47 هزار میلیارد تومان؛ هزینه سالانه تصادف در ایران

دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ | 2 نظر

47 هزار میلیارد تومان؛ هزینه سالانه تصادف در ایران

47.000.000.000.00 ، عددی با 11 صفر 

نویسنده : بيژن سوراني
مرگ روزانه 50 نفر بر اثر تصادف، ايران را در ميان ۱۹۰ كشور جهان در رتبه ۱۸۹ از نظر ايمني در تصادفات رانندگي قرار داده است به گونه‌اي كه آمار تلفات ترافيكي هر هفته برابر با سقوط يك ايرباس با ۳۵۰ مسافر در كشور بر‌آورد مي‌شود كه اين معضل همچنين هزاران ميليارد تومان خسارت به صورت مستقيم و غير‌مستقيم به اقتصاد كشور مي‌زند.

در حال حاضر در دنيا بيش از يك ميليارد و 500 ميليون وسيله نقليه وجود دارد و سالانه يك ميليون و 270 هزار نفر در جاده‌هاي سراسر جهان كشته مي‌شوند كه در اين ميان ايران با حدود 18 هزار كشته در رتبه بالاي تعداد كشته‌ها قرار دارد اين در حالي است كه سهم ايران در تعداد وسيله نقليه در دنيا 6/1 است.

از سوي ديگر قاره آسيا 16 درصد مساحت كل دنيا را به خود اختصاص داده و 44 درصد حوادث رانندگي در اين قاره رخ مي‌دهد. اما 45/1 درصد سوانح رانندگي و تلفات جاده‌اي در كشور ما با 75 ميليون نفر جمعيت اتفاق مي‌افتد كه به گفته رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت و محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران در  نشست هم انديشي «روز جهاني يادآوري قربانيان ترافيك» رتبه ايران از ميان 190 كشور جهان از نظر ايمني در تصادفات رانندگي 189 در سال 91 بوده است كه در حدود 70 تا 80 درصد اين سوانح، خطاي انساني نقش اصلي را ايفا كرده است.

روزانه 50نفر بر اثر تصادف جانشان را از دست مي‌دهند 
براساس آمار 18 هزار نفري كشته‌هاي تصادفات، هر روز 50 نفر جان خود را از دست مي‌دهد.  سخنگوي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي كشور با انتقاد از عملكرد رسانه‌ها در خصوص اطلاع‌رساني درباره وضعيت تلفات انساني در جاده‌هاي كشور گفت: زيبنده كشور ما نيست كه هر سال 18 هزار نفر در جاده‌هاي كشور جان خود را از دست بدهند و در زمينه اطلاع رساني كار گسترده‌اي صورت نگيرد. اميدواريم اين رسانه‌ها از خود سؤال كنند كه 18 هزار نفر به اندازه سقوط چند هواپيما تلفات به جامعه تحميل مي‌كند.   وي با بيان اينكه 35 درصد از سوانح رانندگي در سطح شهرها منجر به مرگ هموطنان مي‌شود، افزود: در حال حاضر 50 درصد كشته‌شدگان حوادث رانندگي در شهرها موتورسيكلت‌سواران و عابران هستند كه به دليل عامل انساني جان خود را از دست مي‌دهند و در اين ميان بيش از 50 درصد تصادفات جرحي مربوط به 3 و نيم ميليون موتورسوار است و بيشترين تلفات تصادفات موتورسيكلت‌ها در گروه سني 18 تا 24 سال است.

عابران پياده نيمي از متوفيان حوادث رانندگي
به گفته رئيس سازمان پزشكي قانوني كشور در حال حاضر عابران پياده نيمي از متوفيان حوادث رانندگي را در شهر تهران تشكيل مي‌دهند. رانندگان خودرو‌ها و سرنشين‌هاي موتورسيكلت‌ها به ترتيب در جايگاه بعدي قرار دارند.  بر اساس سخنان شجاعي، 50 درصد متوفيان به علت ضربه‌اي كه به سر آنها وارد مي‌شود، فوت مي‌كنند. پس از آن خونريزي‌هاي شديد داخلي بيشترين علت مرگ و مير را تشكيل مي‌دهند.  وي در پايان گفت: 58 درصد فوت‌ها در بيمارستان‌ها اتفاق مي‌افتد كه در اين بين آمبولانس‌ها بيشترين نقش را در جابه‌جايي مصدومان ايفا مي‌كنند. در بين استان‌هاي كشور به نسبت جمعيت، استان تهران كمترين ميزان آمار تلفات رانندگي را دارد و استان سمنان به دليل وجود حوادث جاده‌اي داراي بيشترين ميزان آمار تلفات در اين حوزه است. بايد دانست كه به گفته دست‌اندركاران، محققان و كارشناسان، ايمني و ترافيك يك موضوع تك مولفه‌اي نيست بلكه چند بخشي است. بنابراين با تكيه بر يك عامل و متغير نه تنها به هدف نمي‌رسيم بلكه موجب غفلت و دور شدن از هدف مي‌شويم.   همچنين شجاعي رئيس جامعه حمايت از معلولان از ثبت يك هزار و ۹۲۷ نفر معلول بر اثر سانحه تصادف در جامعه معلولان خبر داد و گفت: تهران و ساير شهرهاي كشورمان از نظر امكانات معلول هستند.

صحنه وحشتناک سوختن یکی از هموطنان در خودرو سانحه دیده و فیلم برداری فرد حاضر در محل از این شرایط دهشتناک
صحنه وحشتناک سوختن یکی از هموطنان در خودرو سانحه دیده و فیلم برداری فرد حاضر در محل از این شرایط دلخراش

۹ ميليون و ۸۰۰ هزار قرباني و مصدوم حوادث رانندگي در 35 سال اخير
از سوي ديگر به گفته رئيس ستاد ديه كشور، طي 35 سال اخير تاكنون ۹ ميليون و ۸۰۰ هزار نفر قرباني و مصدوم حوادث رانندگي داشته‌ايم.  جولايي، رئيس ستاد ديه كشور در مراسم روز جهاني يادآوري قربانيان ترافيك گفت: ‌تا سال 82، 30 هزار و 200 راننده متخلف وارد زندان شده‌اند.  جولايي  با بيان اينكه 52 هزار ميليارد تومان خسارت حوادث رانندگي در سال 92 بود، گفت:‌بنابر فتواي اكثر علما انجام تخلف در رانندگي حرام است.

خسارت 470 هزار ميليارد ريالي تصادفات به اقتصاد كشور 
به گفته صاحبنظران بيش از 7 درصد توليد ناخالص ملي رقم خسارت‌هاي مستقيم و غيرمستقيم تصادفات كشور است كه بر اساس آمارها و بر‌آورد‌‌ها در سال 91 از مجموع 6757 هزار ميليارد ريال توليد ناخالص كشور حدود 470هزار ميليارد ريال  (47هزار ميلياردتومان) خسارت به اقتصاد كشور وارد شده است.

  در سال 92 به ازاي هر 100 هزار  نفر جمعيت 21 كشته بر جا مانده است 
سردار اسكندر مومني رئيس پليس راهنمايي و رانندگي كشور دو شاخص مهم ميزان جمعيت و تعداد وسيله نقليه را در اندازه گيري‌هاي سوانح مؤثر دانست و گفت: حدود 30 كشور اروپايي در خاك ايران جاي مي‌گيرند، به طوري كه مردم ايران خيلي آسان از جنوب كشور به شمال كشور و از غرب به شرق كشور سفر مي‌كنند. اين در حالي است كه در مقايسه‌ها علاوه بر شاخص‌هاي جمعيت و تعداد وسايل نقليه بايد شاخص‌هاي حجم سفر و وسعت را نيز در نظر گرفت.  وي با اشاره به شاخص جمعيت در آمار تلفات حوادث رانندگي خاطرنشان كرد: در سال 84 به ازاي هر 100 هزار نفر جمعيت 41 كشته داشتيم كه در پايان سال 92 اين رقم به 21 كشته رسيده است كه نشان از كاهش 50 درصدي تلفات طي 10 سال گذشته دارد.  به گفته وي طي سال‌هاي گذشته در يك تصادف  به ازاي هر يك كشته در صحنه، دو كشته در مسير انتقال بيمارستان بود، گرچه اين روند كاهش پيدا كرده اما بايد وضعيت امداد و نجات در حوادث به گونه‌اي باشد كه به ميانگين دنيا كه همان 20 درصد است، برسيم.

سوانح رانندگي عامل اصلي مرگ افراد 15 تا 29 ساله در جهان
دبير‌كل سازمان ملل متحد در پيامي به مناسبت روز جهاني قربانيان ترافيك جاده اي، 16 نوامبر 2014 برابر با 25 آبان ماه جاري گفت: تصادفات عامل اصلي مرگ افراد 15 تا 29 ساله در جهان است.
در پيام بان‌كي‌مون آمده است: تصادفات جاده‌اي همچنين جان افراد جوان‌تر را نيز مي‌گيرد و هر روز بيش از 500 كودك در راه رفت و بر‌گشت از مدرسه، زمين بازي همچنين خانه خانواده و دوستانشان به دليل تصادف جان خود را از دست مي‌دهند.    وي معتقد است: همانگونه كه هدف ما «ترافيك آهسته» است، در عين حال با حداكثر سرعت اقدامات جهاني را براي كاهش تصادفات جاده‌اي به پيش خواهيم برد. در اين زمينه سازمان ملل متحد با شركاي خود مشغول اجراي ابتكاراتي شامل آمادگي براي برگزاري «دومين كنفرانس سطح عالي ايمني جاده‌اي» است كه به ميزباني برزيل در نوامبر 2015 برگزار خواهد شد.

منبع : روزنامه جوان


2 دیدگاه

  1. david | آبان 29, 1393 | لینک نظر

    مرگ بر خودرو ساز داخلی.

  2. sunmartin | آبان 27, 1393 | لینک نظر

    مشکلی ندارند مسئولان میگن آهسته برونید روز 25 آبان که روز جهانی ایمنی بود یه کارشناس در مورد خودرو میگفت (تو رادیو ) : میدانیم کیفیت پایین تر از سطح جهان است و جاده ها نیز استاندارد کاملا نیست خودرو حد اروپا نیست راننده مطمئنه براند حوادث 30 درصد کاهش تجربه میکند..
    بیان یکسال گمرکات آزاد کنن تعرفه به صفر ،ببینیم حوادث چقدر پایین میاد آمارش درحال حاضر کشوری مثل ترکیه اومده قطعه ساز شده و مونتاژ کار 100 درصدی اما با کیفیت CE یعنی قطعتات و خودروهاش برای مدل هایی از مرسدس بنز و BMW و رنو پایلوت قسمای از اروپاست و بدین ترتیب حوادث با آمار این تصادفات در کشور و مرگ میر فاصله زیادی داره اینها بجای فرهنگ سازی رانندگی بفکر دادن سریع گواهینامه و کم کردن اعتبار اون از ده سال به 5 سال و اخذ پول بیشتر از جیب ملت هستند ،یعنی اگه بجای این کیسه دوزی بروی اعطای گواهینامه سختگیری بیشتری انجام بدهند و افراد آزمون فرهنگ رانندگی هم در کنار دو آزمون دیگر انجام بدن مطمنئ است تاثیر شگرف دارد اما این کو دلسوز واقعی..