افت کیفی تیبا و JAC J5 اتوماتیک

چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ | 4 نظر

افت کیفی تیبا و JAC J5 اتوماتیک

گزارش کیفی خودروهای داخلی در شهریورماه
-کیفیت هشت خودرو افت کرد

روزنامه دنیای اقتصاد –
گروه خودرو: جدیدترین گزارش و جدول رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی در حالی اعلام شد که با بازگشت سوزوکی گرند ویتارا به جمع محصولات تحت ارزیابی، این شاسی‌بلند ژاپنی در صدر جدول قرار گرفت و ام‌وی‌ام مدل 110 نیز همچنان قعرنشین باقی ماند.
در این گزارش که طبق معمول ماه‌های قبل، توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تهیه شده، کیفیت 23 خودرو داخلی تولیدی در شهریور‌ماه مورد بررسی قرار گرفته است و خودروهای تحت ارزیابی در چهار گروه قیمتی «کمتر از 20 میلیون تومان»، «20 تا 40 میلیون تومان»، «40 تا 60 میلیون تومان» و «بالای 100 میلیون تومان» دسته‌بندی شده‌اند.
به‌نظر می‌رسد معیارهای ارزیابی نیز مانند قبل، همان 9 آیتم «سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان»، «سیستم موتور و انتقال قدرت»، «ترمز»، «تجهیزات الکتریکی»، تزئینات داخلی و خارجی»، «رنگ»، «بدنه»، «نفوذ آب» و … هستند و تغییری در این مورد انجام نشده است. از جمله نکات قابل توجه گزارش کیفی شهریور‌ماه، می‌توان به بازگشت دوباره سوزوکی گرندویتارا به جمع خودروهای تحت ارزیابی اشاره کرد؛ خودرویی که مدت‌ها غایب بود و حالا با بازگشت دوباره‌اش، صدرنشین جدول رده‌بندی به حساب می‌آید.
همچنین به‌دلیل افزایش تولید خودروهایی مانند پژو 206، سطح کیفی خودروهای داخلی در مقایسه با گزارش قبلی (گزارش کیفیت مرداد ماه) 4/12 درصد رشد کرده است. از سوی دیگر لیفان مدل X60 و ام‌وی‌ام مدل X33، به دلیل توقف تولید، جایی در جدول کیفی شهریور‌ماه ندارند. نکته قابل توجه دیگر اینجا است که از جمع 23 خودرو تحت ارزیابی شهریور‌ماه، هشت خودرو به نام‌های تندر-90 اتومات، پژو 405 خراسان، سمند، ام‌وی‌ام مدل 110، ام وی‌ام مدل 315، جک اتوماتیک، تیبا و ام‌وی‌ام مدل 530 با افت کیفی در مقایسه با گزارش قبلی روبه‌رو شده‌اند. از سوی دیگر، لیفان مدل 620 با توجه به‌عدم تغییر نمرات منفی‌اش با افت و خیز کیفی خاصی روبه‌رو نبوده، اما سایر خودروها از جمله پراید‌ها، پژو 206، رانا و جک معمولی افزایش کیفیت را به خود می‌بینند.
بر این اساس، بیشترین خیز کیفی در شهریور‌ماه نصیب رانا شده و ام‌وی‌ام مدل 530 هم بیش از سایر خودروها با افت کیفی مواجه شده است.
اما به سراغ جزئیات گزارش کیفی خودروهای داخلی در شهریور‌ماه برویم و ببینیم 23 خودرو تحت ارزیابی، چه جایگاهی را در جدول کیفی به خود اختصاص داده‌اند. ابتدا از گروه زیر 20 میلیونی‌ها شروع کنیم‌ که به اشغال پرایدها درآمده است. در این گروه، پراید مدل 131 سایپا بهترین کیفیت را دارد و پشت سر آن نیز مدل پارس‌خودرویی این محصول به چشم می‌آید. در نهایت نیز پراید مدل 132 پارس‌خودرو که 2/82 نمره منفی به‌دست آورده، از کیفیت کمتری نسبت به دیگر پراید‌ها برخوردار است و پس از ام‌وی‌ام 110، بیشترین نمرات منفی را به خود می‌بیند.
از نظر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، هر سه پراید جزو خودروهای «خوب» به‌شمار می‌روند و سطح کیفی آنها +B است. همچنین با توجه به نمرات منفی کسب شده، پراید 131 سایپا و پراید 131 پارس خودرو و پراید 132 سایپا، به‌ترتیب بیستمین، بیست و یکمین و بیست و دومین خودروها در جدول کیفی به حساب می‌آیند. از گروه زیر 20 میلیونی‌ها که بگذریم، به دسته 20 تا 40 میلیون تومانی‌ها می‌رسیم، جایی که 15 خودرو در آن حضور دارند و بهترین‌شان نیز پژو 206‌هاچ بک با 4/22 نمره منفی است. این خودرو البته در جدول جایگاه دوم را پس از سوزوکی گرندویتارا به خود می‌بیند. دیگر مدل پژو 206 یعنی مدل صندوقدار آن نیز دیگر عضو گروه 20 تا 40 میلیونی‌ها به‌شمار می‌رود و تنها یک دهم نمره منفی بیشتری نسبت به 206‌هاچ بک کسب کرده است. بر این اساس، 206 صندوقدار مشترکا با خودروهای پارس‌تندر و تندر اتوماتیک، رده سوم جدول را به خود اختصاص داده‌اند. در گروه تحت بررسی، سه مدل تندر-90 نیز به چشم می‌آید که در این بین پارس‌تندر بهترین کیفیت را داراست و امتیاز منفی تندرهای ایران‌خودرو و پارس‌خودرو هم یکی است.
دیگر خودرو حاضر در گروه 20 تا 40 میلیون تومانی‌ها، رانا است که توانسته با کسب 9/23 امتیاز منفی‌ در جایگاه هشتم جدول رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی قرار گیرد. هرچند رانا به همراه تندر و پژو 206، با خودروهایی مانند پژو 405 و پارس و تیبا و جک و … در یک گروه قیمتی قرار دارند، اما فاصله نمرات منفی شان با آنها زیاد است. بر این اساس، جک دنده معمولی که پس از رانا باکیفیت‌ترین خودرو گروه 20 تا 40 میلیون تومانی‌ها به‌شمار می‌رود، 1/47 نمره منفی دارد و پس از آن، پژو‌پارس تولید خراسان نیز 51 نمره منفی را به خود می‌بیند. جک دنده معمولی دهمین خودرو با کیفیت تولید داخل محسوب می‌شود و پژو پارس خراسان هم جایگاه یازدهم را دارا است.
از سوی دیگر اما پژو 405 تولید خراسان، 405 تولید تهران و همچنین سمند نیز با توجه به نمرات منفی کسب شده، کیفیت کمتری را نسب به پارس و رانا و 206 و تندر دارند. این سه خودرو نیز در جدول کلی به ترتیب رده‌های دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم را به خود اختصاص داده‌اند.
گروه تحت بررسی البته میزبان چهار خودرو دیگر یعنی ام‌وی‌ام مدل 315، پژو پارس تولید سایت مازندران، تیبا و ام‌وی‌ام مدل 110 نیز شده است که در این بین «مدل 315 ام‌وی‌ام» بهترین کیفیت را ازآن خود کرده است. این محصول در جدول رده‌بندی، جایگاه شانزدهم را به خود می‌بیند و این در حالی است که پژو پارس مازندران، رده بعدی را در اختیار دارد. تیبا هم با کسب 8/60 نمره منفی، نوزدهمین خانه جدول را به خود اختصاص داده و ام‌وی‌ام مدل 110 هم به‌عنوان کم‌کیفیت‌ترین خودرو داخلی، قعر جدول را اشغال کرده است. اما به گروه خودروهای 40 تا 60 میلیون تومان برویم، گروهی که در آن تنها چهار خودرو به‌چشم می‌آید و بهترین شان تندر-90 مدل اتومات است. این خودرو با کسب 5/20 نمره منفی، توانسته مشترکا با پارس‌تندر و پژو 206 صندوق‌دار در جایگاه سوم جدول رده‌بندی کیفی خودروها جا خوش کند.
در گروه مورد بررسی اما سه خودرو چینی نیز به چشم می‌آید که بهترین آنها جک اتومات با 5/45 نمره منفی است. این خودرو البته در جدول نتوانسته جایگاهی بهتر از دهمی را به دست بیاورد. همچنین لیفان مدل 620 اگرچه در گروه 40 تا 60 میلیونی‌ها سومین خودرو با کیفیت به حساب می‌آید، اما در جدول کلی، جایگاه دوازدهم را در اختیار دارد. همچنین ام‌وی‌ام مدل 530 که کمترین کیفیت را در گروه مورد بررسی دارد، در جدول رده‌بندی کلی نیز جایگاهی بهتر از هجدهمی را به دست نیاورده است.

کیفیت شهریور ماه
اما طبق گزارش منتشر شده، گروه خودروهای بالای 100 میلیون تومان، فقط و فقط یک عضو دارد و آن سوزوکی گرند ویتارا است، شاسی‌بلندی ژاپنی که در ایران‌خودرو خراسان مونتاژ می‌شود و در ارزیابی کیفی شهریور‌ماه تنها 7/16 نمره منفی به خود می‌بیند.
ویتارا که مدتی به دلیل توقف تولید در لیست خودروهای تحت ارزیابی کیفی غیبت داشت، با حضور دوباره خود‌ توانست صدر جدول را از پارس‌تندر پس بگیرد. این خودرو هم اکنون یکی از محصولات گران بازار کشور به‌شمار می‌رود؛ به‌عبارت بهتر، نه تنها فعلا باکیفیت‌ترین محصول خودروسازی ایران محسوب می‌شود؛ بلکه در بین 23 خودرو تحت ارزیابی شهریور‌ماه، از قیمت بالایی نیز برخوردار است.

 


4 دیدگاه

  1. majid | اسفند 13, 1393 | لینک نظر

    واقعا چقدر ما بدبخت هستيم كه با وجود بي كيفيتي خودروهاي داخلي و چيني با زهم همچنان اين ارابه هاي مرگ توليد و با بالاترين قيمت به مردم قال ميشود واقعاااااا كه بدبختيم!!!

  2. عباسنويد | آبان 2, 1393 | لینک نظر

    ماشين با کيفيت تو اين سطح قيمتى نيست تو ايران ولى اين پول ببرى کشور خودشون بخرى بهت ماشين خوب ميدن

  3. محمد | آبان 2, 1393 | لینک نظر

    عوض اینکه هرروز بهتر بشه…بدتر میشه!! خاک بر سرشون!

  4. بی نام | مهر 30, 1393 | لینک نظر

    ببخشید من یک سوال دارم :
    تفاوت پژو 206 صندوقدار با خودروی رانا در چیست و چرا پژو بالاتر قرار گرفته ?