کلاسیک

فولکسی با روح ب ام و

پروژه عجیب تیونینگ بر روی فولکس بیتل کلاسیک

 

سپهر زنگنه -تعویض پیشرانه های قدیمی خودروهای کلاسیک با نمونه های جدید همواره هیجان انگیز است، بخشیدن یک قلب جوان و قدرتمند به پیکری کهنسال و تبدیل پیرمردی پا به سن گذاشته به جوانی چابک و سر زنده، بی شک از جالب ترین شاخه های جهان تیونینگ محسوب می شود.در میان انواع و اقسام انواع موارد تعویض پیشرانه، استفاده از پیشرانه های مدرن یک کمپانی برای محصولات قدیمی همان خودروساز، رایج ترین حالت است، گونه دیگر، استفاده از پیشرانه ساخت یک خودروساز، در بدنه متعلق به خودروسازان دیگر است که در این حالت اصالت فنی خودرو فدای عملکرد و کارایی می شود.با این حال چنین عملی نیز بین تیم های دریفت رواج فراوان دارد.

6-1

داستان بیتلی که به سوژه این گزارش مبدل شده است، با تمامی موارد مطرح شده متفاوت به نظر می رسد.تجهیز بیتل موتور عقب و دیفرانسیل عقب به پیشرانه شش سیلندر خطی ب ام و کاریست بسیار دشوار.مسئله وقتی پیچیده تر خواهد شد که بدانید قدرت تولیدی 190 اسب بخاری پیشرانه M50 برای مالک کافی نبوده و از همین رو افزودن توربوچارجر نیز در دستور کار قرار گرفته است.با چنین شرایطی، خنک کاری پیشرانه چطور قابل انجام است؟

پاسخ این پرسش را با نگاهی به فضای موتور استاندارد این بیتل قرمز رنگ درخواهید یافت.همانطور که در تصاویر قابل مشاهده است، رادیاتور اصلی خودرو در فضای پشتی نصب شده است و در جهت تامین جریان هوا مورد نیاز برای خنک کاری، کانال کشی های خاصی بر روی شیشه مثلثی عقب انجام شده که هوا را به فضای نصب رادیاتور می رساند.

  
  
6-6

می توانید تصور کنید که نصب اصولی پیشرانه شش سیلندر خطی در فضای حمل بار جلو فولکس واگن بیتل، با چالش های فراوانی همراه بوده است، در راستای دست یابی به این هدف از قطعات مربوط به ب ام و E30 استفاده شده است، همچنین سامانه تعلیق نیز تا حد ممکن با تعلیق پیشرفته تر گلف نسل دوم (MK2) جایگزین شده است.

پیشرانه M50 به لطف توربوچارجر GT45 منیفولد اگزوز دست ساز و یک وست گیت خارجی (باقابلیت کنترل میزان بوست به صورت متغییر) در حدود 400 اسب بخار نیرو تولید می کند.اینترکولری که در جهت خنک کاری هوای فشرده شده در نظر گرفته شده است، بر خلاف رادیاتور اصلی خودرو در فضای مابین پیشرانه و دماغه و در بخش جلویی بیتل قرمز رنگ نصب شده است.

6-4

یک مجموعه انتقال قدرت ویژه که از گیربکس گترگ 5 دنده و دیفرانسیل اصلی ب ام و E30 تشکیل شده است وظیفه انتقال 400 اسب بخار تولیدی پیشرانه را به چرخ های عقب برعهده دارد.

سعی مالک بر آن بوده که حداقل تغییرات ظاهری در این بیتل صورت گیرد تا در نگاه اول روح شیطانی و قدرت خوف انگیز این غورباقه ای قرمز رنگ برای افراد کنجکاو آشکار نشود.از این رو حتی رادیاتور اصلی نیز (به عنوان بزرگترین نماد اعمال تغییرات برای یک خودرو هوا خنک) پس از بسته شدن درب مخصوص پیشرانه از دید پنهان می شود.

 6-3

البته فضای درونی کابین چندان نیز دست نخورده باقی نمانده است، مجموعه قفس ایمنی محافظ (ROLL CAGE) مجموعه فرمان و صندلی های اسپرت، به همراه مجموعه آمپرهای مربوط به فشار توربو، دمای آب و روغن ، دور موتور و ….از جمله تغییراتی هستند که در داخل این بیتل مدل 1973 به چشم می خورند.

بیتلی که روح ب ام و دارد…

6-2

Joakim Karlsson BMW-engined 1973 Beetle 1303

Numbers
400hp

Engine
BMW M50B25 swap, GT45 turbocharger, HKS-style 60 mm external wastegate, custom exhaust manifold, custom intake manifold, cooling all mounted back in the trunk, Megasquirt

Driveline
Five-speed Getrag tranmission, Sachs 618 pressure plate, six-pad clutch, E30 rear end

Suspension/Brakes
Golf MK2 coilovers, rewelded/modifed knuckles

Exterior
Widebody glassfibre fenders

Interior
E30 frontclip, custom roll cage, Sparco bucket seats, five-point harnesses, suede steering wheel, hydraulic e-brake, Auto Style gauges
6-5

منبع : CARXR.COM

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا