صد سال شکوه مزراتی

جمعه ۴ مهر ۱۳۹۳

صد سال شکوه مزراتی

جشن یکصد سالگی مزراتی در ایتالیا برگزار شد

مزراتی هم یکصد ساله شد

Maserati’s 100th Anniversary

مهندس فرهاد کاشانی- اینروزها کارخانه های ماشین سازی دارند یکصد ساله می شوند و ماشین ها پنجاه ساله. این بار نوبت مازراتی است که یکصدساله بشود و بالاخره بعد از یکصد سال در ایران هم نمایندگی رسمی داشته باشد. برادران مازراتی (چهار برادر) یکصد سال پیش عشق خود به ماشین و سرعت را تبدیل به ماشین مازراتی کردند که ماشین های مسابقه ای می ساخت. بنظر می رسد که سالهای بد مازراتی که دست به دست می گشت به پایان رسیده و سال 2013 سال بسیار خوبی برای این برند ایتالیایی بوده است و افزایش فروش 148 درصدی را تجربه کرده است.

علامت سرنیزه سه شاخه مازراتی که هنوز در این ماشین استفاده می شود در واقع متعلق به مجسمه نپتون در میدان شهر بولونیا مرکز اولیه مازراتی است.

در پایان سال های بیست ميلادي مازراتی رکورددار سرعت جهانی بود. و باید به یاد داشت که اگرچه امروزه در گروه فیات، فراری رل برادر بزرگتر را دارد و موتورهای خود را به آن قرض می دهد ولی مازراتی چندین دهه قدیمی تر از فراری است. رکورد سرعتی که مازراتی در 1929 با ماشین 16 سیلندر خود به جای گذاشت تا 1937 شکسته نشد. مازراتی در سالهای 1939 و 1940 حتی در مسابقات ایندی 500 امریکا نیز اول شد که تنها ماشین ایتالیایی است که تا امروز موفق به این کار شده است. خوان مانوئل فانجیو قهرمان 5 بار مسابقات فورمول یک در سال 1957 مقام اول را با یک مازراتی 250F بدست آورد.

همانطور که سیلیکان ولی مرکز کامپیوتر و تکنولوژی جهان است و شرکت های گوگل، اپل، یاهو، اینتل اوراکل را می توان با فاصله کمی از یکدیگر پیدا کرد منطقه بولونیا تا مارانلو را می توان “موتورولی” نامید. از مازراتی تا فراری، لمبرگینی، دالارا، دوکاتی، بیموتو همه در این منطقه قرار دارند. و به نظر می رسد که خاک حاصلخیزی برای ماشین و موتورسیکلت دارد.

پشت موفقیت امروز مازراتی آقای هارالد وستر آلمانی می باشد. اینروزها کارخانجات بزرگ دنیا تعصب را کنار گذاشته اند و بهترین افراد را از هر کجا که باشند می آورند که شرکت را اداره کنند. قابل توجه دولت تدبیر و امید و دولت های گذشته که برای چیز پیش پا افتاده ای مثل فوتبال مربی چند میلیون دلاری استخدام می کنند ولی حاضر نیستند کارخانه های اتومبیلسازی ضررده خود را چند سالی دست یک مربی خارجی بسپارند.

آقای هارالد که از آئودی می آید تمرکز خود را روی کیفیت و شناسایی برند گذاشت. وی که همزمان آلفارومئو و مارک آپارت یعنی مدل اسپرت فیات را هم اداره می کند از رشته مهندسی می آید و باز همزمان رئیس کل مهندسی شرکت فیات نیز می باشد. وی قصد دارد که فروش مازراتی را از کمتر از 7000 دستگاه در سال به 50000 دستگاه برساند و بنظر می رسد که موفق بشود. فروش فراری نیز در حد سالی هفت هزار دستگاه است و هفت سالی است که بین اعداد 6000 تا 7000 گیر کرده است و علی رغم هدف ده هزار در سال هنوز نتوانسته اند به این عدد دست یابند.

تاریخچه مازراتی خیلی پرفراز و نشیب بوده و از اتحاد با سیتروئن تا کرایسلر بوده است تا اکنون که کرایسلر جزئی از فیات شده بنابراین کرایسلر دانش فنی مدل های 4×4 را در اختیار مدل 4×4 مزراتی که بزودی به بازار خواهد آمد خواهد گذاشت.

همچنین مازراتی مدت ها زیر نظر فراری کار می کرد ولی اکنون با آن رقابت می کند و از موتورهای آن بهره می برد.

اگر مازراتی بتواند که مشکل کیفیتی فراری را با مدیریت آلمانی خود حل کند خيلي خوب ميشود. در تماسي كه به اين مناسبت با چهار دوست مازراتي دار كه اخيراً ماشينهاي آنها را تست كرده بودم داشتم صاحب گران توريزمو 2013 از پول سرويس اول ٢٦٠٠ دلاري گله داشت، و از صداي ترمزي كه درست نشده بود، صاحب گران توريزموي دوم مشكلي نداشت. صاحب كواتروپورت ماشينش دو هفته خوابيده بود چون لرزش بدي داشت كه معلوم نبود از كجا ميايد و پس از دو هفته مشاوره سرويس آمريكا با ايتاليا بالاخره پمپ بنزين تعويض و ماشين درست مي شود. خوشبختانه گيبلي مشكلي نداشت.

قطعاً آقای هارالد وستر افکار بزرگی را در سر دارد و این ماشین را برای رقابت با تمام برندهای لوکس اسپرت ایتالیایی و آلمانی و انگلیسی می خواهد و به کمتر رضایت نخواهد داد.
farhadkashani.com


بدون دیدگاه