جولان دلالان خودروهای لوکس در بازار

یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳

جولان دلالان خودروهای لوکس در بازار
 واردات خودروهای 2500 به بالا در حالی ممنوع شد که دلیل آن کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت بود. اما …
در این میان، مدیران اسبق دولتی، برخی از مجوزهای خاص را برای افراد خاص صادر کردند که بر اساس شایعه‌ها، در بازار سیاه خرید و فروش می‌شد. هرچند این مجوزها تعداد بالایی نداشت اما اعتراض بسیاری را برانگیخت به گونه‌یی که موج انتقادات به سوی دولت دهم و مجوزهای خودروهای لوکس روانه شد. دولتی که همواره برای اینکه نشان دهد دست و دلباز است، به هر دلیلی مقررات را زیر پا می‌گذاشت و با یک تبصره و طرح قانون‌شکنی می‌کرد. گاهی جانبازان و گاهی ورزشکاران، گاهی آقازاده‌ها و گاهی ذی نفوذان.
البته اطلاع‌رسانی امتیازهایی که در این زمینه در دولت نهم و دهم اعطا شده بود نیز خود دلیلی برای انتقاد از واردات خودروهای لوکس شد. در دولت یازدهم انتقادات از مجوزهای خاص شدت گرفت و هیات دولت را بر آن داشت تا واردات خودروهای 2500سی‌سی به بالارا به‌طور کلی ممنوع کنند. این مصوبه گریبان خودروهایی که در گمرکات کشور در انتظار ترخیص بودند نیز گرفت و حکم مرجوع کردن آنها را به کشور مبدا صادر کرد. به نظر می‌رسد با چنین مصوبه‌یی شرکت‌های وارد‌کننده را با مشکل مواجه خواهد کرد. اما این مصوبه به جز افزایش قیمت خودروهای لوکس، تبعات منفی دیگری نیز در پی داشت. دلالان بازار با غنیمت دانستن فرصت این‌بار هم وارد گود شده‌اند. به گفته برخی از فعالان بازار خودرو، تعدادی از فروشندگان خودروهای کار کرده با حجم موتور بیش از 2500سی‌سی را دستکاری کرده و به عنوان خودرو صفر کیلومتر به خریداران می‌فروشند.

کدام خودرو لوکس پرفروش است؟
خبرها حاکی از افزایش 10درصدی قیمت خودروهای لوکس یا همان 2500سی‌سی به بالا است. به گفته فعالان بازار خودرو قیمت خودرو لندکروز از 480میلیون تومان در حدود یک ماه گذشته با افزایش 70میلیون تومانی به 550میلیون تومان افزایش یافته است. قیمت لکسوس نیز با رشد 30میلیون تومانی از 490میلیون تومان به 520میلیون تومان رسیده است. تویوتا اوریون نیز رشد قیمت 15میلیون تومانی را تجربه کرده و قیمت آن از 202میلیون تومان در یک ماه گذشته به 217میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت هیوندای جنسیس نیز با رشد 20میلیون تومانی از 230میلیون تومان به 250میلیون تومان افزایش یافته است. حسین زمانی افشار در خصوص بازار خودروهای لوکس گفت: این خودروها مشتری خاص خودش را دارند که دراین گروه خودرو پورشه همچنان پرفروش‌ترین خودروی لوکس است. به گفته زمانی افشار پورشه همچنان پرفروش‌ترین است و از 500میلیون تومان تا یک‌میلیارد و 100 هزار تومان معامله می‌شود.
زمانی افشار با بیان اینکه خودروهای وارداتی بالای 2500سی‌سی از زمان ممنوع شدن، افزایش قیمت محدودی داشته‌اند گفت: خودروهای وارداتی بعد از اعلام ممنوعیت با افزایش 5 تا 8درصدی قیمت روبه‌رو شده‌اند و افزایش بیشتری در این حوزه نخواهیم داشت.

کاهش مدت تردد خودروهای گذر موقت
خودروهایی با ظاهر زیبا و گاهی متفاوت در خیابان‌های ایران با پلاک گذر موقت تردد می‌کنند. این خودروها را نمی‌توان در هیچ نمایشگاهی یافت. چراکه تنها مدت کوتاهی میهمان خیابان‌های پایتخت هستند. اکثر این خودروها مربوط به برندهایی هستند که وارداتشان به ایران ممنوع است. اما طرفداران خودروهای خاص و گذر موقت از هر فرصتی برای راندن این خودروها استفاده می‌کنند.
شاید رانندگان این خودروها نیز همانند مدل خودرو افراد خاص باشند اما باید به این نکته نیز توجه داشت که خودروهای گذرموقت در بازار نیز خرید و فروش می‌شوند. این موضوع بیانگر پتانسیل بالای بازار ایران است. خودروهای گذر موقت صرفا خودروهای لوکس نیستند بلکه اکثرا برندهایی هستند که وارداتشان امکان‌پذیر نیست. یکی از دلایل مهمی که خرید و فروش این خودروها در بازار باب شد، مدت زمان تردد آنها و همچنین تمدید این زمان بوده است اما به نظر می‌رسد در آینده نه‌چندان دور دلالان خودروهای گذر‌موقت بار خود را از بازار ایران ببندند. بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، مدت تردد خودروهای ورود موقت از امارات به یک ماه کاهش یافته است. بر اساس بخشنامه جدید گمرک مدت تردد خودروهای ورود موقت (به‌صورت کارنه دو پاساژ یا پروانه سبز گمرکی) از کشور امارات صرفا یک ماه اعلام شده است. پیش از این مدت زمان تردد خودروهای ورود موقت از امارات دو ماه تعیین شده بود که البته در سال‌های دور این زمان سه ماه تا یکسال بوده است.

منبع: روزنامه تعادل


بدون دیدگاه