چطور از مدل سال تولید خودرو را مشخص کنیم؟

دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ | 2 نظر

چطور از مدل سال تولید خودرو را مشخص کنیم؟

با ورود خودروهای 2015 به بازار و ادعای بعضی از فروشندگان در خصوص مدل سال خودرو، شاید این سوال برای شما مطرح شده باشد که چطور می توانید از مدل سال خودرویی که به شما فروخته می شود مطمئن شوید؟

تمامی خودروهای دنیا دارای شماره شاسی استاندارد و منحصر بفرد هستند. این شماره که اصطلاحا VIN هم گفته می شود در پلاک شناسایی خودرو موجود است و در محل های مشخصی از خودرو هم حک می شود. برخی خودروسازها هم این شماره را در پشت شیشه جلوی خودرو در قسمت دودی زیر شیشه هم آن را نصب می کنند.

به نقل از عصر خودرو، دو رقم اول این شماره نشان دهنده کشور سازنده خودرو است مثلا خودروهای ساخت ژاپن با کارکترهای JA تا JO و کره با KL تا KR مشخص می شوند. رقم دهم این شماره شاسی نشان دهنده مدل سال خودرو می باشد. برای خودروهای 2015 این رقم باید از کارکتر “F” باشد و اگر این کارکتر “E” باشد خودرو مدل 2014 است. برخی سازندگان اروپایی البته تنها  عدد صفر “0” را حک می کنند که در این خودروها معیار مدل سال فاکتور سازنده اصلی می باشد. کاراکتر مدل سال در  شماره شاسی هر سی سال تکرار می شود یعنی خودرو مدل 1985 با خودرو مدل 2015 هر دو شماره دهم شاسی آن ها F است.

البته لازم است بدانید که مدل سال به معنی سال تولید خودرو نیست، در واقع خودرو که در سال 2014 تولید شده است می تواند مدل سال 2014و 2015 و یا حتی 2016 داشته باشد.این موضوع به سیاستهای سازنده، تقاضای نماینده و شرایط بازار بستگی دارد.


2 دیدگاه

  1. sunmartin | مهر 8, 1393 | لینک نظر

    لطفا با یک نمونه توضیح بیشتری بدهید

    • در پاسخ به: sunmartin

      sepehr | مهر 8, 1393 | لینک نظر

      با دقت در تصویر مطلب می تونید مثالی از این کد گزاری را مشاهده کنید.