همیلتون به صدر جدول بازگشت

دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۳

همیلتون به صدر جدول بازگشت

محمد فتح الهی – در چهاردهمین رقابت فصل ۲۰۱۴، لوئیس همیلتون راننده تیم مرسدس توانست در رده اول از خط پایان عبور کند.

در اولین مسابقه شب هنگام این فصل فرمول یک، لوئیس همیلتون مسابقه ای که از رده اول آغاز کرده بود، تقریباً در تمام طول آن هم در مکان اول حضور داشت و در نهایت به عنوان برنده گرندپری سنگاپور شناخته شد.

نیکو روزبرگ در این رقابت به عنوان لیدر جدول قهرمانی فصل حضور داشت، اما در دور گرم کردن مرسدس او با مشکل مواجه شد. این راننده آلمانی به همین دلیل مجبور شد مسابقه را از مسیر پیت آغاز کند. این اولین شوک رقابت بود. اما در حالی که روزبرگ توانسته بود بعد از خروج از مسیر پیت خود را به پیست برساند، نتوانست از سایر رانندگان سبقت گیری کند. روزبرگ تا زمان اولین پیت استاپ در پیست حضور داشت و تیم درخواست کرد که برای رفع مشکل، روزبرگ فرمان مرسدس خود را در زمان پیت استاپ عوض کند. اما مشکل روزبرگ با تعویض فرمان هم حل نشد و نیکو در نهایت مجبور شد با رقابت خداحافظی کند. این دومین شوک گرندپری سنگاپور برای تماشاگرانش بود.

سنگاپور

در این بین، همیلتون هم که مسابقه را در کمال آرامش در مکان اول دنبال می کرد، با آسیب دیدن بال جلوی فورس ایندیای سرجیو پرز موقعیتش به خطر افتاد. ماجرا از این قرار بود که پرز و سوتیل در رقابت با یکدیگر برخورد کردند و در نتیجه این برخورد، بال جلوی اتومبیل پرز آسیب دید و سطح آسفالت پر از قطعات ریز فیبر کربن شد. از همین رو، اتومبیل ایمنی به پیست آمد و فاصله همیلتون با نزدیک ترین رقیبش به یکباره صفر شد. تمامی رانندگانی که پشت سر همیلتون قرار داشتند، از هر دو جنس تایر نرم و سخت خود استفاده کرده بودند. اما همیلتون هنوز از تایر جنس سخت استفاده نکرده بود و باید در پیت استاپ بعدی از تایرهای جنس سخت تر استفاده می کرد. تقریباً ۱۸ دقیقه حضور اتومبیل ایمنی در پیست به طول انجامید و بعد از شروع دوباره رقابت، همیلتون باز هم فاصله خود را با سباستین فتل زیاد کرد. اما زمانی که بعد از پیت استاپ خود وارد پیست شد، پشت سر فتل در رده دوم قرار گرفت. همیلتون که تایرهای تازه تری داشت با استفاده از همین ویژگی، توانست به راحتی با سبقت گیری از فتل باز هم رده اول را تصاحب کند.

سنگاپور فرمول یک

همیلتون در پایان اولین راننده ای بود که پرچم شطرنجی را دید و برای هفتمین بار در این فصل در سکوی اول قهرمانی قرار گرفت. لوئیس با کسب این نتیجه نیکو روزبرگ هم تیمی خود را در جدول قهرمانی فصل پشت سر گذاشت و با اختلاف ۳ امتیاز در رده اول قرار گرفت. مسابقه فرمول یک در مارینا بای به طور معمول طولانی تر از سایر رقابت های فصل است. اما به دلیل حضور زیاد اتومبیل ایمنی، این مسابقه در وقت اصلی خود تمام نشد و به دلیل تمام شدن زمان ۲ ساعته مسابقه، پرچم شطرنجی به نمایش درآمد. طبق قانون ورزش های موتوری، اگر زمان کلی رقابت به ۲ ساعت برسد، مدیر برگزاری رقابت باید با نشان دادن پرچم شطرنجی تمام شدن مسابقه را اعلام کند.

سباستین فتل و دنیل ریکاردو هم که در رده های دوم و سوم قرار داشتند، بعد از پیت استاپ های خود توانستند آلونسو را که با تایرهای جدید تری مبارزه می کرد پشت سر خود نگه دارند. در دورهای آخر فتل، ریکاردو و آلونسو بسیار نزدیک به هم مسابقه می دادند، اما با این وجود هیچ سبقتی میان این رانندگان گرفته نشد و هر سه راننده به ترتیب رده های دوم، سوم و چهارم را در این گرندپری کسب کردند. سباستین فتل قهرمانی چهار سال گذشته رقابت های فرمول یک با کسب رده دومی در این مسابقه بهترین نتیجه خود را در این فصل رقم زد.

فرناندو آلونسو از فراری مسابقه را از رده پنجم آغاز کرده بود و به خصوص تا قبل از حضور اتومبیل ایمنی، رقابت خوبی در مارینا بای داشت. او بعد از اولین پیت استاپ خود سرعت بیشتری هم گرفت. اما پس از دومین پیت استاپ حتی با وجود در اختیار داشتن تایرهای نو نتوانست رانندگان ردبول را پشت سر بگذارد. او در نهایت این مسابقه را در رده چهارم به پایان رساند.

سنگاپور

در سنگاپور ویلیامز ها تقریباً هیچ حرفی برای گفتن نداشتند. اما فلیپه ماسا که در تایمگیری توانسته بود رده ششم را کسب کند، بعد از یک عملکرد خوب توانست در رده پنجم از خط پایان عبور کند. ماسا با استفاده از تایرهای جنس سخت تر دورهای زیادی را بعد از خروج اتومبیل ایمنی در پیست حضور داشت و به همین دلیل مانع سبقت گیری سایرین از خود شد. والتری بوتاس هم تیمی ماسا اما از سخت شدن فرمان خود شکایت داشت. بعد از خروج اتومبیل ایمنی بوتاس نتوانست غملکردی مشابه ماسا در پیست داشته باشد و تا دور های آخر در رده ششم حضور داشت. اما تایرهای ویلیامز او در چند دور آخر تمام شد. اول ورن با تورو روسوی خود از او سبقت گرفت و بعد از آن بوتاس در یک دور چهار رده از دست داد. او این مسابقه را بدون دریافت امتیاز تمام کرد.

در سنگاپور تیم ها با استراتژی تایرهای زیادی در پیست مبارزه می کرند. ورن که در دورهای آخر تایرهای نو تری داشت، توانست سبقت گیری های زیادی را تجربه کند. او در نهایت توانست در رده ششم از خط پایان عبور کند. ژان اریک ورن حتی با وجود داشتن پنالتی ۵ زمانی پنج ثانیه ای، در نتیجه اختلافی که با پرز داشت توانست موقعیت خود را در همان مکان ششمی جدول حفظ کند.

از دیگر رانندگانی که در دورهای آخر توانستند با امتیاز تایر نو در مارینا بای بدرخشند می توان به سرجیو پرز اشاره کرد. او که دورهای بسیاری کیمی رایکونن را تحت فشار قرار داده بود در نهایت توانست از او عبور کند و در رده هفتمی از خط پایان گذشت.

کیمی رایکونن با فراری خود رقابت را بسیار قوی آغاز کرده بود. اما در دورهای پایانی با وجود اینکه تایرهای جدیدتری نسبت به پرز داشت، اما حریف قدرت موتور مرسدس سرجیو در مسیرهای مستقیم نمی شد و به همین دلیل نتوانست پا به پای او رقابت کند. کیمی در انتهای رقابت در رده هشتمی پرچم شطرنجی را دید. نیکو هالکنبرگ هم در نعقیب این راننده فنلاندی، به رده نهم رسید.

هم پاستور مالدونادو و هم رومین گروژان بعد از مدت ها چیزی نمانده بود تا با اولین امتیازهای خود آشنا شوند. اما در دورهای آخر نتوانستند حرف رانندگانی شوند که با تایرهای تو تری در پیست دور می زدند. مالدونادو و گروژان در نهایت توانستند رده های دوازدهم و سیزدهم را بین خود تقسیم کنند.

بعد از اتمام این رقابت، تیم ها آماده می شوند تا در سوزوکا، خود را برای گرندپری ژاپن آماده کنند.

سنگاپور

 

F1FANS.IR


بدون دیدگاه