اخباراخبار داخلی

آبگوشت رقابتی یا غیر رقابتی؟

پای صادق زیبا کلام هم به میان داستان اکبر ترکان با صنعت خودرو و آبگوشت بزباش و قرمه سبزی باز شد!

نامه زیباکلام به ترکان: بعید می‌دانم در “آب‌گوشت بزپاش” و “قرمه‌سبزی” هم توان رقابت داشته باشیم
صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در نامه‌ای سرگشاده به اکبر ترکان، مشاور ارشد حسن روحانی، از اظهارات کنایه‌آمیز او مبنی بر این‌که ایران به جز «آب‌گوشت بزپاش» و «قرمه‌سبزی»، توانایی رقابت در هیچ صنعتی را ندارد، دفاع کرد.

آقای زیباکلام در بخشی از این نامه نوشته: «کدام تولید ساخت ایران می‌تواند چه به لحاظ قیمت و چه به لحاظ کیفیت با مشابه ترک، مالزی یا حتی چین رقابت نماید؟ بماند تولیدات ساخت اروپا و آمریکا. فی‌الواقع تنها عاملی که باعث سر پا ماندن صنایع ما می‌شود انحصار و انحصار و باز هم انحصار دولتی است. یعنی جلوگیری از واردات کالاهای مشابه خارجی. به مجرد واردات هر نوع کالایی، فریاد تولیدکنندگان داخلی بلند می‌شود که چرا دولت جلوی واردات را نمی‌گیرد. علی‌رغم آن‌که واردکنندگان، مالیات بالایی هم می‌پردازند مع ذالک باز هم تولیدات داخلی نمی‌توانند با مشابه خارجی رقابت نمایند. این تازه در شرایطی است که ما هنوز به “سازمان تجارت جهانی” نپیوسته‌ایم.»

او سپس با اشاره به عدم پذیرفته شدن ایران در سازمان جهانی، تاکید می‌کند که در صورت راهیابی ایران به این سازمان، “بخش اعظم صنایع کشور” تعطیل خواهند شد: «جناب ترکان، آن‌چه بسیاری از کسانی که به جنابعالی یورش آورده‌اند نمی‌دانند آن است که زمانی که سرانجام ما به این سازمان بپیوندیم (فی‌الواقع ما چندین سال است که درخواست عضویت داده‌ایم اما تا کنون با عضویت‌مان موافقت نشده)، دیگر حق نخواهیم داشت مطابق مقررات تجارت جهانی جلوی واردات کالا به کشورمان را بگیریم. اگر تولیدات داخل بر همین سیاق حمایت دولت به حیات‌شان ادامه دهند هیچکدام‌شان از پتروشیمی، آهن و فولاد، آلومینیوم و مس گرفته تا خودرو، پارچه، لاستیک و پلاستیک، تا… قادر نخواهند بود با مشابه خارجی چه از نظر قیمت و چه از لحاظ کیفیت رقابت کنند. دعا کنیم آمریکا و سایر مخالفان پیوستن ایران به “سازمان تجارت جهانی” همچنان به مخالفت‌شان ادامه دهند.»

وی در پایان نامه‌اش خطاب به ترکان می‌نویسد: «جناب‌عالی خیلی خوش‌بین هستید و می‌فرمایید در “خورش قرمه سبزی و آبگوشت بزباش فقط قادر به رقابت هستیم”. نمی‌دانم آخرین بار که به قصابی تشریف بردید کی بود. ظاهرا می‌بایستی خیلی وقت‌ها پیش بوده باشد. جناب ترکان، با قیمتی که گوشت در ایران پیدا کرده بنده تردید جدی دارم که حتی در آن دو حوزه هم باقرمه‌سبزی و بزباش ترک یا چینی بتوانیم رقابت نماییم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا