دانگ فنگ و ایران خودرو همکار می شوند

چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ | 1 نظر

دانگ فنگ و ایران خودرو همکار می شوند

روزنامه دنیای اقتصاد – شماره ۳۳۱۱
گروه خودرو: در شرایطی که خودروسازان چینی توانسته‌اند بخش خصوصی صنعت خودرو ایران را احاطه كرده‌اند، غول‌های جاده مخصوص نیز با هدف افزایش تنوع در سبد محصولات شان، میزبان این چشم‌بادامی‌ها شده‌اند.
در این بین، سایپایی‌ها ه.م‌اکنون با دو شرکت چینی «زوتی» و «چانگان» وارد همکاری شده و بخشی از سبد محصولات شان را به آنها اختصاص داده‌اند و حالا خبر می‌رسد ایران خودرو نیز برای تنوع سبدش، روی چینی‌ها حساب باز کرده است.
آن‌طور که خبر می‌رسد، آبی‌های جاده مخصوص با دو شرکت چینی «هایما» و «دانگ فنگ» به توافقات لازم رسیده و قصد دارند برخی از خودروهای آنها را به سبد محصولات خود اضافه کنند. البته در این بین محصولات «هایما» قرار است سال آینده میزبان ایران خودرو شده و در سایت خراسان این شرکت تولید شوند، حال آنکه ظاهرا «دانگ فنگ» در نیمه دوم سال جاری ميهمان کیلومتر 14 جاده مخصوص خواهد شد.
همکاری «دانگ فنگ» با ایران خودرو اما یک نکته مهم را در خود جای داده و آن، سهامداری این شرکت چینی در پژو فرانسه است. به‌عبارت بهتر، اینکه ایران خودرو با دانگ فنگ وارد فاز همکاری شده، احتمالا بی‌ربط به مذاکرات این شرکت (ایران‌خودرو) با پژویی‌ها نیست و حتی می‌تواند مقدمه‌ای برای توافق نهایی آبی‌های جاده مخصوص با خودروساز فرانسوی باشد. البته ایران خودرویی‌ها تاکید دارند که توافق نهایی با پژو برای از سرگیری همکاری‌ها، منوط به مشخص شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب است، چه آنکه اگر نتیجه مذاکرات مثبت باشد، پژویی‌ها با خیالی آسوده به جاده مخصوص باز خواهند گشت. حدود دو سال و نیم پیش بود که پژو به دلیل خرید بخشی از سهامش توسط جنرال موتورز آمریکا، ارتباطش با ایران خودرو را قطع کرد و هم خود دچار زیان شد و هم ایران خودرویی‌ها را متضرر کرد و حالا با توجه به روند مذاکرات، طرفین (ایران خودرو و پژو) به‌نوعی به‌دنبال از سرگیری روابط جدید هستند.


1 دیدگاه

  1. sunmartin | مهر 9, 1393 | لینک نظر

    دانگ فنگ 80 درصد سهام پژو در اختیار داره یعنی پژو سیترون و این مساوی است با حضور پژو با مدل هوی 208 و 308 و یک مدل کراس اوور که فکر میکنم 3008 باشه پس با پژویی سروکار داریم که کلا چینیزاسیون شده البته مدل 308 و 208پژو جزو استثناها و ماندگار های این برند هستند که انصافا عالی و بسیار اسپورت طراحی شدن امیدوارم تنوعبحدی زیتد بشه که از مدل هوی تکراری و خسته کننده در خیابان ها و معابر شهر و جاده ها خلاصی پیدا کنیم این آقایان که مبادی ورودی باز نمیکنند و قصر دارند تعرفه ها را 75 درصد و ماده 13 ه همان خودروی اسقاطی هست را از دو به 3 بریانند پس بهترین راه تعدد خودروها در یبد محصولات این دو شرکت و سایر شرکت های مونتاژکاری است