اخباراخبار خارجیفناوری و تکنولوژی

جگوار ها شما را می شناسند!

ساخت جگوارهای روحیه‌شناس 
جگوارهایی که تا دو سال آینده ساخته می‌شوند، می‌توانند راننده‌شان را بشناسند یا گرمای صندلی مورد علاقه راننده را تشخیص دهند.
 هدف پروژه “دستیار هوشمند” جگوار لندروور همانند تلاش برای ساخت فناوری بدون راننده، جذب گروه رو به رشد ساکنان شهری است که به تلفن هوشمندشان بیشتر از خودروها وابسته هستند. این مسئله موجب کاهش میزان مالکیت خودرو در شهرهای بزرگ اروپا شده به طوریکه در این شهرها استفاده از حمل و نقل عمومی یا اشتراک خودرو گزینه محبوب‌تری از داشتن خودرو به شمار می‌روند.
طبق تحقیقات شرکت یورومونیتور اینترنشنال، از سال 2005 شمار خودروها به ازای هر هزار ساکن پاریس 9 درصد و در لندن 8 درصد کاهش یافته است. در مونیخ که مقر مرکزی بی ام و است این نرخ 16 درصد کاهش داشته است.
آنتونی هارپر، مدیر تحقیقات جگوار اظهار کرده است جگوار و لندروور سیستم دستیار هوشمند را به تدریج ظرف 24 ماه آینده عرضه خواهند کرد.
وی به بلومبرگ اظهار کرد این سیستم خودروها را هوشمندتر کرده و برای تعامل پویاتر می‌کنند.
بر اساس این گزارش، این سیستم از دوربین‌ها برای شناسایی چهره راننده استفاده می‌کند و از فناوری بهره می‌گیرد که از تلفن‌های هوشمند سیگنال دریافت می‌کند تا محیط را با طبع راننده تطبیق دهد و حتی تنظیمات رانندگی را برای شخص انجام دهد. هدف از طراحی این سیستم کمک به معطوف نگه داشتن حواس راننده به جاده و رقابت با فناوری مرسدس بنز و فورد موتور بوده است.
استفاده فزاینده از دوربین‌ها و همچنین حسگرهای مادون قرمز و مافوق صوت خودروها را هوشمندتر کرده و به نگه داشتن خودرو در خط حرکت و تشخیص اشیا در نقاط کور برای راننده کمک کرده است.
مرسدس سال گذشته سیستمی را در مدل سدان لوکس اس کلاس معرفی کرد که به خودرو امکان می‌دهد در ترافیک راه به طور اتوماتیک توقف کرده و حرکت کند. آئودی نیز ماه جاری پروژه مشابهی را معرفی کرد که کنترل فرمان، ترمز و شتاب اتوماتیک در سرعت پایین را در خودرو امکان پذیر می‌کند.
سیستم سینک فورد می‌تواند به تماس‌های تلفن همراه راننده دسترسی پیدا کرده، پیام‌های کوتاه را بخواند و دما را با فرمان صوتی تغییر دهد. این خودروساز آمریکایی هشدار تصادف و سیستم‌های حسی دیگر را نیز تا پنج سال آینده اضافه خواهد کرد.
اما مرسدس بنز واقعیت افزوده را معرفی خواهد کرد که شامل سیستم دید شب است. این سیستم عابران پیاده و حیوانات را مشخص می‌کند. آئودی نیز روی یک فناوری خودروی هوشمند سرگرم کار است با اینهمه هنوز جزییات طرح‌هایش را اعلام نکرده است. خودروسازان دیگر مستقیما به اتحاد با سازندگان تلفن هوشمند روی آورده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا