چرا واردات برخی از خودروها ممنوع شد؟

یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ | 3 نظر

چرا واردات برخی از خودروها ممنوع شد؟
 یک کارشناس صنعت خودرو درباره دلایل ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی گفت: این اقدام در راستای جلوگیری از خروج غیر ضروری ارز و همچنین جلوگیری از طبقاتی ‌شدن جامعه است.
، شهرام آزادی اظهار کرد: از نظر منطقی دلیل موجهی برای واردات خودروهایی چون مازراتی به کشور وجود ندارد.
وی با بیان این‌که متاسفانه در سال‌های پیش شاهد تخصیص مجوزهای موردی به برخی ورزشکاران برای واردات خودروهای خاص بودیم، خاطرنشان کرد: خودروهای گران ‌قیمتی چون مازراتی با استفاده از همین مجوزها وارد کشور شدند.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اگرچه قصد دولت وقت از این اقدامات تقدیر از ورزشکاران بود اما ارائه‌ مجوزهای خاص برای واردات خودرو راه مناسبی در این زمینه نیست.
آزادی افزود: دلیلی ندارد خودرویی خارج از چارچوب قوانین موضوعه کشور و با قیمت‌های بسیار بالا وارد کشور شود آن هم در شرایطی که طبق قانون دیگران امکان چنین کاری را ندارند.
وی با بیان این‌که با ارز هزینه شده برای واردات این خودروها به کشور می‌توان اقدامات ضروری‌تری را انجام داد، تصریح کرد: یکی از پیامد‌های منفی ورود این خودروها چشم‌گیر شدن فاصله طبقاتی در کشور است که تبعات اجتماعی و اقتصادی مناسبی ندارد.
به گزارش ایسنا، پیش از این محمد باقر نوبخت – سخنگوی دولت، اظهار کرده بود: موضوع واردات خودروهای سواری با حجم موتور بالای دو هزار و 500 سی‌سی در جلسه هیات دولت مورد توجه قرار گرفت. پیش از این تسهیل‌نامه‌ای در هیات دولت وجود داشت که طی آن امکان واردات این خودروها برای افراد خاص و ساکنین برخی از جزایر در جهت تشویق و ترغیب آنها فراهم می‌شد و یک روش هم مطالبه شده بود مبنی بر اینکه این خودروها که ممنوعیت واردات داشتند متروکه می‌شدند و بعد امکان ورودشان وجود داشت.
به گفته وی، در مصوبه هیات وزیران این راه بسته شد و نه تنها واردات این نوع خودروها ممنوع است، بلکه اگر متروکه هم باشند، حتما باید مرجوعه باشد و نباید تحت هیچ شرایطی به داخل کشور بیایند.
نوبخت تصریح کرده بود: اگر قرار است به برخی قهرمانان و برخی افرادی که در جزایر ما ساکن هستند کمک کنیم لزومی ندارد این کمک به صورت مجوز دادن برای واردات خودرو باشد، کما اینکه ما نسبت به تردد خودروهای گران‌قیمت و غیر متعارف که در جامعه وجود دارد موافقتی نداریم چرا که با بافت فرهنگی ما مطابقت ندارد.

 


3 دیدگاه

  1. 7 | مهر 19, 1393 | لینک نظر

    “یک کارشناس صنعت خودرو درباره دلایل ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی گفت: این اقدام در راستای جلوگیری از خروج غیر ضروری ارز و همچنین جلوگیری از طبقاتی ‌شدن جامعه است.”

    فقط و فقط شما عزیزی که بهتون میگن کارشناس خودرو رو مرجوع میدم به زمانی که به قول خودتون ارز از 1000 تومن به 3000 تومن رسید همون موقع که معلوم شد پراید وطنی قیمتش با ارز چه تغییری کرد و چقدر پراید خودمون میسازیم و چقدر به ارز وابسته است بله جناب به اصطلاح کارشناس ارز مسئله خیلی مهمیه از دیدگاه شما ارز زمانی که صرف کیفیت و ایمنی بشه خیلی بده و جلوش باید گرفت ولی زمانی که همون ارز در راستای منافع باشه خیلی هم خوبه و بالای 2500 سی سی لوکسه و تضاد طبقاتی هم که اصلا نداریم ! همه چی آرومه ما چقدر خوشحالیم !

  2. reza7 | شهریور 24, 1393 | لینک نظر

    آقا سوال؟؟
    اصولا نمیشه رو خودروهای شاسی بلند چنین محدودیت مزخرفی گذاشت
    کلا چنتا خودروی شاسی بلند(این چینیا قد کوتاه رو نمیگم) میشناسید که حجم موتورشون زیر 2500 باشه؟؟
    حالا سوال اینه اگه شاسی بلند ها هم شامل این محدودیت میشن اونوقت چه بلایی به سر بازار شاسی بلند میاد؟
    و سوال دیگه اینکه اگه این محدودیت شامل اونا نمیشه خب خودرو های لوکس شاسی بلند چی میشه تکلیفشون؟؟

    آقایون دولتی و مجلسی محترم ببخشید منطقا شرطی که برای جلوگیری از وارد شدن خودرو های لوکس گذاشتید غیر منطقیه!! و عملا تر و خشک رو با هم سوزوندید
    احساس نمیکنید منطق هم خوب چیزیه؟!

  3. جالبی | شهریور 23, 1393 | لینک نظر

    “، شهرام آزادی اظهار کرد: از نظر منطقی دلیل موجهی برای واردات خودروهایی چون مازراتی به کشور وجود ندارد”

    ببخشید آقای آزادی! می شه بفرمایید طبق کدام منطق؟ منطق از نظر شما چیست؟ تعریف منطق واردات خودرو با کیست؟ هر خودرویی که استاندارد باشد باید بتواند وارد کشور شود، دولت می تواند عوارض واردات را افزایش دهد