. وی تاکید کرد: این نوع خودروها خودرو لوکس محسوب نمی‌شوند و در بین این تعداد خودرو تنها 75 دستگاه خودرو با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی به کشور وارد شده است.
افخمی‌راد تصریح کرد: ثبت سفارش این خودروهای وارداتی مربوط به ورزشکاران یا جانبازان بوده و یا جزو خودروهایی است که تا قبل از 24 شهریورماه 92 به مناطق آزاد و ویژه و گمرکات وارد شده و قبض انبار شده است به این معنی که این خودروها بدون ثبت سفارش وارد شده‌اند و اجازه ورود به کشور به آنها داده نشده است.
وی ادامه داد: در تاريخ 24 شهریور سال گذشته دولت در مصوبه‌ای اعلام کرد خودروهایی که به این صورت وارد شده‌اند با پرداخت سود بازرگانی دو برابر می‌توانند به کشور وارد شوند.
رئیس سازمان توسعه و تجارت تاکید کرد: البته برخی خودروها با حجم 3000 سی‌سی ویژه جانبازان هستند و نمی‌توان واژه خودرو لوکس را برای آنها به‌کار برد. افخمی راد در ادامه گفت: در 5 ماهه سال‌جاری بیش از 410 هزار خودرو در کشور تولید شده است. وی افزود: مقایسه آمار واردات خودرو در برابر تولید داخلی نشان می‌دهد که واردات تهدیدی برای تولید داخل نیست و حتی می‌تواند موجب ایجاد فضای رقابتی و بهبود کیفیت خودرو داخلی و همچنین موجب تنظیم قیمت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا