اخباراخبار داخلیایرانی

مدیر عامل سایپا؛ خودرو ارزان نمی شود

مدیرعامل سایپا آب پاکی را روی دست مردم ریخت
خودرو ارزان نمی‌شود

گروه خودرو: چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو مشهد، در حالی امروز سومین روز برگزاری خود را سپری می‌کند که مدیرعامل سایپا در جمع خبرنگاران از ناتوانی این شرکت برای کاهش دوباره قیمت خودرو خبر داد.

این روزها هرچند بازار خودرو در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد و مردم در انتظار کاهش قیمت هستند، اما ظاهرا خودروسازان برنامه‌ای برای پایین آوردن قیمت محصولات خود ندارند و به قول خودشان، دیگر امکان کاهش قیمت نیست.
این در شرایطی است که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از کاهش سه درصدی قیمت خودروهای پرتیراژ، هنوز هم به دنبال پایین آوردن قیمت‌ها بوده و تاکید می‌کنند که همچنان این موضوع را مورد پیگیری قرار خواهند داد. آن طور که نمایندگان می‌گویند، قیمت خودرو حداقل باید 15 درصد کاهش می‌یافت و اینکه خودروسازان کاهش سه درصدی را لحاظ کرده‌اند، مورد تایید آنها (نمایندگان مجلس) نیست. با این حال مدیرعامل دومین خودروساز بزرگ کشور تاکید می‌کند که دیگر امکان پایین آوردن قیمت خودرو وجود ندارد و تا پایان سال نیز کاهشی رخ نخواهد داد. سعید مدنی که در حاشیه نمایشگاه خودرو مشهد و در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، درخصوص کاهش قیمت خودرو تا پایان سال گفت: تا پایان سال‌جاری به هیچ وجه کاهش قیمت نخواهیم داشت و این طبق وعده شورای رقابت است.
سعید مدنی با اشاره به اینکه باید تاثیر تورم بخشی روی قیمت خودرو محاسبه و اعمال شود، افزود: بنابه برخی شرایط بعضا قیمت خودرو کمتر از تورم افزایش یافته است؛ اما امیدواریم هزینه‌های تولید نیز بالا نرود تا ما بتوانیم خودرو را با قیمت مناسب‌تری عرضه کنیم. مدیرعامل سایپا با بیان اینکه مردم منتظر کاهش قیمت‌ها بیش از مقدار فعلی نباشند، تاکید کرد که بهتر است مشتریان خرید خودرو را آغاز کنند چون امکان کاهش قیمت بیش از این وجود ندارد.
گفته‌های مدنی در شرایطی است که بازار خودرو این روزها در بلاتکلیفی به سر می‌برد و مردم چون افق روشنی از آینده بازار ندارند، همچنان برای خرید خودرو دست نگه داشته و منتظر اتفاقات جدید هستند.
مدیرعامل سایپا اما در ادامه با بیان اینکه تمامی محصولات سایپا با دو کیسه هوا عرضه می‌شوند، تاکید کرد که حتی پراید و وانت پراید نیز دارای دو کیسه هوا هستند. وی همچنین درباره عرضه 20 درصد از محصولات سایپا به‌صورت فروش نقدی در هر ماه نیز گفت: به‌صورت مرتب فروش‌های نقدی صورت می‌گیرد و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گزارش‌های سایپا را در این زمینه تایید می‌کند؛ زیرا باید حتما بخشی از محصولات را به‌صورت نقدی و فروش فوری به دست مشتریان بدهیم و این کار به‌صورت مرتب انجام می‌شود. به گفته وی، قرار بود با کاهش قیمت خودرو ظرف ماه‌های گذشته وجوه برخی مشتریان به آنها بازگشت داده شود که این کار در حال انجام است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

موافقت شورای رقابت با قیمت تیبا2
مدیرعامل سایپا در ادامه از موافقت شورای رقابت با قیمت پایه 26 میلیون و 500 هزار تومانی برای تیبا 2 خبر داد و گفت: در مورد قیمت تیبا 2 با شورای رقابت به نتیجه رسیده‌ایم و مطابق با نظر شورا عمل خواهیم کرد که بر این اساس، قیمت پایه تیبا2، 26 میلیون و 500 هزار تومان تعیین شده است. مدنی در عین حال این را هم گفت که به قیمت تیبا 2 هزینه‌های جانبی نیز اضافه خواهد شد که ارتباطی به سایپا نداشته و عوارض دولتی به‌شمار می‌آید. با توجه به این گفته مدیرعامل سایپا، تیبا 2 با قیمتی بیش از 26 میلیون و 500 هزار تومان به دست مشتریان خواهد رسید و باید دید در نهایت این خودرو در محدوده قیمتی 20 تا 30 میلیون تومان بازار قرار می‌گیرد یا به محدوده بالاتر یعنی 30 تا 40 میلیون تومان صعود خواهد کرد. تیبا2 مدل‌هاچ بک تیبا به‌شمار می‌رود که در نمایشگاه مشهد نیز در معرض دید عموم قرار گرفت. اما آن طور که آمار نشان می‌دهد، سایپایی‌ها تولید کیاسراتو را نيز آغاز کرده‌اند، این در شرایطی است که این «تولید» فعلا در مرحله آزمایشی قرار دارد. به گفته مدیرعامل سایپا، خط تولید سراتو آماده و تولید آزمایشی اين خودرو نیز آغاز شده است. بر این اساس، اواخر شهریورماه تولید انبوه سراتو در ایران آغازخواهد شد. به گفته مدنی، قطعات مورد نیاز برای سراتو وارد شده، اما هنوز در مورد قیمت آن تصمیم‌گیری نهایی صورت نگرفته است. سراتو در حال حاضر توسط واردکنندگان نیز به ایران وارد شده و قیمتی بالای 100 میلیون تومان دارد و با توجه به آنکه سایپا قصد مونتاژ آن را دارد، طبعا قیمت سراتوهای این شرکت باید چندین میلیون تومان کمتر باشد.

خداحافظی با پراید
مدیرعامل سایپا در ادامه با اشاره به اینکه خودروهای تولیدی روی پلت فرم جدید سایپا (تیبا، تیبا2 و ساینا) به تدریج جایگزین پراید خواهند شد، گفت: باید به این نکته نیز توجه داشت که پراید یک محصول پرتیراژ است و به یکباره نمی‌توان آن را از مدار تولید خارج کرد. مدنی البته تاکید کرد که «امیدواریم ظرف سه سال آینده تولید خودروی پراید به حداقل برسد، هرچند این خودرو دارای مشتری است و قیمت مناسبی برای اقشار متوسط جامعه دارد.»
به گفته مدنی، سال 1396 درصد تولید پراید در سبد محصولات سایپا بسیار کاهش خواهد یافت و خودروهای دیگری جایگزین آن خواهند شد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا جایگزینان پراید به لحاظ قیمتی نیز با این خودرو قابل رقابت هستند؟ تاکید کرد: تیبا، تیبا2 و ساینا به لحاظ قیمتی تفاوت چندانی با پراید ندارند و می‌توانند جایگزین این محصولات در سبد مصرفی خانوارها شوند اما آنچه که مسلم است، اینکه پراید با تیراژ بالا هم‌اکنون دیگر تولید نمی‌شود. به گفته مدنی، سایپا قصد دارد تنوع محصولات را افزایش دهد و از همین رو تیراژ در هیچ یک از محصولات به اندازه پراید نخواهد بود. مدیرعامل سایپا در نهایت به ارتباط این شرکت با رنوی فرانسه نیز اشاره کرد و گفت: تولید خودروي تندر-90 با رنو ادامه خواهد یافت و محصول دیگری از این شرکت؛ یعنی «ساندرو» نیز طبق مذاکرات انجام شده با رنویی‌ها، در پارس خودرو به تولید خواهد رسید.
به گفته مدنی، مدیران رنو منتظر روشن شدن شرایط سیاسی هستند، هرچند با وجود همه مسائل، مذاکرات برای تولید برخی محصولات رنو در ایران در حال انجام است. وی این را هم گفت که برخی از خودروهای رنو از جمله «داستر» احتمالا در سایپا به تولید خواهند رسید.

1 دیدگاه

  1. سایپا پارس خودرو ایران خودرو پاهاشونو محکم رو زمین توی ایران گذاشتن..اما یه ماشین خوب به مردم نمیدن.که مردم بگن ایران بهترین ماشین تولید میکنه با بهترین کیفیت .همه ماشیناشون یک سال سر گردنش داره کنده میشه راه میری .روغن ریزی ترمز فرمان سیبک …کشیدن به یه سمت زیربندی ..مشکل برقی .خدمات ضعیف تو نمایندگی درست کنی دو روز بعد همون مشکل داره .بیرونم مکانیکا باطری سازا از وقتی انژکتور اومده همه دبه میکنن بلدن چون نوشته مکانیکی چون نوشته باطری سازی با یه دیاگ فکر میکنن همه چیز سر در میارن.اومدن فقط چیزی که بلدن تا همون حد درست میکنن.ماشین داری یعنی هیچی.کارا ماشینو خودم انجام میدم .تعویض روغن لنت جلو عقب.شیشه بالا بر .فیلر گیری عوض کردن قطعات برقی ماشین تا دینام باز کردن. …عوض کردن انباری اگزوز عقب .باز کردن کارتر .عوض کردن پمپ بنزین تعویض کامل برف پاک کن .تنظیم تسمه تایم.عوض کردن واتر پمپ و خیلی قطعات دیگه باعث عوض کردن باشه .هر کدوم اگه بدم بیرون درست کنن یه ایراد میزارن که دوباره نمیبرم درست کنن خودم ابروی هر چی باطری ساز مکانیک بردن .خودم درست میکنم تا راه داشته باشه دیگه ام خراب نمیشه وقتی خودم درست میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا