درآمد دولت از واردات افزایش می یابد

شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ | 6 نظر

درآمد دولت از واردات افزایش می یابد

نگاهی به لایحه بودجه 94

بودجه سال 1394 کشور در حالی یکشنبه گذشته تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که بر اساس آن، درآمد دولت از ناحیه واردات خودرو در مقایسه با سال 93، افزایش یافته است.

به گزارش دنیای اقتصاد، بر این اساس، پیش‌بینی شده که دولت از محل واردات خودرو، درآمدی یک هزار و 368 میلیارد تومانی کسب کند، که در مقایسه با رقم یک هزار و 164 میلیارد تومانی سال 93، رشد 204 میلیارد تومانی را نشان می‌دهد.
دولت اما در شرایطی درآمد یک هزار و 368 میلیارد تومانی را از ناحیه واردات خودروهای سواری برای سال 94 خود پیش‌بینی کرده که وزارت «صنعت، معدن و تجارت» همزمان در حال بررسی طرحی برای مدیریت واردات نیز هست.
این طرح که «مدیریت واردات خودرو» نام دارد، هم اکنون در شورای سیاست‌گذاری خودرو در حال بررسی است.
هرچند تدوین‌کنندگان طرح مدیریت واردات خودرو معتقدند به واسطه این طرح، واردات خودرو ممنوع و حتی محدود نخواهد شد، اما نگاهی به برخی بندهای آن مشخص می‌کند که دست‌اندرکاران آن به نوعی به دنبال کاهش ورود خودروهای خارجی به کشور هستند.
به‌عنوان مثال، در طرح موردنظر تاکید شده که باید واردات خودرو از کشورهای تحریم‌کننده ایران از جمله کره‌جنوبی را محدود کرد؛ این در شرایطی است که در حال حاضر بیشترین حجم خودروهای وارداتی به کشور، کره‌ای به حساب می‌آیند.
با این حساب، به نظر می‌رسد در صورت تصویب نهایی طرح «مدیریت واردات خودرو»، ورود خودروهای خارجی به کشور طی سال آینده محدود شود، که این موضوع تحقق درآمد موردنظر دولت از محل واردات خودروهای سواری را با تردید مواجه خواهد کرد. در حال حاضر واردات خودرو به کشور روندی صعودی را به خود می‌بیند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال، حدود 100 هزار دستگاه خودرو سواری به ایران وارد شود.


6 دیدگاه

  1. علی فتحی | دی 5, 1393 | لینک نظر

    خوب وقتی درامد دولت از فروش نفت که قیمتش اینهمه پایین اومده تأمین نشه،از جای دیگه ای باید تأمین بشه دیگه!اگر از خودرو هم تأمین نشه یکدفعه دیدی مالیات بر ارزش افزوده شد 20% (پرداخت خمس)

  2. sunmartin | دی 5, 1393 | لینک نظر

    هر جا درآمد دولت کم میشه از جای دیگری تامینش میکنند من و شما این هزینه میپردازیم از سفره رنگین خودرو و تبصره 13رفته تاماجرای تیبا (خودروی عجیب الخلقه روسی) ..بی فایده است عمرمان تلف شد ازبس ازین صجبت ها کردیم ؟به احتمال زیاد یک سوک قیمتی دیگر در مبجث شیرین خودرو تا چند ماه آینده داریم

  3. حافظ | دی 5, 1393 | لینک نظر

    مسئولین محترم لطفا جاده ها-علائم-معابر شهری-آموزش همگانی-فساد در مراکز صدور معاینه فنی-فساد در صدور گواهینامه(بعضی ها بدون امتحان گواهینامه میگیرند و افتخار هم میکنند)-کاسبی ها و دلالان کنار اتوبانها و n مورد دیگر را اصلاح کنید بعد سراغ افزایش درآمد از محل جریمه های رانندگی برید.با تشکر فراوان.

  4. reza | دی 5, 1393 | لینک نظر

    اینم نسخه جدید درآمد دولت به دلیل کاهش قیمت نفت از کشاورزان(مردم ایران)
    ه عبارت بهتر، گویی مجریان قانون به این نتیجه رسیده‌اند که نظارت را بر رانندگان تا آنجا افزایش دهند که خطاهای رانندگان بیشتر دیده شده و جریمه شوند تا ردیف درآمدی در نظر گرفته شده برای آن در بودجه محقق شده و امکان صرف آن در ردیف‌های هزینه‌بر ممکن شود که در غیر این صورت، با کسری بودجه مواجه خواهیم شد که قصه‌ای بس طولانی به همراه خواهد داشت.
    ماجرا زمانی عجیب‌تر می‌شود که مبلغ در نظر گرفته شده در لایحه را بر تعداد خودروهای موجود در کشورمان (از اتومبیل‌های سواری و مسافربری گرفته تا موتورسیکلت، کامیون و…) سرشکن کنیم که در این صورت به عدد ۱۵۰ هزار تومان جریمه به ازای هر یک از ۱۴ میلیون خودرو خواهیم رسید؛ یعنی هر راننده به طور متوسط باید ۱۵۰ هزار تومان جریمه شده و آن را بپردازد تا ردیف در نظر گرفته شده در لایحه محقق شود.با بررسی لایحه بودجه سال آینده که توسط دولتمردان تنظیم شده و بررسی آن در مجلس شورای اسلامی برای تصویب و تبدیل به قانون بودجه ادامه دارد، در یکی از بندهای درآمدی، متوجه افزایشی خواهیم شد که به شدت عجیب است؛ افزایش بیش از ۳۷ درصدی درآمد دولت از محل جرایم رانندگی به نسبت سال جاری!
    بر اساس این بند، دولتمردان برنامه‌ریزی کرده‌اند که سال آینده نزدیک به ۲هزار و ۴۶۳ میلیارد تومان از مجموع درآمدهای پیش‌بینی شده را از محل درآمدهای حاصل از جرایم و خسارات به دست آورد که البته بیش از ۲۲۰۰ میلیارد تومان آن، قرار است از درآمد حاصل از جرایم رانندگی تأمین شده و در ردیف‌های هزینه‌ای بودجه صرف شود.

  5. محمد رضا | آذر 23, 1393 | لینک نظر

    هر کی فهمید چی تو مغز ایناست یه خبر بده. سپاس

  6. سعيد | آذر 22, 1393 | لینک نظر

    عقل كه نباشد جان درعذاب است