اخباراخبار داخلی

تلاش براي خروج خودرو از ليست كالاهاي انحصاري

تلاشي ديگر براي خروج خودرو از ليست كالاهاي انحصاري

روزنامه دنیای اقتصاد – شماره ۳۲۹۱
گروه خودرو: تلاش براي خروج خودرو از ليست كالاهاي انحصاري، گويا هيچ‌گاه از سوي خودروسازان رها نمي‌شود. بر همين اساس روز گذشته عضو انجمن قطعه‌سازان از پيشنهادي جديد به معاون اول رئيس‌جمهور براي خروج خودرو از ليست كالاهاي انحصاري خبر داد.
محمدرضا نجفي‌منش در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم با اشاره به اينكه «در حال حاضر ۲۰۰ واردکننده خودرو در كشور وجود دارد، اما تنها ۳۶ واحدی تولیدی در حوزه توليد خودرو مشغول به کار هستند»،‌گفت: «اگر خودرو از ليست كالاهاي انحصاري خارج شود به طور حتم قیمت خودرو کاهش یافته و رغبت تولیدکنندگان داخلی هم برای نصب آپشن‌ها بیشتر خواهد شد.» اما ارائه پيشنهاد خروج خودرو از ليست كالاهاي انحصاري در حالي از سوي خودروسازان مطرح است كه بحث‌هاي كارشناسان بر سر اينكه خودرو انحصاري است يا خير، به نتيجه نرسيده است.
در چنين شرايطي خودروسازان پيشنهاد خروج خودرو از ليست كالاهاي انحصاري را به اسحاق جهانگيري ارائه كرده‌اند؛ درحالي‌كه شوراي رقابت به‌عنوان مسوول قانوني تشخيص انحصار يا عدم انحصار در بازار خودرو، تاكنون به غيرانحصاري بودن آن راي نداده است.
جمشيد پژويان، رئيس پيشين شوراي رقابت در رابطه با همين موضوع به «خبرنگار دنياي اقتصاد» مي‌گويد: «تنها مرجعي كه مي‌تواند در رابطه با انحصار در صنعت خودرو قانونا اظهارنظر كند شوراي رقابت است.»
پژويان در ادامه مي‌گويد: «در زمان حضور بنده در شوراي رقابت، خودروسازان براي خروج خودرو از ليست كالاهاي انحصاري بارها به معاون رئيس دولت دهم مراجعه و نامه‌نگاري‌هايي كردند اما من هر بار به آنها گفتم كه اين موضوع از طريق دولت، معاون رئيس‌جمهور يا هيچ نهاد ديگري جز شوراي رقابت قابل پيگيري نيست.» با اين وجود دليل مراجعه خودروسازان به معاونان روساي‌جمهور در دولت‌هاي مختلف براي رسيدن به هدف خود چيست؟
به عقيده پژويان خودروسازان با تكيه بر اين راهكار و با اين تصور كه دولت مي‌تواند براي خروج خودروسازان از ليست انحصارگران اعمال قدرت كند با دولتي‌ها وارد مذاكره مي‌شوند؛ درحالي‌كه تنها شوراي رقابت مي‌تواند در اين رابطه اظهار نظر كند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا